Všeobecně se doporučuje, aby podnikatel byl obezřetný. To, co se jeví jako lukrativní nabídka nebo poptávka, může skončit fiaskem. Cílem je vždy návratnost investic a akvizic a snaha vyhnout se arbitrážím pro ochranu oprávněných zájmů českých firem v Číně. Česká republika si z hlediska exportu do Asie v průběhu několika let získala postavení i renomé. Jména firem typu bývalého holdingu Škoda Plzeň nebo Škodaexport jsou čínským obchodníkům již dobře známá. V současné době se od nás do Číny vyváží převážně dopravní prostředky, obráběcí stroje a zařízení určené k použití v lehkém a těžkém průmyslu. V případě, že se podnikatel chce vydat do Číny "na vlastní pěst", může očekávat určité komplikace. Mezi ty nejčastější patří jazykové, kulturní a zejména legislativní bariéry.

(Ne)korektnost základní pravidlo

Jiná mentalita, jiný obchod čínští obchodníci jsou odlišní. Interkulturní znalosti jsou při obchodu s Čínou více než nutnou podmínkou. Mezi běžný rys patří bohužel nekorektnost v obchodním vztahu. Tento fakt je však třeba vnímat jako něco, co by nemělo narušovat další rozvoj obchodních aktivit. Někteří podnikatelé se snažili právě této nekorektnosti předejít a založili společné čínsko-české podniky (joint venture), avšak ani v tomto případě spoléhat na čínský management není možné. Velké množství firem takovýmto způsobem v Číně pohřbilo doslova a do písmene miliardy.

Jak se vyhnout "šlápnutí vedle"

Obchod s Čínou je mnohdy realizován prostřednictvím globálních bank či specializovaných exportních agentur, které působí na obou stranách transakce a díky důkladné znalosti trhu mohou lépe ochránit případná rizika.

"Specializovaná česká exportní agentura, a stejně tak i zmíněné globální banky jsou schopny nalézt prostřednictvím svých databází prověřeného partnera, vhodného pro realizaci obchodu. Přímo na místě mohou jejich odborníci v Číně doporučit českému exportérovi nebo importérovi partnera, který splňuje předpoklady pro úspěšné navázání obchodního vztahu. Pokud je klient prověřen na obou stranách transakce a příslušná banka či agentura je přítomna přímo na místních trzích, pak je zaručena vysoká míra pravděpodobnosti úspěchu transakce. Ohodnocení obchodní protistrany je pro banky podstatné," říká Tomáš Nymburský, ředitel obchodních finančních služeb HSBC Bank plc - pobočka Praha.

Hongkong jako vstupní brána

Čínský trh je obchodně snáze přístupný prostřednictvím svého souseda Hongkongu. Hongkong má hned několik výhod. Je to jedno z nejdůležitějších středisek bankovnictví a obchodu. Hongkong si navíc uhájil i svůj autonomní statut. Některé obchodní společnosti jsou proto zakládány právě zde a to nejen kvůli daňovému zvýhodnění. Většina českých firem, které podnikají na čínském trhu má v této zvláštní administrativní zóně své dceřiné obchodní společnosti. Výrobní závody jsou však umístěny v kontinentální Číně. Celý Hongkong směrem do vnitrozemí je industriální zónou s dokonale rozvinutou infrastrukturou.

"Role Hongkongu je v obchodních aktivitách s Čínou přirovnávána doslova k risk managerovi. Hongkongské společnosti mají dlouholeté zkušenosti s podnikáním na čínském trhu. Navíc tento soused sdílí s tímto trhem stejný jazyk a kulturu," vysvětluje Ivona Táborská z Hongkong Trade Development Council.

Finanční řešení

Mezi výhody financování obchodu prostřednictvím banky patří snížení nákladů a především zrychlení toků zboží. Současná nestabilní situace na trhu má za následek, že financující společnosti jsou opatrnější a strategičtější při financování každého obchodu. Banky využívají bilanční sumu obezřetněji a podporují existující klienty. Jednou z tradičních forem financování je dokumentární akreditiv. Akreditivy se obvykle používají právě u obchodu s asijskými zeměmi. Důvodem je především to, že se jedná o zahraniční subjekt a případné vymáhání dodržení obchodních podmínek, by bylo velmi obtížné a finančně nákladné.

Dokumentární akreditiv představuje závazek banky poskytnout určité peněžní plnění exportérovi proti předložení požadovaných a splnění dalších podmínek. Vystavující banka nese svého příkazce (nejčastěji se jedná o importéra). Z toho plyne nutnost řízení tohoto rizika. Vystavující banka se proto snaží o omezení svého závazku stanovením maximální částky akreditivu (popř. rámce), lhůtou platnosti, přesnou formulací akreditivních podmínek a zajišťovacími instrumenty (zástava termínovaného vkladu, zástava nemovitostí, pohledávek atp.). Vystavení importního/odběratelského akreditivu vyžaduje schválení limitu pro takové obchody ze strany vystavující banky a podpis smlouvy (jednorázové nebo rámcové) mezi vystavující bankou a příkazcem.

Kromě toho akreditiv umožňuje i zlepšení hotovostních toků. Tato forma finančního řešení je uplatňována nejen z české strany, ale přistupují k němu i čínští exportéři a to za účelem poskytnutí nebo získání úvěru ze strany jejich banky. V asijských zemích je tento platební instrument běžně využíván jako forma zajištění pro poskytnutí úvěru.

Samozřejmě, jako každé řešení, i toto má své výhody i nevýhody. Vystavení akreditivu z procesního hlediska představuje úvěrový proces a z obchodního přesnou specifikaci dokumentů, které by měly být výhodné a splnitelné pro obě zúčastněné strany. Pokud tomu tak není, může dojít k situaci, kdy banka nedostojí svým závazkům z titulu akreditivu a exportér nedostane zaplaceno. Všechny tyto procesy by měly být ochráněny ze strany banky. Obchodník by se tudíž neměl dostat do pasti, ze které nelze vyváznout.

Krize se dotýká i obchodu

Pokud je tedy dnes slovo finanční krize skloňováno téměř ve všech pádech, nelze se tvářit, že se krize netýká i obchodování s Čínou. Nicméně dovoz levného spotřebního zboží do České republiky i vývoz přesného strojírenství z České republiky do Číny bude i nadále pravděpodobně pokračovat.

Tomáš Nymburský

Autor je ředitelem služeb obchodního financování HSBC Bank plc - pobočka Praha


Fakta a čísla

Název: oficiální název země je Čínská lidová republika

Rozloha: 9 572 384 km

Počet obyvatel: 1 228 004 564

Geografická poloha: východní Asie, 36°45#234#SŠ, 93°00#234#VD

Časové pásmo: GMT + 8 hodin

Hlavní město: Peking - (Beijing) 11 250 000. Největším čínským městem je Šanghaj (cca 17 mil. obyvatel)

Měna: CNY - jüan = 10 ťiao = 100 fenů 1 USD = 8,26 CNY (turistický kurz 8 CNY/1USD)

Oficiální jazyk: čínština (putonghua) 

Správní rozdělení: 22 provincií

Etnické složení: Chanové (Číňané) (92%), Čuangové , Chuejové, Mandžuové, Tibeťané a další národnostní menšiny