Představme si běžného studenta české vysoké školy. Jáká jsou jeho očekávání? Chce  si najít zajímavou práci, která jej bude bavit a v ideálním případě bude i dobře zaplacena. Vyhledává tedy nejen vzdělání, ale i praktické zkušenosti, aby mohl později obstát v reálném pracovním životě. Snaží se tedy využít všech možností, které mu ta která alma mater nabízí, a především se nespoléhá pouze na teoretické znalosti, které zde získá. To je asi největší rozdíl mezi studenty v 21. století a těmi, jakými jsme byli kdysi my. Jednoduše už se nespokojí jen tak s něčím. Jsou mnohem aktivnější, cestují do zahraničí, jsou otevření čemukoliv novému a mají více odvahy. Někdo by to mohl nazvat i jako „přehnané sebevědomí“. Ale ať se nám to líbí nebo ne, tito mladí lidé jsou do praxe připraveni mnohem lépe, než jsme kdy byli my. Díky nejrůznějším stážím, odborným praxím, výměnným pobytům a projektům, které jsou již téměř běžnou součástí vysokoškolského studia, se naučí něco možná mnohem cennějšího než jen „šedivou teorii“. „Zelený strom praxe“ je přece mnohem lákavější a zajímavější a  investice do komunikačních a prezentačních dovedností, samostatného přemýšlení, práce v týmu či projektového řízení se jim rozhodně vrátí. Každý personální ředitel, či dnes častěji nazývaný HR Manager, vám určitě potvrdí, že takovíto absolventi jsou snem každého zaměstnavatele.

Nicméně i přes pozitivní vývoj směrem k „sebevědomým“ českým vysokoškolákům není všude pravidlem, že mají studenti k výše zmíněným aktivitám přístup. Stále je co zlepšovat a tady bych se rád zmínil, jak důležitou roli hrají v tomto směru aktivity soukromých firem. Bez nich by totiž většina projektů, soutěží a stipendií byla již na začátku odsouzena k zániku. Bohužel (nebo bohudík?) je to tak, a protože jsme si vědomi své pozice jednoho z lídrů technologického sektoru, už se dlouhá léta i my snažíme ke studentům aktivně přistupovat. Ve spolupráci s Fakultou elektrotechniky ČVUT v Praze pořádáme semestrální program nazvaný „IBM Student Research Projects“, který má za cíl vybrat nejlepší výzkumné projekty, které studenti řeší v rámci svých semestrálních, bakalářských či diplomových prací. Studenti mají možnost na svých projektech spolupracovat s odborníky našeho výzkumného centra a mohou si tak otestovat nejen své schopnosti, ale naučí se je také řádně dokumentovat a získané výsledky pak prezentovat. Ti nejtalentovanější získají často také příležitost dalšího vědeckého růstu v rámci IBM.

Tento program je ale jen takovou třešničkou na dortu našich komplexních aktivit, které rozvíjíme i na dalších vysokých školách pod souhrnným názvem „Akademická iniciativa“. Zjednodušeně řečeno, tato iniciativa v sobě zahrnuje všechno to, o čem jsem psal výše – od přístupu k softwaru až po stáže v IBM. Zapojením odborníků z IBM se snažíme do stávajících výukových programů vysokých škol implementovat praktickou část výuky, samozřejmě především v oblasti informačních technologií, abychom studentům usnadnili start jejich kariéry. 

Aleš Bartůněk
Generální ředitel IBM Česká republika, spol. s r.o.