Pokles objemu přepravovaného zboží a častější výběrová řízení. S těmito důsledky krize se na logistickém trhu musejí vyrovnat všichni. Navíc se radikálně mění i požadavky zákazníků. Ti požadují, aby jim přeprava zboží dala přidanou hodnotu v podobě zvýšení konkurenceschopnosti. Požadují rychlou a 100% spolehlivou přepravu měnících se objemů zboží a oceňují zvýšenou flexibilitu v nabízených řešeních, přístupech i cenách.

Krize od základu mění způsob, jakým logistické firmy a zákazníci spolupracují. V době konjunktury bylo jediným požadavkem dopravit zboží včas. Spolupráce proto byla poměrně volná, v modelu 2 PL (Second-party logistics). Zákazník si pouze objednal objemy přepravy na konkrétní termín. Tento model měl své opodstatnění v době růstu. Při náhlém propadu ekonomiky ale vytváří značné fixní náklady snižující konkurenceschopnost firmy. Pokud zákazníci očekávají optimalizaci procesů a minimalizaci nákladů, model 2 PL selhává. Společnosti totiž nejsou schopny přepravu zboží dostatečně optimalizovat. Krize ukazuje silné stránky modelu 3 PL (Third-party logistics). Ten je méně častý u menších firem a spoléhají na něj především ty velké. Umožňuje flexibilně měnit objemy přepravovaného zboží bez velkých fixních nákladů.

Vývoj logistiky však nekončí u modelu 3 PL, který je výzvou spíš pro české firmy. Velké nadnárodní společnosti nyní zvažují přechod na řešení 4 PL (Fourth-party logistics). V něm je klíčové poradenství při sestavení celkového logistického plánu a velmi těsný vztah mezi zákazníkem a do-davatelem. Obě strany sdílejí velké množství důvěrných informací a spolupráce trvá řadu let.

Tomáš Holomoucký

je ředitelem společnosti Schenker