Zrovna minulý týden jsem byl na poště s jakousi složenkou. Během téměř pětadvaceti minut, strávených postupně ve dvou frontách, jsem měl dost času si uvědomit, jak moc užitečné jsou nástroje, řešící platby nejrůznějšího druhu rychleji, rozuměj elektronicky. Nepovažuji se za otroka efektivity trávení volna, nicméně velmi rád prodlužuji úseky věnované činnostem příjemným a zkracuji čas vymezený pro kratochvíle již méně zábavné, ve kterých na první místo řadím shodně návštěvu pošty a úřadů.

 

Poslední dobou stále raději spoříme čas tak, že se snažíme některé činnosti dělat rychleji, s menší námahou a pokud možno bez zbytečných komplikací a úsilí. V tomto případě bych chtěl s povděkem kvitovat, že některé společnosti v Čechách začínají uvažovat prozákaznicky a ekologicky - tedy celkově racionálně.

 

Pro zákazníka

Zavedení možnosti elektronické fakturace České spořitelny s názvem SERVIS 24 přináší řadu pozitivních efektů pro všechny strany zúčastněné v platebním procesu - pro zákazníky z řad domácností, pro vystavovatele i příjemce faktur, pro životní prostředí a pro čas, který služba ušetří zákazníkům ve prospěch bohulibějších činností.

 

Už v roce 2006 připravila Skupina ČEZ se společností SAZKA pro své zákazníky možnost platby faktur za elektřinu přes terminály SAZKA. Nyní jako první z velkých dodavatelů elektřiny na českém trhu poskytuje Skupina ČEZ výhody elektronické fakturace nejen pro firemní zákazníky, ale i pro domácnosti a to v rámci celé Evropy. Elektronická fakturace umožňuje zákazníkovi jednoduše kontrolovat platby a jejich snadnou archivaci a dohledatelnost. ystém také zaručuje bezchybné vytváření platebních příkazů. 

 

Pro životní prostředí

Nejde jen o to, že Česká spořitelna a ČEZ jsou prvními firmami, které ve vzájemné spolupráci usnadňují svým klientům a partnerům práci při řešení faktur. Je jistě skvělé šetřit čas, mít neustálý přehled o stavu plateb, dostat zprávu do mailu nebo přímo do mobilu, aby člověk věděl, že faktura právě přišla. Je tu ale ještě důležitější zpráva a tou jsou úspory a šetrnost této služby, která se přímo týká vlivu lidské činnosti na životního prostředí.

 

Když se na věc podíváme řečí čísel: již více jak 100 tisíc zákazníků využívá Virtuální obchodní kancelář. Plateb za elektřinu přes terminály Sazky a nyní i nově možnosti elektronické fakturace využívají ročně další tisíce klientů. Souhrn všech požadavků svých klientů, které Skupina ČEZ vyřídila v loňském roce, tak přesáhl počet 3 milionů.

 

Pokud se podaří dostat „na palubu“ elektronické fakturace co největší počet účastníků - ať už na straně velkých firem, podnikatelů a domácností - existuje šance na úspory obrovských množství papíru a dalších surovin, které celou papírovou stopu faktur provázejí. Sníží se objem spotřeby papíru a pohonných hmot, potřebných k jeho přepravě a tak i objem splodin vypuštěných do ovzduší. Zdánlivě malá změna v procesu tak přináší spoustu výhod pro všechny.

 

V některých zemích v Evropě se již tento způsob šetření životního prostředí a nervů klientů při vyplňování složenek a postávání ve frontách poměrně ujal. Zejména v zemích severní Evropy, kde každá pochůzka v třiceti stupních pod nulou zamr(a)zí, je tato služba velmi populární. Jak Česká spořitelna tak společnost ČEZ hlásí snahu o získání dalších partnerů pro fungování elektronické fakturace. Jsme na dobré cestě zase o trochu efektivněji šetřit čas, nervy a zejména životní prostředí.

 

Martin Pavlíček, manažer komunikace ČEZ