Nová nízkopodlažní tramvaj Škoda 15T ForCity přináší řadu technických novinek. O vnějším kabátu se nejspíš povede bouřlivá diskuse, ale lze očekávat, že většině obyvatel hlavního města se bude líbit víc než předchozí model 14T s designem Porsche. Novinka dostala docela milý a nadčasový výraz. Chybou je však rozmístění sedadel.
Téměř po celé délce vozidla jsou vlevo dvě řady sedaček. To bude ve špičkách způsobovat nemalé potíže. Na sedačku u okna si kromě mimořádně slušných lidí obvykle sedne jen ten, kdo cestuje z konečné na konečnou. Takových pasažérů moc není. Ostatní budou většinou sedět u uličky. Jednak kvůli své horší pohyblivosti, dále z vrozené pohodlnosti či z nevychovanosti, případně proto, že vystupují už druhou stanici. Čas od času si některá z takto usazených osob položí na sousední sedadlo tašku, jinak bude řada u okna využívána spíše výjimečně. Zato pro stojící moc místa nezbude. Nejhorší situace přitom určitě nastane v prostoru u zadních dveří.
To není kritika plzeňské Škody. Výrobce dostal zadání, kolik sedaček má tramvaj mít, a aby je splnil, musel je na jedné straně umístit do dvou téměř souvislých řad. Cestující může těšit, že ve srovnání s tramvají »Porsche« jde stejně o pokrok. Málokomu se bude stýskat po předchozím nepraktickém modelu, kde v úzké části vozidla jsou sedačky napříč a jinde bylo použité originální řešení 1+1/2 (což má být matka s dítětem; v běžném provozu tam obvykle sedí jen jeden člověk).
Základní problém ovšem spočívá v tom, že v Praze nejsou tramvaje jakousi romantikou, nýbrž běžným dopravním prostředkem. Ve srovnání s jinými evropskými městy proto bývají plnější. Magistrát a dopravní podnik by na to měly myslet. Pokud nechtějí, aby je pasažéři proklínali, pořád mají šanci. Stačilo by aspoň proti některým dveřím (hlavně v zadní části vozidla) dvě sedačky ubrat.
Jenže ti, kteří o parametrech nových tramvají rozhodovali, sami pravděpodobně jezdí do práce něčím jiným. Jinak by přece museli vědět, jak to v ranní pražské tramvaji vypadá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist