Za komunismu jsme se museli spokojit s poměrně chudým sortimentem cukrovinek, přesto jsme měli spoustu oblíbených pochoutek, které jsme si mohli kdykoli koupit – byly chutné a cenově dostupné. Mezi oblíbené patřily například žvýkačky, Pedro stála 1 Kčs, byla červené barvy a krásně se z ní dělaly bubliny. Mezi luxusní zboží patřila žvýkačka Bajo, která v sobě ukrývala obrázek. Stála celých 2,50 Kč (za tuto částku jste mohli koupit např. 10 rohlíků).
Nejobvyklejším nealkoholickým nápojem byla voda se šťávou. Populární zejména mezi dětmi byly nápoje v prášku, mezi které patřila tzv. Šumienka neboli ,"šumák", a červený prášek nakyslé chuti - Vitacit. Oblíbenou zábavou bylo nasypat si Vitacit do dlaně a následně jej slízat. Nezapomenutelný zážitek!
Článek pokračuje pod fotogalerií
Fotogalerie



Velké oblíbenosti se těšil i Olympus – nápoj v zataveném kelímku. Ze zmrzlin jsme milovali Polárkový sníh anebo Leďnáčka s hokejistou za 1 Kč, Čokomix a jahodového Táboráčka. Z čokolád letěla Barila, Sójová pochoutka, Rumové pralinky, Kofila, Ledové kaštany, Milena…
Sladké hříchy mládí se vracejí
Mnoho výrobků, které se za komunismu těšily dobrému odbytu, kdy jsme si mezi výrobky jednoho sortimentu nemohli příliš vybírat, prokázalo svou životaschopnost i v dnešní, konkurenčně náročné době. Některé výrobky zůstaly téměř nezměněné (týká se především čokoládových tyčinek), jiné přizpůsobily obal dnešním marketingovým potřebám, další byly přejmenovány, ale chuť zůstala stejná.
Speciál iHNed.cz k výročí pádu železné opony - čtěte ZDE
Portál Nezapomeňte.cz - Jaké to bylo před rokem 1989 - čtěte ZDE
Například karamelový Piknik zmizel v porevolučních letech z pultů, aby se o několik let později reinkarnoval v plastovém obalu s vykuleným lišákem Karmílkem. Karamelová chuť však zůstává i po letech identická. Složení - pasterované mléko, cukr, karamel. Ha! Žádné ÉČKO? Nemožné!
Návrat socialistických žvýkaček
Už několikrát se objevily zprávy o možném comebacku žvýkaček Bajo a Pedro na český trh. Loni v srpnu slibovaly brzký návrat žvýkaček Pedro na trh hned dvě firmy – Candy Plus vlastnící ochrannou známku na název Pedro a IN Trading, jež si zaregistrovala název Pedrino spolu s grafickou podobou kluka v sombreru.
Prozatím se zdá, že případnému návratu na výsluní je zřejmě nejblíže IN Trading s výrobou žvýkaček, které budou mít stejnou chuť, velikost i tvar jako klasické Pedro, jen název bude vzhledem k absenci práv na název původní žvýkačky trochu jiný. Naproti tomu majitel značky Bajo nedávno informoval, že přípravy na návrat žvýkačky proslavené obrázkovými sériemi byl pro tuto chvíli odložen.
Nakolik zafunguje síla nostalgie "Husákových dětí" po produktech vlastního dětství a nakolik jimi budou osloveny současné děti? Mnoho z nich už svou životaschopnost prokázalo, další stále čeká "křest ohněm". Držíme jim palce.
Fotogalerie



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist




