Jednou z výzev pro energetiku budoucnosti je širší „elektrifikace“ automobilové dopravy. Společnost ČEZ chce v rámci nedávno vyhlášeného konceptu Futur/e/motion mimo jiné svým dílem přispět k tomu, aby se dnešní nasazení několika jednotlivých elektromobilů změnilo v horizontu několika málo let v masovější záležitost – především v městském provozu.

 

Za největší výhodu elektromobilů je považováno převádění energie na pohyb. Uvádí se, že asynchronní motor pracuje s efektivitou až 90 % zatímco účinnost klasického spalovacího motoru činí cca 40 %. Vozy poháněné elektřinou nejsou přímými producenty výfukových plynů (samozřejmě je nutné uvažovat primární výrobu elektrické energie), a minimálně pro městský provoz mají proto jednoznačně lepší předpoklady než konkurence poháněná deriváty ropy.

 

Stará historie v novém kabátě

Mluvit v českých podmínkách v případě elektromobilů o začátku v bodě „0“ by bylo hodně troufalé. Česká a československá škola má rozhodně na co navazovat. Za všechny smělé vize nedotažené dílem z ekonomických důvodů, částečně i proto, že doba jim prostě mnohdy nepřála, zmiňme projekt elektromobilu EMA1. Tento ve své době unikátní elektromobil vyvíjeli na přelomu 60. a 70. let 20. století odborníci ve Výzkumném ústavu elektrických strojů točivých (VÚES) v Brně. Jeho osudy shrnula nedávno Česká televize v pořadu z cyklu Zašlapané projekty.

http://www.ceskatelevize.cz/program/10209988352-07.05.2009-15:25-1-zaslapane-projekty.html?backaddr=search&tipy=1&online=1

Vůz s na tehdejší poměry velice moderním designem a pohonem zadních kol byl konstruován jako 4sedadlový (2 dospělí, 2 děti) a koncipován téměř výhradně pro městský provoz. Tomu odpovídala jak maximální rychlost 50 km/h tak i dojezd, který se pohyboval v rozmezí od 30 do 50 km. Z nuly na rychlost 40 km/h dokázal prototyp zrychlit zhruba za 11 vteřin.

I dnes, po 40 letech, je elektromobilem míněn vůz poháněný elektrickým motorem napájeným energií z elektrických baterií. Současné modely mají ovšem ve srovnání s „Emou“ zhruba trojnásobně vyšší dojezd (uvádí se 90-150 km) i rychlost (maximum je zhruba 100 km/h). Představitelem nové generace je např. Fiat Fiorino Qubo italské firmy Micro-Vett SPA (na snímku). Aktuálně do výroby uváděná řada Fiorino Electric s kapacitou 4-5 osob má hydraulické brzdy se systémy ABS a EBD, baterie typu lithium-polymer a může se nabíjet prostřednictví běžné zásuvky 230 V/16 A.

Pro zajímavost uvádíme pro srovnání technické parametry tří verzí tohoto vozu.

Verze

Kapacita baterie

Motor

Dojezd

Rychlost (km/h)

 

S

17 kWh

10/15kW

80 km

70

 

L

22 kWh

15/30 kW

100 km

100

 

XL

31 kWh

15/30 kW

145 km

100

 

 

Hezké auto začíná být výhodné

Je jasné, že s ohledem na dopady na životní prostředí je elektromobil ve velké výhodě. Třeba celkové emise CO2 (se započtením emisí z výroby elektřiny) jasně mluví pro elektromobily. Při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují kolem 0,25 gramů na ujetý kilometr, zatímco běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2. Jen pro srovnání: současný energetický mix Skupiny ČEZ generuje 95 g CO2/km, v roce 2020 počítáme se snížením na 60 g CO2/km.

Pochyby dosud panovaly v ekonomickém pohledu na věc. O elektromobilech se vždy říkalo, že jde o hezkou ale

drahou myšlenku. To už dnes tak úplně neplatí. Stačí jen rychlé srovnání nákladů na palivo (viz. tabulka). Naše klasická auta (v příkladu uvažujeme moderní Škodu Fabia 1,4) s nízkou spotřebou mimo město vyžadují 5 litrů paliva na 100 km. I při uvažované nízké ceně paliva je energie potřebná pro pohon elektromobilu na identickou vzdálenost o více než 40 % levnější. Ve hře samozřejmě zůstává pořizovací cena samotného vozu, která i v případě nejlevnějších elektromobilů stále ještě vysoce překračuje hranici půlmilionu korun. Předpokládá se ale, že sériová výroba elektromobilů by mohla cenu jednoho kusu výrazně stlačit.

 

 Tématu elektromobilů se věnuje také aktuální číslo magazínu Třetí pól http://www.3pol.cz/index.asp?clanek&show&813

 

 

 

 

 

 

 

Jde to i jinde, půjde to i u nás

Pohrdavé mávnutí rukou nad perspektivami elektromobilů může být dále způsobeno stále ještě nízkou dojezdovou vzdáleností. Nepodceňujme ale vývoj a výzkum! Právě udržení současných investic zejména do nových typů li-iontových baterií dávají velkou naději, že se elektromobilem bez nabití svezeme v řádu stovek kilometrů někdy kolem roku 2020.

Je sice pravdou, že elektromobil lze dobít prakticky kdekoli, kde je k dispozici „běžná zásuvka". Např. doma řidiči elektromobily nabíjejí převážně v noci, více než 4 hodiny. Samozřejmě že mohou využít nižších nočních tarifů elektřiny. V normálním provozu by se ale potíže při hledání zásuvek staly pro šoféry nejspíše další překážkou v úvahách o pořízení elektromobilu. Je proto jasné, že jednou z rozhodujících podmínek pro provoz elektromobilů je instalace rozsáhlé a funkční sítě dobíjecích stanic. Dobíjet lze v současnosti u stanic s různým výkonem – od 11 do více než 100 kW. Podle výkonu se určuje čas nutný k dobytí. Rychlé nabíjení může trvat maximálně 15 minut a

konkurovat tak času trávenému u dnešních čerpacích stanic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozšíření elektromobilů hlavně v městském provozu je v posledních letech patrné především na západ od našich hranic. Daň z CO2 na automobily byla zavedena nebo se o ní uvažuje už v 15 členských zemí EU. Očekává se, že Česká republika nebude v tomto trendu výjimkou.

Reakcí automobilek je záměr zahájit sériovou výrobu elektromobilů již v roce 2011. Dostatečně robustní nabídka elektromobilů předních značek (např. Renault-Nissan, Mitsubishi, Toyota a Daimler) by tak měla být pro zákazníky dostupná už o rok později.Čistá města bez zplodin? Už nejen iluze

Koncept elektromobility je jedním z pilířů konceptu Futur/e/motion Skupiny ČEZ. Nabízí komplexní řešení podpory rozvoje elektromobilů včetně potřebné infrastruktury. Klíčovými hráči v konceptu jsou výrobci baterií, výrobci elektromobilů, uživatelé, města a stát (poskytují rozvoji elektromobilů výhody) a distributoři elektřiny.

Jak už bylo řečeno, nepřicházíme v principu s ničím novým. Prostřednictvím naší iniciativy ale chceme dát odvětví elektromobilů významnou injekci a stát se zároveň nejvýznamnějším poskytovatelem služeb elektromobility ve střední Evropě. Do pilotních projektů připravovaných v Praze a Ostravě chceme do roku 2012 investovat až půl miliardy korun. Vize pražské Legerovy ulice s projíždějícími bezhlučnými vozidly a zpívajícími ptáky, kterou jsme s jistou mírou nadsázky společně s primátorem Prahy Pavlem Bémem představili v úterý 23.6. na Žofíně, proto nemusí zůstat jen neuskutečnitelnou utopií a hezkým obrázkem na papíře.

Více informací ke koncepci elektromobility Skupiny ČEZ je k dispozici na http://www.futuremotion.cz/cs/strategicke-smery/elektromobilita.html

Martin Schreier, manažer komunikace ČEZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist