Recept na Campari, jasně červený aperitiv, který si dobyl literárního věhlasu díky Ernestu Hemingwayovi či Jamesi Bondovi, je držen v tajnosti téměř 150 let. Jen dva lidé znají složení bylinné směsi a jeden z nich musí přijít vždy, když se vaří nová várka.

Avšak tradiční nápoj, který vynalezl Gaspari Campari v roce 1860, už dávno není v rodinném obchodu hlavním zdrojem příjmů. Již desítku let firma vyrábí nové druhy nápojů, díky nimž dosahuje ročního obratu ve výši v přepočtu 26 miliard korun.

Rakouský manažer Robert Kunze-Concewitz, předseda představenstva společnosti, zdůrazňuje, že úspěch společnosti je dílem nákupu nových značek a důmyslného marketingu. "Za Campari stojí 148 let historie, to je jedinečné," prohlašuje jednačtyřicetiletý manažer, který se narodil v Turecku a který tento měsíc oslavil své první výročí působení ve firmě. Sám tajemství bylinné směsi nezná.

Cíle společnosti jsou ambiciózní. "Není snadné každé dva roky zdvojnásobit růst," připouští. Campari se ovšem kupuje stále.

Kunze-Concewitz prohlašuje, že společnost pomýšlí na nákup některých značek švédským státem vlastněné firmy Vin & Spirits, výrobce vodky Absolut, kterou zakoupil Pernod za 9,24 miliardy dolarů. O cílech se nijak přesně nezmiňuje, ale tvrdí, že by ho zajímalo připojit k seznamu nápojů společnosti gin.

To souhlasí s předpověďmi analytiků, kteří označují Plymouth gin společnosti Vin & Spirits za další možnou akvizici.

V posledním desetiletí se rodinný podnik pustil do rozsáhlé expanze: za téměř 26 miliard korun nakoupil 12 společností a rozšířil svůj sortiment o nové nápoje, mimo jiné o vodku, po níž se zvyšuje poptávka, a tequilu. To zahrnuje i vodku Skyy a Cabo Wabo, skotskou whisky Old Eight, Dreher a značky Drury koupené od Pernod Ricard v roce 2005.

Skupina Campari je nyní ve srovnání se situací před deseti lety více než dvakrát větší a její obrat vzrostl na čtyřnásobek: na 26 miliard Kč. Produkuje 40 značek alkoholických i nealkoholických nápojů a vína. Ve stejném období se Campari snažilo expandovat do světa, aniž by opustilo své zavedené postavení na italském trhu, který představuje 40 procent jeho prodeje.

Rodina Campari včas pochopila význam image a futuristického malíře a sochaře Fortunata Depera již v roce 1932 pověřila designem výrazných etiket lahví Campari. Pil z nich Ernest Hemingway i hrdinové jeho knih. James Bond si objednával Campari s ginem a vermutem.

Sarah Jessica Parkerová bude brzy pít Skyy vodku ve filmu Sex ve městě, což by podle firmy Campari mohlo povzbudit spotřebu vodky v USA. Prodej ve Spojených státech představuje jednu čtvrtinu příjmů firmy, ale Campari tu má jen dvě procenta trhu. Zatímco Evropané nejčastěji pijí aperitiv před jídlem, Američané jsou více orientováni na koktejly.