Neznámá žena zazvonila u dveří v pátek v půl osmé večer. Přinesla 306 korun, které v lékárně vyinkasovala od manželky, přestože léky hradila pojišťovna. Omluvila se, předala vyúčtování a odešla.

Když se vnitřní cynik vzpamatoval, pokusil se naivu ve mně přebít teorií, že zdravotní pojišťovny provádějí tak pečlivé kontroly receptů, že paní magistra věděla, že se to neutají. A tak rovnou napravila chybu. Možná, přesto cynik tentokrát zůstal utlačen v rohu mé užaslé duše.

Poctivost se v práci vyskytuje stále vzácněji. Vůči obchodním partnerům, zákazníkům, šéfům nebo kolegům - je považována spíš za slabost než přednost.

Firmy sice učí zaměstnance v první linii, jak telefonovat a mluvit s klienty, nutí je nosit kravaty či kostýmy, ale je to jen pozlátko. Slušnost slouží hlavně k vytvoření atmosféry, v níž jsou "ti druzí" snáze zpracovatelní.

S kolika lidmi byste se odvážili obchodovat, jak bývalo běžné, na základě podání ruky? Rovné jednání se už ani nepředpokládá, prioritou je uzavřít obchod s co nejnižšími náklady a co nejvyšší marží. Stejný postup, který manažeři uplatňují při sjednávání velkých zakázek, očekávají od zaměstnanců při jakémkoli kontaktu s vnějším světem.

Chytří podnikatelé sledují, jak se jejich lidé chovají k zákazníkům, kteří přicházejí s reklamací. Přesvědčí je, aby si zboží nechali? Obalamutí je výmluvami, nebo budou muset vrátit peníze?

Právě tady by to poctivosti nejvíc slušelo. Jako nespokojený klient však narazíte v lepším případě jen na slušnost. Za ní se skrývá cíl minimalizovat škody.

Proto se občas ptám, zda vám v této příloze neškodíme. Radíme, jak poctivě budovat kariéru, jak motivovat zaměstnance, jak v práci vytvářet dělnou atmosféru. Nebylo by pro vás prospěšnější, kdybychom pravidelně přinášeli přehled sviňáren, které vám pomohou přežít a stoupat výš za jakýchkoli okolností?

Na vaše názory se těší

martin.denemark@economia.cz