Když koncem července 1983 vyšlo album s jednoduchým názvem Madonna, jen těžko mohl někdo vědět, že se právě zrodila ikona moderní pop-music. Debutová nahrávka pětadvacetileté dívky z Bay City ve státě Michigan, která po přerušení vysoké školy pracovala v řetězci Dunkin Donuts, vznikla po spletité anabázi.
Začínající zpěvačka přinesla svou demo nahrávku Marku Kaminsovi, producentovi jejího prvního singlu Everybody. Díky němu získala smlouvu u Warner Bros na první album, které nejpve vznikalo pod dohledem Reggieho Lucasem a dokončil jej John Benitez.
"Když jsem přišla do New Yorku, tak to bylo poprvé, co jsem letěla letadlem, poprvé jsem si vzala taxi, všechno poprvé. A přijela jsem sem s pětatřiceti dolary v kapse. Byla to ta nejodvážnější věc, kterou jsem kdy udělala," řekla Madonna s odstupem času.
Závan svobody
Záhy se ukázalo, že se rozhodla správně. Zabodovala s písní Holiday, která se umístila na šestnáctém místě celoamerické hitparády, samotná zpěvačka byla nominována na MTV Video Music Awards v kategorii Nejlepší ženský objev v klipu. Ve Spojených státech se rozpoutala mánie.
Tisíce fanynek napodobovalo Madonnin styl - stačilo si ustřihnout kalhoty pod koleny, tílka nad pupíkem, projít kolem průduch do metra a na krk si navěsit všechny řetězy, které byly k nalezení doma v garáži. Madonna v sobě tenkrát měla něco z ulice, navíc na sebe uměla upozornit šokujícími výroky.
Tehdejší Československo o nejnovějším zvratu v dějinách pop-music mnoho nevědělo.
"Předpokládám, že o úspěchu Madonny a jejích prvních singlů bylo maximálně možné dočíst se v malém odstavečku v časopise 100+1 zahraničních zajímavostí, popřípadě slyšet zmínku nebo ukázku v pořadu Noční proud na Radiožurnálu. Já osobně si to však nepamatuji," konstatuje Iva Milerová, ředitelka Warner Music Czech Republic. "Ti šťastnější z nás, kteří bydleli blíže polských hranic a chytali polskou televizi, se možná dozvěděli více."
Sama poprvé slyšela Madonnu téměř načerno: "Bylo mi asi čtrnáct let, když jsem viděla Madonnu poprvé u známých na MTV - chytali tuto stanici načerno přes komplikovaný systém antén. Tuším, že to byl videoklip Lucky Star. Byla jsem fascinovaná energií, pohybem a zabarvením hlasu, kterými tato provokativní a vyzývavá odbarvená blondýna v síťovaném oblečku a ověšená řetězy disponovala. V tenkrát komunistickém Československu to pro mě byl takový závan a symbol svobody, že mě zajímalo slyšet a dozvědět se víc..."
Od svého vstupu na scénu před pětadvaceti lety Madonna stihla mnohokrát změnit image i svou hudbu, na výsluní se ale drží i nadále. "Madonna byla a stále je mistrem ve výběru lidí, se kterými spolupracuje. Má výborný cit na odhadování stylů a trendů, které jsou třeba již nějakou dobu rozšířeny v podhoubí hudebního, módního či vizuálního umění a průmyslu, ale nedostalo se jim ještě masového přijetí, a to je přesně okamžik, kdy vstupuje Madonna do hry a ,představuje' tyto styly a trendy širokým masám," dodává Milerová.
Ať už Madonna spolupracuje s kýmkoli, vždy je jasné, že si pečlivě hlídá tenkou hranici, aby nepřevážil její vliv. Madonnina alba v uplynulých letech produkovali Patrick Leonard, Babyface, William Orbit, Mirwais, Stuart Price či Timbaland, ale zpěvaččin rukopis je stále patrný.
Nikola Stibůrková
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist