Ne, nemusí jít o podnikatelskou sebevraždu! Pravda, čínští obchodní partneři a průmysloví výrobci mají zcela odlišnou představu o respektování duševního a průmyslového vlastnictví než evropští či američtí podnikatelé. Četné příběhy zcizeného know-how jsou mementem pro ty, kdo hledají levné výrobní kapacity na východě a tvrdě narazí na realitu čínských poměrů - ani standardní patentové krytí neochrání jejich inovativní řešení před bezostyšnými napodobovateli.

Martin Liška, zakladatel společností AICTA a Aicta Design Work, patří k oněm inovátorům, kteří se neváhají pustit do podnikání tam, kde jiní obezřetně couvají. Platí to jak ve zdánlivě donkichotském, a přesto úspěšném prosazování v oblasti vývoje a výroby dieselových automobilových a leteckých motorů, tak v osobitém, již patnáctiletém působení na čínském trhu. Společný lednový inovační seminář Společnosti pro strategické řízení, inovace a podnikatelství přinesl originální mozaiku inovačních podnětů a svébytných podnikatelských zkušeností, o které by bylo škoda se nepodělit. Martinovy myšlenky ponechávám bez uvozovek v syrové, autentické podobě.

Inovační inspirace:

• Neznalost pomáhá - když člověk ví, do čeho všeho jde, tak do toho nejde.
• Najděte ve světě lidi, kteří to umějí, jsou nejlepší, a pravidelně s nimi hovořte o svých problémech a nápadech.
• Najděte nejlepšího člověka na světě, kterému možná rozumí 5 dalších lidí, a s ním začněte.
• I ve velkých firmách se nové ideje rodí zdola a jen zázrakem se v nich prosadí - nabízí se velká příležitost, jak velkým firmám odčerpávat jejich zdroje, tedy odhalit zneuznané inovátory a spojit se s nimi.
• Nebojte se vstoupit do soutěže s lídry trhu
• Člověk, který má jenom ideu, ale není ochoten pro ni vykrvácet, není pro mě.
• Nevěřím v korporátní rozhodování. Vždy musí být konkrétní člověk, který věc má na starost a je ochoten pro ni vykrvácet... Já mám možnost jeho pojetí odmítnout. Když neodmítnu, pak už nezasahuji.
• Čím je složitější obor, tím je menší konkurence - v jednoduchých oborech je spousta lidí.
• Inovace v hromadných výrobách jsou problematické - počáteční investice jsou pro soukromého podnikatele příliš velké; šanci máme ve specializovaných výrobách pro náročné zákazníky, kteří jsou připraveni platit vyšší cenu.
• Neustále poměřuji objektivní rizika - tedy nejistotu, kterým směrem se bude ubírat další rozvoj, se subjektivním rizikem - tedy s nejistotou, zda uspěji s prosazením své vlastní ideje / inovace
• Neúspěšní podnikatelé mají problém - jsou moc pilní; měli by být línější a najmout odborníky na to, co neumějí.

Investičně obchodní inspirace z čínského trhu:

• Čínskému zákazníkovi musíte přidat něco navíc - nabídku, resp. garanci toho, že se od Vás něco naučí
• V Číně je třeba s koncovým zákazníkem komunikovat denně, projevovat osobní zájem o něj samotného, jeho rodinu, ...
• Chcete-li uspět v Číně, musíte dokonale zvládnout procesy doma. Číňané požadují jen nejvyšší kvalitu a spolehlivost - i když ji sami neumí.
• Musíte si vychovat své vlastní Číňany. Nikdy nespoléhejte na loajalitu najatých čínských zaměstnanců - ti slouží sami sobě, ne vám.
• Řízení výkonu v Číně : když skuhrají, že mají moc práce, tak jim naložím dvakrát tolik, a pak se uvidí.

Na závěr opravdová perla - inspirace, kterou najdeme jen u výrazných podnikatelskými osobností a opravdových lídrů - průkopníků inovací : Nemějte strach z Číňanů, utíkejte rychleji, než Vás honěj! Oni vás tlačí ke zlepšením. Buďte vděčni těm, kdo Vás nutí k inovacím. Za peníze imitujícího partnera Vás napadnou další myšlenky!

Příští podobnou akcí Společnosti pro stratgické řízení, inovace a podnikatelství je seminář s Matem Hunterem, partnerem špičkové světové vývojové a designerské firmy IDEO, odpovědným za „zážitkový design" pro konečné spotřebitele. Tématem je INNOVATION THROUGH DESIGN THINKING - HOW COMPANIES DEVELOP AND SUSTAIN THEIR STRATEGY AND CULTURE OF INNOVATION (18. března 2009, 13:00-17:00). Bližsí informace najdete ZDE.