Martina Trymlová
foto Radovan Miča

Nakolik uživatelé Facebooku opravdu klikají na bannery? Je maximální možné cílení účinné, nebo lidé reklamu spíše ignorují, protože jí nechtějí být na své komunitní stránce rušeni?

Uživatelé jsou na Facebooku v interakci se značkami skutečně ve velké míře. Tato interakce může být definována jako kliknutí, aktivity v rámci obrandované stránky, užití přídavné aplikace, zkrátka několika způsoby. Cílená reklama staví na profilových datech uživatelů Facebooku, jako jsou věk, pohlaví, vzdělání nebo zájmy, které nabízejí jedinečnou relevanci jak pro zadavatele, tak samotné uživatele - konzumenty.

Zaznamenali jste poptávku po placených službách, vyjma klasických bannerů? Jaké služby hodláte nabídnout do budoucna?

Facebook jako takový je byznys a reklamu podporuje, což je míněné tak, že většinu našeho obratu představují příjmy z reklamních služeb. Máme i alternativní zdroje příjmů, jako jsou virtuální dárky. Například za symbolický poplatek jednoho dolaru mohou uživatelé svým přátelům či rodině poslat třeba virtuální narozeninový dort, pohlednici s poděkováním apod., které se objeví, jakmile si příjemce otevře vzkaz. Pak jsou zde vývojáři aplikací, kteří své služby vystavěli na platformě Facebooku, ale účtují si za ně od uživatelů rozdílné částky. Na těchto příjmech se jako Facebook nepodílíme.

Mohl byste okomentovat vývoj aktivit průměrného uživatele Facebooku v čase? Je to obligátní křivka pozvolného nárůstu zájmu přes posedlost až opět po jistou rezignaci?

Mohu jmenovat nejrozdílnější životní cykly konzumentů, které se liší na základě faktorů, jako jsou věk, prostředí, odkud pocházejí, kulturní zázemí atd. Pokud si však uživatel definuje Facebook jako užitkovou pomůcku, jako nástroj, který pomáhá spojení a udržování kontaktů s přáteli a rodinou a který navíc nic nestojí, pak ani nelze o rostoucím počtu tzv. mrtvých duší mluvit. Chování lidí na Facebooku se samozřejmě v průběhu doby může měnit. Na začátku objevují své současné či dávné přátele, obnovují kontakty. Když pomine nadšení z tohoto znovuobjevování, hledají si uživatelé nové funkce Facebooku, konkrétně třeba stahování fotek, možnost členství ve fanouškovských skupinách, přídavné aplikace, pages apod. Jestliže si osvojíte užívání platformy Facebooku, jsou zde i další zajímavé možnosti a nástroje.

Je za Facebookem velký nápad, nebo jde vlastně o jednoduchý projekt s velkým kouskem štěstí?

Je to velice jednoduchá myšlenka a zároveň přirozený vývoj v komunikaci, podporovaný jedinečnou technologií. Lidé potřebují socializaci, touží po spojení a sdílení s přáteli a rodinou, to je jádro většiny kultur po celém světě. Face-book této touze jednoduše napomáhá prostřednictvím chatu, inboxu, aktualizace nebo předvolby posílání zpráv a novinek. Klíčem k tomu je výchozí platforma, která spojuje a organizuje informace napříč sociální sítí a dodává je nám, našim přátelům a rodinám.

Je Facebook nějak propojen s americkou státní správou nebo tajnými službami? Nebo jinak, napomáhá v boji proti terorismu?

Facebook respektuje soukromí svých uživatelů, být diskrétní je naší nejvyšší prioritou. Podmínky užívání slouží jako prevence před aktivitami, které se vztahují k terorismu, násilí, pornografii a podobně nepřijatelnému jednání.

Při nedávné návštěvě na akci "Londýn v Praze" jste se chlubil závratně rostoucím počtem návštěvníků Face-booku. Děje se tak spíše díky expanzi na nové trhy, nebo porážíte konkurenci ve Spojených státech?

Vzhledem ke globální povaze dnešních spotřebitelů a byznysu mohou být naši návštěvníci lokalizováni kdekoli na světě. Pozorujeme stále rostoucí zájem o utváření a členství v komunitách napříč regiony i světadíly, proto se snažíme překládat facebookovské stránky do lokálních jazyků. I díky iniciativě samotných uživatelů Facebooku již existuje více než 30 jazykových verzí. Jakmile se pro komunitu otevře možnost komunikovat vlastním jazykem, otevírá se současně i dalším stovkám a tisícům lidí. V této souvislosti lze opravdu mluvit o vzestupu sociálních sítí na menších trzích. V červenci 2007 činil poměr uživatelů Facebooku ve Spojených státech a v dalších zemích 50 ku 50, nyní se to posunulo ve prospěch ostatních trhů - 65 % ku 35 % v Americe.

Máte v úmyslu rozjet konkurenční projekt k MySpace Music?

Dnes jednotliví umělci a vydavatelské značky používají Facebook v rámci komunikace a interakce se svou fanouškovskou základnou. Ta se prostřednictvím Facebooku a odkazů na něm odehrává na stránkách, v rámci různých akcí, aplikací či reklamy. Jste-li umělcem, můžete být svým fanouškům blíže: nabídnout k poslechu ukázkovou skladbu nebo přes různé služby, generované Facebookem nebo jinými vývojáři, své album prodávat. Nemáme a ani nechceme provozovat vlastní hudební kanál. Místo toho preferujeme náš unikátní marketingový systém, který dovoluje umělcům a značkám představit své obsahy způsobem sdílení napříč sociálními sítěmi v globálním měřítku.

Martina Plechatová

Ředitel Facebooku pro Velkou Británii a Evropu Blake Chandlee