Tlusté příručky, drazí školitelé nabízejí rady, jak alespoň trochu oklamat ostražitost novinářů a udělat si levnou PR kampaň. Druhým dechem dodávají, že zázraky čekat nejde.

 

Nemají pravdu, zrod zázraku můžeme sledovat nyní v přímém přenosu.  Jmenuje se SPONEL. Jako energetici jsme jeho aktivitami uraženi, trpíme demagogií a nevěcností. Zaujatost pro věc nás nutí dávat jejich činnosti znaménka, ale o těch psát nemohu, nebylo by to objektivní.

 

Díry na informačním trhu existují!

Odhlédneme-li tedy od morálních kritérií, je práce pana Chvojky a jeho agentury Extend ohromujícím příkladem toho, jak lze nalézt díru i na dnešním přeplněném trhu s informacemi. Stačí si uvědomit, že kritika nemilovaných dodavatelů dodávajících nezbytné zboží je velmi chtěným zbožím.

 

Nesmíte udělat chybu jako některé zahraniční vzory. Existují spolky, kterým jde skutečně o to, aby cenu zákazníkům snížily.  Snažily se najít řešení a brzo shořely, když jen přičichly k realitě. Úspěšní si osvojili poněkud cynický pohled na věc. Nejsme povinni najít cestu z pasti, stačí ukazovat na symbol špatné situace, na  ČEZ.  Nepodceňuji jejich inteligenci, vědí, že naše firma evropský trh neovlivní. Jsme jen posly špatných zpráv, ti se kdysi popravovali. Kdo nám říká nepříjemnou pravdu, stojí naroveň viníkovi, tento rys lidského uvažování je prvním zábleskem geniality v kampani SPONELu.

 

Reklama zadarmo

U něj to ale nekončí, velmi obdivuhodné je i to, jak si SPONEL dokáže ochočit zprostředkovatele zpráv – novináře. Zástupci televizí si vždy při natáčení dávají velký pozor, aby za mluvčím nebyla nějaká značka dělající reklamu zdarma. Někteří reportéři vám nedovolí mít ani kravatu s logem firmy, kterou zastupujete. U SPONELu ostražitost opakovaně padá, tam by nevadila snad ani vyložená reklama na konkrétní zboží.

 

Je to o to podivuhodnější, že v jiném případě by byla média právě u osoby Jiřího Chvojky velmi opatrná. Vědí o něm, že je zatraceně dobrý v oboru PR. Vzpomeňme na Internet do škol, který noviny zrovna nechválily, ale Jiří Chvojka ho ubránil. Hlavní jeho nehynoucí zásluhy vidíme v politice. Měl lví podíl na úspěších ODS, dokonce donesl sponzorský dar ve výši dva milióny, nakonec stejnou stranu letos ve službách ČSSD doslova znemožnil.

 

Qui bono?

Nehodnoťme prosím opět mravnost takového jednání, každý má jiné hodnoty. Hleďme na to jako na důkaz geniálního citu pro to, na co lidé opravdu slyší. Pokud vám podobná přímá cesta bez zbytečných ohledů vyhovuje, určitě s tímto důkazem úspěšnosti za služby Chvojkova týmu zaplatíte víc než kdokoliv jiný. Škoda, že my se musíme držet faktů, zákonů a požadavků burzy, musíme nabízet řešení a nejen surfovat na náladách veřejnosti.  

 

Přitom se SPONEL snaží budit zdání odbornosti, předkládá například návrh na plošné zavedení takzvaných inteligentních elektroměrů. Jak by to pomohlo snížení cen, ale nedodává. Při bližším zkoumání zjistíte, že k supermoderním hračkám řídícím tok elektřiny má SPONEL obecně vřelý vztah. Rozumí si i s výrobci, v dohodě s jedním z nich nabízí svým členům slevu na přepínač mezi nízkým a vysokým faktorem (lidově na noční proud).  Koupíte-li si ho, máte až na výjimky jednu jistotu. Proděláte, zařízení drtivé většině zákazníků ušetří za deset let méně, než je jeho cena. I po slevě.

 I to je ale záblesk geniality. Samo o sobě bylo založení SPONEL velmi efektivní cestou ke zvýšení hodnoty agentury Extend na trhu. Kampaň v hodnotě desítek milionů korun za hubičku. A aby se ani ta hubička nemusela hledat ve vlastní kapse, jsou na www.sponel.cz komerční reklamy. Nedůvěřivec by v tom viděl slabé místo, SPONEL ale ví přesně, koho chce oslovit.

 

Smekáme, svým způsobem jsme hrdí, že proti nám stojí nejschopnější (chcete-li nejmazanější) spolek v Evropě.

 

 

 

Martin Sobotka, mediální útvar ČEZ, a. s.