Situační kontext je dobře znám : nadnárodní výrobce dílů pro automobilový průmysl v 90. letech vybudoval na českém venkově výrobní závod - především pro subdodávky pro expandující mladoboleslavskou automobilku. Zákazník dodává podkladovou dokumentaci k nově vyvíjeným typům vozů, subdodavatelův konstrukční tým ji rozkreslí, připraví technologii výroby a podle potřeb automobilky „dovyvine" řešení na podporu optimalizované hromadné montáže.
Parta českých a slovenských konstruktérů ovšem takové zakázky obsluhuje rychleji a levněji než velké vývojové a konstrukční týmy v centrále mateřské firmy v Německu. Naši konstruktéři jsou tedy nasazováni do německých (a francouzských) týmů jako zdroj levných technických dovedností a know-how. Brzy přicházejí s novými technickými nápady a řešeními. Ty umožňují nejen zlevňovat výrobu ve vlastním výrobním závodě, ale inspirují i zákazníka. Za pochodu, z vlastního rozpočtu a osobního nadšení se rodí inovace. Za projektové a finanční podpory automobilky dokonce inovace průlomové - český provinciální výrobce se díky svým inovativním řešením stává jedním z Dodavatelů roku v rámci koncernu Volkswagen, jediným z České republiky.
Úspěch otevírá rozvojové dilema : jak z průlomu udělat systém. Koncernový vývoj a firemní vývojový rozpočet dosud zůstává na centrále, firemní zdroje pro další rozvojové projekty samy od sebe nedorazí. V průběhu strategických seminářů vývojový tým formuluje ambiciózní vizi : stát se globálním centrem excelence ve vývoji a inženýringu, založit inovační systém, který dokáže v příštích letech generovat další „dream products".
Páteří musí být promyšlený systém na podporu tvorby a realizace inovací včetně financování inovačního proudu nových slibných inovačních idejí, jejich rychlého experimentálního ověření a rozvinutí do robustních projektů a nakonec zákazníky žádaných businessových aplikací, úspěšné komercializace.
Až potud je vše v souladu s teoriemi inovací. Ty však pracují se samozřejmým předpokladem : existuje schválený inovační rozpočet. Náš tým ale zatím nemá přístup k centrálním inovačním fondům koncernu, nemá ani jistotu, že je brzy získá. Přijímá tedy „husitské" rozhodnutí : budeme vytvářet v existujících vývojových projektech a zakázkách své vnitřní zdroje a odevzdáme je do společné „kádě" - vlastního inovačního fondu.
Vzdáme se zavedených chytristik a praktik, kdy beze zbytku čerpáme všechny naplánované zdroje ve schválených projektech a zakázkách. Budeme cílevědomě vytvářet mimorozpočtové „přebytky" cestou úspor a dodatečného prodeje know-how a budeme je odevzdávat ve prospěch fondu, ze kterého se budou financovat nejlepší projekty podle společně definovaných pravidel. Nevadí nám, když to budou projekty druhých členů týmu. Každý podle svých schopností - každému podle hodnoty jeho projektu ...
Ptáte se, ve kterém podniku takto berou budoucnost do svých rukou ? Je to v Kamenici nad Lipou a firma se jmenuje Edscha Bohemia. Pokud její vývojový tým vytrvá a dokáže svou vizi uskutečnit, prosadí se „samonosný" týmový model cesty ke globální excelenci v rámci velké nadnárodní korporace. Je to cesta, kterou se vydají i další? Pokud ano, dokážeme sobě i druhým, že znalosti a tvořivost v dnešním globálním světě opravdu znamenají více než finanční kapitál a hlasovací práva....?
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



