Nejsilnějším argumentem PRO rozšíření zákazu je moje vlastní zkušenost řidiče osobního auta, vyrážejícího v pátek na víkend mimo město. Ano, bez kamionů na silnicích v této době bych si cestu dovedl představit o poznání příjemnější, pravděpodobně plynulejší a bezpečnější. Nejsilnějším argumentem PROTI rozšíření zákazu je pak těžko zpochybnitelný fakt, že zavedením tohoto opatření se potřeba přepravit dané množství zboží zcela jistě nesníží. Pouze se přesune do těch časů, kdy to bude dovoleno.

DŘÍVE NEBO POZDĚJI DOJDE KE ZVÝŠNÍ NÁKLADŮ

Tím se přesunou do těchto časů i všechny negativní důsledky kamionové přepravy, které, ať chce, nebo nechce, s sebou přináší zvýšený provoz na silnicích, větší riziko nehod, nedýchatelno kolem hlavních silničních a dálničních tahů a podobně.

Navíc se přidá vyšší potřeba přepravní kapacity. To znamená, že bude nutné přepravit stejný objem zboží za kratší dobu, vzniknou větší nároky na dopravní infrastrukturu, více kamionů musí přece někde jezdit, parkovat a tankovat pohonné hmoty. Z toho potom vyplývá, že by dříve nebo později došlo ke zvýšení nákladů, které se promítnou do cen přepravovaného zboží.

FUNDAMENTEM JE JEDNODUCHÁ OTÁZKA

Vše ostatní, co slyšíme z obou táborů, považuji už jen a pouze za "politický balast", jak si ta či ona "zájmová skupina" snaží přihřát svoji polívčičku. Fundamentem je ale poměrně jednoduchá otázka, na kterou, jak už to tak bývá, není jednoduchá odpověď: chceme vyjít vstříc více voliči-víkendovému motoristovi a podpořit ho v jeho o něco (málo) bezpečnější a plynulejší jízdě na chatu, nebo voliči-spotřebiteli, který chce mít zboží ve svém obchodě o něco (málo) dříve/včas a za o něco (málo) nižší náklady, a zároveň řidiči kamionu, jenž tak bude mít o pár hodin více času dostat se tam, kde chce trávit víkend, tedy předpokládejme, že domů?

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ NEEXISTUJE

Správná odpověď opět neexistuje. Do obhajování toho či onoho "méně špatného" řešení se nebudu pouštět už jen proto, že nejsem nestranný. Hledání kompromisu v situaci, kdy žádné z krajních řešení není absolutně správné, je jistě chvályhodné. Ale je potřeba uhlídat, aby kompromis kombinoval pozitivní důsledky, nikoliv naopak.

ZÁKAZY NEZÁKAZY, JDE O TĚŽKOU PRÁCI

Žádná úprava podmínek, ať ekonomických, technických nebo právních, ve kterých dopravci fungují, na ně totiž ve finále nemá příliš velký vliv. Důvodem jsou podmínky či změny, které se týkají celého trhu, tedy všech konkurentů. Ilustrujícím příkladem je situace stará zhruba rok, kdy došlo k úpravě maximální povolené rychlosti kamionů na dálnicích ve Francii. Před úpravou to bylo, myslím, 110 kilometrů za hodinu, po úpravě Evropskou uniií se jednalo o standardních 90 kilometrů v hodině. Změna znamenala potřebu v podstatě přenastavit celou naši vnitrostátní síť, ale tržně nás to neovlivnilo. Všichni hráči na trhu se s tím museli nějak vyrovnat. Podobně je to se zákazem jízd - tvrdím, že s výjimkou vztahu k samotným řidičům, kteří by případně museli počkat od pátku odpoledne až do noci a dojet tak do cíle o několik hodin později, se to dopravců negativně nedotkne. Pokud někdo tvrdí, že ano, je to svým způsobem populismus. Moje rezervovanost ke skutečnému vlivu rozšíření zákazu na dopravce pramení i z toho, že podle mých neformálních signálů z trhu mají řidiči, zákazy nezákazy, velmi těžkou a náročnou práci tak jako tak. Jsou za volantem svého vozu několik hodin denně, musejí být neustále ve střehu a neustále řeší problémy, které přináší stále komplikovanější doprava. V tvrdém konkurenčním boji to proto dopravce příliš ke změně nemotivuje.

JE MOŽNÉ ELEGANTNÍ ŘEŠENÍ

Na závěr mi nedá nezmínit, že existují způsoby přepravy, které uvedený problém elegantně obcházejí. Vedle například železniční přepravy to je třeba právě obor, který reprezentuji - distribuce kusových zásilek. Páteřní síť mezi jednotlivými distribučními středisky (depy) a centrálními překladišti, která je tvořena pozemní nákladní přepravou, tedy kamiony, totiž probíhá téměř výhradně v noci, čili v době, kdy nikoho na dálnici neobtěžuje. I případné rozšíření zákazu jízd nákladních vozů se konkrétně DPD CZ a našich zákazníků prakticky nedotkne. Takže, až budete hledat opravdu spolehlivé distribuční řešení, víte, kam se obrátit.

Daniel Mareš

je ředitelem společnosti DPD pro střední Evropu

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist