Ne, nemusí jít o podnikatelskou sebevraždu! Pravda, čínští obchodní partneři a průmysloví výrobci mají zcela odlišnou představu o respektování duševního a průmyslového vlastnictví než evropští či američtí podnikatelé. Četné příběhy zcizeného know-how jsou mementem pro ty, kdo hledají levné výrobní kapacity na východě a tvrdě narazí na realitu čínských poměrů - ani standardní patentové krytí neochrání jejich inovativní řešení před bezostyšnými napodobovateli.
Martin Liška, zakladatel společností AICTA a Aicta Design Work, patří k oněm inovátorům, kteří se neváhají pustit do podnikání tam, kde jiní obezřetně couvají. Platí to jak ve zdánlivě donkichotském, a přesto úspěšném prosazování v oblasti vývoje a výroby dieselových automobilových a leteckých motorů, tak v osobitém, již patnáctiletém působení na čínském trhu. Společný lednový inovační seminář Společnosti pro strategické řízení, inovace a podnikatelství přinesl originální mozaiku inovačních podnětů a svébytných podnikatelských zkušeností, o které by bylo škoda se nepodělit. Martinovy myšlenky ponechávám bez uvozovek v syrové, autentické podobě.
Inovační inspirace:
• Neznalost pomáhá - když člověk ví, do čeho všeho jde, tak do toho nejde.
• Najděte ve světě lidi, kteří to umějí, jsou nejlepší, a pravidelně s nimi hovořte o svých problémech a nápadech.
• Najděte nejlepšího člověka na světě, kterému možná rozumí 5 dalších lidí, a s ním začněte.
• I ve velkých firmách se nové ideje rodí zdola a jen zázrakem se v nich prosadí - nabízí se velká příležitost, jak velkým firmám odčerpávat jejich zdroje, tedy odhalit zneuznané inovátory a spojit se s nimi.
• Nebojte se vstoupit do soutěže s lídry trhu
• Člověk, který má jenom ideu, ale není ochoten pro ni vykrvácet, není pro mě.
• Nevěřím v korporátní rozhodování. Vždy musí být konkrétní člověk, který věc má na starost a je ochoten pro ni vykrvácet... Já mám možnost jeho pojetí odmítnout. Když neodmítnu, pak už nezasahuji.
• Čím je složitější obor, tím je menší konkurence - v jednoduchých oborech je spousta lidí.
• Inovace v hromadných výrobách jsou problematické - počáteční investice jsou pro soukromého podnikatele příliš velké; šanci máme ve specializovaných výrobách pro náročné zákazníky, kteří jsou připraveni platit vyšší cenu.
• Neustále poměřuji objektivní rizika - tedy nejistotu, kterým směrem se bude ubírat další rozvoj, se subjektivním rizikem - tedy s nejistotou, zda uspěji s prosazením své vlastní ideje / inovace
• Neúspěšní podnikatelé mají problém - jsou moc pilní; měli by být línější a najmout odborníky na to, co neumějí.
Investičně obchodní inspirace z čínského trhu:
• Čínskému zákazníkovi musíte přidat něco navíc - nabídku, resp. garanci toho, že se od Vás něco naučí
• V Číně je třeba s koncovým zákazníkem komunikovat denně, projevovat osobní zájem o něj samotného, jeho rodinu, ...
• Chcete-li uspět v Číně, musíte dokonale zvládnout procesy doma. Číňané požadují jen nejvyšší kvalitu a spolehlivost - i když ji sami neumí.
• Musíte si vychovat své vlastní Číňany. Nikdy nespoléhejte na loajalitu najatých čínských zaměstnanců - ti slouží sami sobě, ne vám.
• Řízení výkonu v Číně : když skuhrají, že mají moc práce, tak jim naložím dvakrát tolik, a pak se uvidí.
Na závěr opravdová perla - inspirace, kterou najdeme jen u výrazných podnikatelskými osobností a opravdových lídrů - průkopníků inovací : Nemějte strach z Číňanů, utíkejte rychleji, než Vás honěj! Oni vás tlačí ke zlepšením. Buďte vděčni těm, kdo Vás nutí k inovacím. Za peníze imitujícího partnera Vás napadnou další myšlenky!
Příští podobnou akcí Společnosti pro stratgické řízení, inovace a podnikatelství je seminář s Matem Hunterem, partnerem špičkové světové vývojové a designerské firmy IDEO, odpovědným za „zážitkový design" pro konečné spotřebitele. Tématem je INNOVATION THROUGH DESIGN THINKING - HOW COMPANIES DEVELOP AND SUSTAIN THEIR STRATEGY AND CULTURE OF INNOVATION (18. března 2009, 13:00-17:00). Bližsí informace najdete ZDE.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



