Zejména u masa a masných výrobků je trend specifický. Čerstvé maso české domácnosti nakupují především ve specializovaných prodejnách (řeznictví, maso - uzeniny apod.), dává jim přednost 40 % zákazníků. Preference velkoplošných formátů jsou u čerstvého masa v porovnání s celkovými preferencemi relativně nižší, jako hlavní místo nákupu je volí jen 44 % domácností. Největší podíl patří hypermarketům (25 % preferencí), s odstupem následují diskontní prodejny (13 % preferencí) a supermarkety (11 %).
Z dlouhodobého hlediska je trend jasně zřetelný: trvalý nárůst podílu specializovaných prodejen, a to již od roku 2004. Naopak podíl hypermarketů, supermarketů i menších samoobsluh na hlavním nákupním místě čerstvého masa má dlouhodobě spíše klesající tendenci. Diskonty si v posledních letech udržují stabilní (až mírně rostoucí) výši preferencí, mírně nad úrovní 10 %.
KDE A JAK
V prodejnách maso - uzeniny a v řeznictvích nakupují maso nadprůměrně zákazníci z malých obcí do tisíce obyvatel, zákazníci z menších měst (5 až 20 tisíc obyvatel) a také zákazníci se středně vysokými příjmy.
V hypermarketech nakupují čerstvé maso nadprůměrně mladší zákazníci, od 30 do 39 let, zákazníci s vysokoškolským a středoškolským vzděláním s maturitou, zákazníci z měst (20 až 400 tisíc obyvatel), domácnosti s nadprůměrnými příjmy a také domácnosti s dětmi.
Diskontní prodejny nadprůměrně preferují při nákupu čerstvého masa starší zákazníci nad 50 let, domácnosti z nižších příjmových kategorií, lidé z malých obcí (do 1 tisíce obyvatel) a také lidé žijící v Praze.
Supermarkety při nákupu čerstvého masa upřednostňují jednočlenné domácnosti, domácnosti s nižšími příjmy, lidé ze středně velkých a větších měst (nad 20 tisíc obyvatel).
Menší samoobsluhy jsou oblíbené u domácností z malých obcí (1 až 5 tisíc obyvatel) a u domácností s velmi nízkými, ale také s velmi vysokými příjmy.
MASNÁM POMÁHÁ ČERSTVOST
Nákup masa a uzených výrobků má svá specifika. Spotřebitelé kladou při výběru prodejny masa důraz na čerstvost. Tím lze také vysvětlit vysokou oblibu menších prodejen při nákupu masa. Ty svou polohou v blízkosti bydliště zákazníků vyhovují nárokům na koupi čerstvého zboží rychlé spotřeby. Faktor čerstvosti je nespornou výhodou řeznictví a prodejen typu "maso - uzeniny".
V případě menších prodejen a řeznictví je dalším důležitým faktorem osobní kontakt s prodejcem. Toho v případě řeznictví reprezentuje specialista, který je pro zákazníky důležitou osobou při nákupu masa a uzených výrobků.
Přestože má čtvrtina zákazníků jako své hlavní nákupní místo masa hypermarket, ve srovnání s hlavním nákupním místem potravin je to o poznání méně; více než 10 % zákazníků preferujících hypermarket nakupuje maso a uzeniny jinde. Nákup masa v hypermarketu je podmíněn především skutečností, že jeho zákazníci nakoupí vše tzv. pod jednou střechou.
Zdroj: Incoma Research
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist