Ve Varech jsou letos k vidění minimálně dva filmy, které spojují dvě zdánlivě zcela nesourodá témata - komunismus a rock´n´roll. V sekci Dny kritiků Variety, která dnes ve Varech startuje se představuje maďarská komedie Made in Hungaria, v hlavním programu mimo soutěž si pak včera večer odbaly mezinárodní premiéru ruská komedie Páskové.

Oba filmy jsou ve svých, více či méně postkomunistických zemích velkými komerčními hity a zároveň oba mají podobnou zápletku. V Made in Hungaria se do Maďarska vrací mladík, který žil nějaký čas s rodiči v USA a chová se podle toho, což do komunity žijící v reálném socialismu vnáší napětí. V Páscích také dochází k prolínání dvou cizorodých živlů, když tu mladý komsomolec Mels kvůli své lásce k krásné Polly zradí svou komunistickou úderku a stane se jedním z moskevských pásků.

Z českých filmů jsou oběma filmům asi nejbližší dávná Hřebejkova Šakalí léta. Také ona oživují vlnu ostalgie, která se prohnala východním blokem po pádu komunismu a o jejíž stálé síle svědčí i třeba stálá, pro mne nepochopitelná popularita socialiatické zombie Michala Davida, který ostatně hraje i tady ve Varech.

Páskové jsou z těch tří zmíněných filmů asi nejdotaženější ve své stylizaci. Zvláště s kostýmy a účesy hrdinů si tvůrci vyhrály, na tu záplavu barev - namalovaný na růžovo tu je i buldoček jednoho z hrdinů - je radost pohledět. Film také nabízí řadu vtipných scén ilustrujících vzájwemné napětí oficiálního a neoficiálního proudu - třeba v úvodní scéně, kde komsomolci vyzbrojení nůžkami hromadně páskům stříhají úzké kravaty i nagelované elvisovské účesy.

Opulentní barevnost Pásků, která je vyděluje z šedé socialisatické masy, mne okouzlila tím více, že většinu dne ve Varech opět trávím buď v setmělých kinosálech nebo v kobce Festivalového deníku, která nemá okna. Venku je ale (prý) krásně. A tady vlastně taky, s Pásky určitě...