Jistě si pamatujete profesora lpícího na správné intonaci studenta při recitaci básně o štěstí. Stejně jako onen profesor i já vnímám obrovský rozdíl mezi REGULACÍ a regulací. V podstatě jsem liberál, takže regulaci nemám rád a už vůbec si nemyslím, že REGULACE (rozuměj silně intonovaná regulace) není něco co by komukoli prospělo. Zrovna na poli telekomunikací nevnímám takovou regulaci jako potřebnou. Vždyť je to snad jediný průmysl, který meziročně snižuje ceny, a to nejen reálně ve vztahu k inflaci, ale i nominálně, a bez umělého stanovování cen! Tolik nabídek jako od mobilních operátorů z jiného odvětví v televizi neuvidíte. Že by právě to byl důvod pro regulaci? Regulovat někoho, kdo je vidět a jehož služby se dotýkají většiny lidí, je přece lepší než usilovat o nápravu v odvětvích, kde je to opravdu potřeba, ale které jsou méně „sexy". Když zvolíte první cestu, jste potom taky víc vidět. Na druhou stranu, pokud někdo reguluje (rozuměj s přiměřenou intonací) jako třeba Český telekomunikační úřad, tedy dohlíží, aby se vše dělo jak má, sleduje, zda je konkurence a odstraňuje bariéry v jejím dalším rozvoji, tak tomu fandím. Takový přístup pomáhá všem, jak odvětví, tak spotřebitelům. Ale pokud někdo křičí „MUŠKA JENOM ZLATÁ", jen aby byl slyšet, tak úplně zkazí kouzlo básně. Verše se přece nekřičí, musí se recitovat citlivě a přemýšlet nad jejich obsahem.
Abych byl konkrétnější: regulace byla jistě prospěšná na poli propojovacích poplatků, která si operátoři mezi sebou v Evropě účtují. To zcela stačí; u nás ČTÚ také reguluje cenu propojení, ale už se nepouští do koncových cen. A to tento orgán operuje na jednom trhu, takže se dá říci, že mu rozumí. Jak si ale někdo v Bruselu může myslet, že rozumí celé Evropě a pouští se do regulace, do které se nehrnou ani lokální regulátoři? T-Mobile například již před regulací zavedl roamingové zvýhodnění Cestovatel, které i po zavedení povinného EU tarifu nadále aktivuje více zákazníků. Proč? Odpověď je jednoduchá: ruka trhu je efektivnější než ruka přehnané a populistické regulace. A tak je to i v ekonomických knihách - regulace (a to i ta s umírněnou intonací) je nástroj extrémní, který se používá v okamžiku, kdy trh selže. A to skutečně není případ telekomunikací.
Takže „muška jenom zlatá" ano, ale „MUŠKA JENOM ZLATÁ!!!" - to je na pětku, paní komisařko.
Petr Dvořák, výkonný ředitel marketingu T-Mobile
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



