Kamarádi mě v hospodě poklepávaj po zádech: "Ta krize se vám hodí, co? Aspoň máte o čem psát!" Noviny si prý libují ve špatných zprávách.
Co na to říct? Může se zdát, že noviny krizi nafukují. Jenže čtenář tak často nemluví s podnikateli, kteří si vzali úvěr, přestěhovali se do nových prostor, ale teď jim místo růstu ze dne na den zmizeli zákazníci. Bez varování.
Lidé moc nemluví ani s odboráři, kteří se ještě nedávno kasali, jak vymohou pro své lidi zvýšení platů, a teď pokorně kývou na propouštění a zmrazení mezd jen proto, aby "nebylo ještě hůř".
Asi nejsem takový masochista, abych z toho měl dobrý pocit a psal o tom s radostí. Přece jen si pamatuju, jak skvělé to bylo ještě před pár měsíci, kdy všechno rostlo, všechno bylo rekordní a všichni měli - z dnešního pohledu - velké oči.
Že se mi o krizi zdají sny a jsem v schopen se v noci probudit s tím, že klesl "švýcarský export", to už jsem si zvykl. Stále více ale krizi člověk vidí i v bdělém stavu.
O krizi už mluví i řidiči, které si člověk stopne. Kolik u nich ve firmě propustili lidí, o kolik méně dělají, zakázky nikde, jak je to hrozný.
Pak člověk vyjede na Vánoce z Prahy a chce opatrně tamní obyvatelstvo informovat o tom, že krize patrně udeří i na ně.
"Zkrátili mi úvazek na třicet hodin. Ve fabrice propustili snad polovinu lidí. Třeba i Boudníkovou, tu znáš. Dělala tam pětadvacet let," spustí na mne nepřipraveného.
Tahle firma skončí, tahle o tom uvažuje...
A já o tom mám psát? Mám z toho mít radost? Opravdu v novinách přeháníme za každou cenu, jen abychom prodali noviny na stáncích?
Myslím, že je situace mnohem horší než ji noviny ve svých chmurných článcích líčí.
Seznam dal jako první velká firma svůj vyhledávač za paywall. Chápu vaše totální naštvání, píše Lukačovič
Největší česká internetová firma zpoplatnila své služby po vzoru Facebooku. Uživatelům služeb jako Seznam Zprávy, vyhledávač Seznam.cz nebo...
30. 4. 2024 ▪ 4 min. čtení