Ti, kdo se snaží v současné krizové situaci podprahově vysílat pozitivní signály a zabránit všeobecné panice, mluví o jakémsi potřebném vyčištění trhu, o tom, že nezdravé podniky postupně jeden po druhém odpadnou a světlo na konci tunelu slibuje stabilizovanou situaci, kdy bude vše připraveno pro nový konkurenční boj.

V době, kdy se podobné názory množí, ve mně naopak převládá dojem, že situace je mnohem prozaičtější a vyhraje ten, kdo má dostatek hotovosti. Nestandardní situace, která na trhu panuje a jejímiž atributy jsou zhoršená platební morálka, prohloubená nedůvěra a ztížený přístup k finančním prostředkům, nahrává všem, kdo si včas připustili, že všeobecná krize se týká i jich a přijali patřičná opatření pro zajištění vyváženého cash flow. Recesi v poptávce a tím způsobené poklesy příjmů lze do jisté míry kompenzovat optimalizací na straně výdajové. Doby splatnosti odběratelů se ale nekontrolovaně prodlužují, objemy nedobytných pohledávek se nepříjemně navyšují a udržet balanc v toku peněz může být čím dál tím těžší. Společnost se sebelepším produktem nebo službou tak při nedostatku finančních prostředků může být ohrožena na provozuschopnosti.

Nastane okamžik hledání finančních zdrojů. Zavedení programu korporátních karet se tak stává rychlým a účinným řešením. Průběžné krátkodobé úvěrování na financování drobných výdajů spadajících do kategorie služebních cest a nákladů na reprezentaci vám umožní odložení splatnosti a tím získání potřebného času pro překlenutí složité situace.

Platba kartou jako forma úhrady se stává běžnou praxí nejen v maloobchodních sítích, ale i v oblasti business-to-business. Významné prodloužení doby od okamžiku reálného nákupu do okamžiku uhrazení je zcela legitimní a nenarušuje se tím zavedený obchodní vztah s vaším dodavatelem.

Neustále se zdokonalující program korporátních karet před lety představila společnost American Express i na českém trhu. Nejedná se však pouze o prosté úvěrování firem, ale o propracovaný mechanismus pro sjednocení nákupu a nastavení směrnic pro oblast drobných firemních výdajů realizovaných jednotlivými zaměstnanci firmy. Z korporátní karty se pak stane praktický nástroj pro analyzování útrat, řízení a optimalizaci výdajové politiky a následného dosažení úspor na nepřímých nákladech. K pověstnému zabití dvou much jednou ranou dojde zcela v okamžiku, kdy je korporátní platební kartou vybaven poslední zaměstnanec firmy, jenž má oprávnění k realizaci firemních výdajů.

Podle loňské studie společnosti A. T. Kearney, která se soustředila na efektivní řízení výdajů u šestašedesáti společností v několika evropských zemích, je na nepřímých nákladech souvisejících s náklady přímými v oblasti služebního cestování a reprezentace vydáváno takové množství firemních prostředků, že se vám objem nákladů navýší v extrémních případech až o dalších 34%. V průměru bývají tyto položky zatíženy necelými 5%, ale ukázalo se, že i v takových případech se dá optimalizací procesů a následnými úsporami na personální kapacitě zatížení nepřímými náklady snížit o polovinu. Výsledky studie v sobě zahrnují i podrobné příklady z praxe, jež naleznete na webových stránkách: www.americanexpress.com/expensemanagementstudy2008

Jednoduchý koncept programu korporátních platebních karet se opírá o dvě výše uvedené hodnoty, tedy poskytnutí kreditu (odložení splatnosti) a procesní zjednodušení (úspora na provozních nákladech), ve skutečnosti však objevíte i množství drobných přidaných hodnot až po plné implementaci.

Atraktivní na úvěru z korporátní karty je i fakt, že je vám poskytnut prakticky zdarma do data splatnosti výpisu, což v některých případech může být až sedm týdnů. Sazba 3 % z úvěrované částky se uplatňuje až v okamžiku nedodržení splatnosti jako jednorázová smluvní pokuta za nedodržení splatnosti. Pro získání úvěru nemusíte skládat žádnou jistinu a nemusíte mít stanoven minimální účetní zůstatek, neboť mezi vaším firemním účtem a korporátními kartami neexistuje žádná vazba. Tím se zároveň snižuje míra rizika zneužití firemních financí, která je u běžných debetních karet vydaných k firemnímu účtu v mnoha případech vyšší. Na místě nejsou ani obavy z možnosti zneužití karty přímo zaměstnancem. Mechanismus tzv. oddělené odpovědnosti za transakce, které na kartě proběhnou, zbavuje firmu odpovědnosti za platby, jež průkazně nemají spojistost s úhradou firemních výdajů.

Výhod vyplývajících ze zavedení programu korporátních karet u nás využívají již stovky firem. Většinou se jedná o společnosti se zahraniční účastí, u jejichž mateřských společností se systém dlouhodobě osvědčil a nyní se ho snaží uplatnit i u nás. Pokud tedy stojíte před úkolem optimalizovat provoz vaší firmy, doporučuji tuto možnost blíže prozkoumat.

Vladimír Plachý

Autor je konzultant společnosti American Express

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist