Pocházím ze Zbraslavi, bydlím na Vinohradech a pracuju na Letné. Dvě z těch míst už před nějakou dobou postihlo bagrové šílenství. Kvůli stavbě obchvatu Prahy na silnici před Zbraslaví zmizela krásná alej topolů a vyrostly ufonské stavby mostů ještě příšernějších než je několik kilometrů vzdálené barrandovské zákoutí zvané přiléhavě „brouzdaliště pro hrochy". Na Letné zas zmizelo prakticky všechno, co původně stálo mezi Letenským náměstím a Hradčanskou. (V autobuse stojícím v koloně na Letné se mi vždy vybaví Kaplického knihovna, jejíž návrh vyvolal davové politické šílenství argumentované mimo jiné tím, že by poškodila unikátní pražské panorama - haldy zeminy jsou očividně v pohodě.) Uvolněný prostor po demonstrantech hájících knihovnu zaplnily bagry a tuna betonu.
Nejsem ekologický aktivista, ale i tak mi stavba obou silničních okruhů vadí. Ten vnější, který hyzdí okolí Zbraslavi a dalších periferních pražských částí nenávratně poškodil krajinu v blízkém okolí Prahy, kam se dřív v pohodě dalo vyjet na výlet a přitom člověk mohl mít pocit, že je vlastně v přírodě. Ten vnitřní poškodil stejně nenávratně jednu dosud malebnou součást Prahy, když tu vyhloubil obří jámy pro tunel Blanka (o stejně nevratném poškození Stromovky nemluvě). Oba okruhy mají ulehčit dopravě po hlavním městě, místo toho teď výrazně dopravu komplikují a vytvářejí kolony. Horší jsou ale trvalé dopady na krajinu, která ve jménu automobilismu ztrácí svůj ráz a stává se jen užitkovou plochou pro řádění dopravních inženýrů. Tím spíše, že dané stavby zcela postrádají jakoukoliv estetickou kvalitu a jejich autory jsou lidé, kteří by neuměli vkusně a funkčně pojmout ani veřejný záchodek, v čele s jakýmsi Patrikem Kotasem, který bez veřejných soutěží pro Metrostav navrhuje vše na zakázku, navíc několikanásobně předražené, předimenzované, s estetikou 80. let a okolní prostředí zcela nerespektující. Pěkné čtení o tomto zde.
Člověk cítí tím větší bezmoc, když si uvědomí, že ty velkolepé stavební manévry jsou podle toho, co se povídá (a nelze tomu nevěřit už s ohledem na monstrózní nesmyslnost těchto staveb), jen výplodem tlaku různých lobbistických skupin, podnikatelských záměrů a politických prospěchů. Dopravě v Praze se může ulehčit i mnohem šetrnějšími způsoby, i třeba „prkotinami" typu zkvalitnění a podpory cyklistické a veřejné dopravy. Jenže to bychom nemohli být tady v Česku, kde podobné stesky jsou jen házením hrachu na zeď/na bagr. Už se nedivím a nebudu divit ničemu, nejspíš mě nepřekvapí ani to, až dorazí bagry i na Vinohrady.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist