Peníze na dopravní infrastrukturu - ať již na stavbu nových dopravních děl, nebo opravy a údržbu těch stávajících jsou získávány mimo jiné z příjmů z mýtného a z dálničních poplatků. Do Senátu ale nyní doputovala novela zákona o pozemních komunikacích schválená poslanci, která obsahuje zavedení převratné novinky - elektronického kupónu pro platbu časového poplatku na zpoplatněných komunikacích. Přeloženo do normální řeči, jde o elektronickou dálniční známku pro auta do 3,5 tuny. Předpoklad je, že v případě schválení Senátem a prezidentem, bychom od roku 2011 měli mít za předním sklem auta místo papírového kuponu ten elektronický. Se systémem elektronických dálničních známek se jinde v Evropě motoristé nepotkají. Je ale tento systém hospodárný i v době, kdy stát zoufale hledá další peníze na zahájené a rozestavěné stavby v dopravní infrastruktuře?
Zavedení elektronických kuponů bude stát zhruba 1,5 miliardy korun. Jaká bude cena elektronické viněty? To by mělo prověřit výběrové řízení, ale vzhledem k tomu, že tento systém bude fungovat jako další aplikace mýtných bran, dá se předpokládat, že cenu bude určovat pravděpodobný dodavatel - firma Kapsch. Jde přitom nejenom o vlastní elektronický kupon, ale také o terminály, kde se budou kupony nabíjet, potřebný software, aby systém prostě fungoval. Platbu jednorázových nákladů na zavedení systému a pořízení kuponů uhradí ze svých zdrojů Státní fond dopravní infrastruktury. Dalšími náklady jsou prostředky na zajištění dobíjení kupónů u terminálů, tedy vlastně provize prodejcům. Ty snad budou jen o málo vyšší než jsou stávající provize pro prodejce papírových dálničních kuponů. Systém musí také někdo spravovat a udržovat v chodu. Náklady se pravděpodobně budou pohybovat v řádech stamilionů korun.V odhadech se dokonce objevila částka 600 mil. Kč ročně.
Nový revoluční systém nahradí papírovou dálniční známku, která ve výrobě včetně všech ochranných prvků stojí 6 Kč a kterých se dnes ročně prodá zhruba 1,8 miliónů kusů. Takže roční náklady na pořízení činí asi 11 miliónů korun. K tomu je nutné ještě připočítat provize prodejcům ve výši zhruba 100 miliónů. Takže v porovnání s dnešními kupóny by jenom umoření nákladů na zavedení elektronické novinky bylo přibližně 15 let. Vzhledem k tomu, že elektronický kupón je přenositelný a není vázán na konkrétní osobu a ani vozidlo v systému časového zpoplatnění, je navíc evidentní, že počty prodaných papírových kuponů nemůžeme srovnávat s počty elektronických kuponů, protože těch bude díky přenositelnosti výrazně méně. Stát také může zvýšit podle této novely cenu ročního zpoplatnění z dnešních 1000 Kč až na 1500 Kč, což možná udělá a tím se ekonomický propad trochu srovná.
Závěr je poměrně nelichotivý pro stát i pro daňového poplatníka. Sníží-li se počet elektronických kuponů oproti současnému počtu prodávaných papírových dálničních známek o třetinu, díky nárůstu roční ceny bude brutto výnos stejný. Vzhledem k tomu, že náklady na zavedení a provoz systému elektronických kuponů jsou výrazně vyšší než u stávajícího systému papírových dálničních známek, získá Státní fond dopravní infrastruktury podstatně menší čistý výnos než je tomu nyní. Pro všechny ostatní, kteří se na elektronickém zpoplatnění nějak podílejí, však jde o vyšší tržby a pravděpodobně i zisk. Jenom ta dopravní infrastruktura nebude mít zase tolik potřebné zdroje a daňový poplatník bude muset doplatit deficit z jiných zdrojů. České novátorství v hospodárnosti a efektivitě bych si představoval trochu jinak. Otevřeně říkám, mě osobně by vůbec nevadilo, kdybychom i nadále měli papírové dálniční známky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist