Zejména u masa a masných výrobků je trend specifický. Čerstvé maso české domácnosti nakupují především ve specializovaných prodejnách (řeznictví, maso - uzeniny apod.), dává jim přednost 40 % zákazníků. Preference velkoplošných formátů jsou u čerstvého masa v porovnání s celkovými preferencemi relativně nižší, jako hlavní místo nákupu je volí jen 44 % domácností. Největší podíl patří hypermarketům (25 % preferencí), s odstupem následují diskontní prodejny (13 % preferencí) a supermarkety (11 %).

Z dlouhodobého hlediska je trend jasně zřetelný: trvalý nárůst podílu specializovaných prodejen, a to již od roku 2004. Naopak podíl hypermarketů, supermarketů i menších samoobsluh na hlavním nákupním místě čerstvého masa má dlouhodobě spíše klesající tendenci. Diskonty si v posledních letech udržují stabilní (až mírně rostoucí) výši preferencí, mírně nad úrovní 10 %.

KDE A JAK

V prodejnách maso - uzeniny a v řeznictvích nakupují maso nadprůměrně zákazníci z malých obcí do tisíce obyvatel, zákazníci z menších měst (5 až 20 tisíc obyvatel) a také zákazníci se středně vysokými příjmy.

V hypermarketech nakupují čerstvé maso nadprůměrně mladší zákazníci, od 30 do 39 let, zákazníci s vysokoškolským a středoškolským vzděláním s maturitou, zákazníci z měst (20 až 400 tisíc obyvatel), domácnosti s nadprůměrnými příjmy a také domácnosti s dětmi.

Diskontní prodejny nadprůměrně preferují při nákupu čerstvého masa starší zákazníci nad 50 let, domácnosti z nižších příjmových kategorií, lidé z malých obcí (do 1 tisíce obyvatel) a také lidé žijící v Praze.

Supermarkety při nákupu čerstvého masa upřednostňují jednočlenné domácnosti, domácnosti s nižšími příjmy, lidé ze středně velkých a větších měst (nad 20 tisíc obyvatel).

Menší samoobsluhy jsou oblíbené u domácností z malých obcí (1 až 5 tisíc obyvatel) a u domácností s velmi nízkými, ale také s velmi vysokými příjmy.

MASNÁM POMÁHÁ ČERSTVOST

Nákup masa a uzených výrobků má svá specifika. Spotřebitelé kladou při výběru prodejny masa důraz na čerstvost. Tím lze také vysvětlit vysokou oblibu menších prodejen při nákupu masa. Ty svou polohou v blízkosti bydliště zákazníků vyhovují nárokům na koupi čerstvého zboží rychlé spotřeby. Faktor čerstvosti je nespornou výhodou řeznictví a prodejen typu "maso - uzeniny".

V případě menších prodejen a řeznictví je dalším důležitým faktorem osobní kontakt s prodejcem. Toho v případě řeznictví reprezentuje specialista, který je pro zákazníky důležitou osobou při nákupu masa a uzených výrobků.

Přestože má čtvrtina zákazníků jako své hlavní nákupní místo masa hypermarket, ve srovnání s hlavním nákupním místem potravin je to o poznání méně; více než 10 % zákazníků preferujících hypermarket nakupuje maso a uzeniny jinde. Nákup masa v hypermarketu je podmíněn především skutečností, že jeho zákazníci nakoupí vše tzv. pod jednou střechou.

Zdroj: Incoma Research

RE0808_27_1.gif

RE0808_27_2.gif

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist