Vítězem Australské rallye se stal finský jezdec Fordu Mikko Hirvonen a zvýšil svůj náskok v čele průběžného pořadí mistrovství světa před obhájcem Sébastienem Loebem na pět bodů.

Podle agentury Reuters neodpovídaly homologaci přední stabilizátory vozů. Minutu navíc ke svému času dostali původní vítěz Loeb, třetí Španěl Dani Sordo a čtvrtý Sébastien Ogier.

Loeb: Docela to komplikuje mou snahu o zisk šestého titulu

Pětinásobný mistr světa Loeb, jenž byl na trati o 12,5 sekundy rychlejší než Hirvonen, klesl na druhé místo. Sordo zůstal třetí a Ogier si vyměnil pořadí s původně pátým Jarim-Mattim Latvalou z Fordu.

Tým Citroën akceptoval rozhodnutí komisařů a proti trestu se neodvolal. "Fotografie na formuláři pro homologaci skutečně neodpovídala součásti na autě. Ten rozdíl ale neměl žádný efekt na výkon nebo spolehlivost vozu.

Byla to zkrátka administrativní chyba bez snahy podvádět," uvedl v tiskové zprávě šéf týmu Citroën Racing Olivier Quesnel a veřejně se Loebovi za zmařené vítězství omluvil.

"Jsem samozřejmě zklamaný, ale pravidla se prostě musejí respektovat. Samozřejmě to docela komplikuje mou snahu o zisk šestého titulu, ale nic se nemění na tom, že budu chtít vyhrát ve Španělsku," řekl Loeb s výhledem na Katalánskou rallye.

Prokop byl nejlepší mezi produkčními vozy

Český pilot Martin Prokop na mitsubishi dojel po 35 rychlostních zkouškách v Kingscliffu desátý a byl nejlepší z pilotů bojujících o body v kategorii produkčních vozů.

Prokop se dostal do čela této klasifikace už po čtvrté zkoušce úvodní etapy, ale následně mírně ztratil. "Trefili jsme v zatáčce skálu, ale naštěstí se autu nic zásadního nestalo.

Na dalších dvou zkouškách jsme ztratili nějakých dvacet sekund, ale v podstatě to byl za celý závod jediný závažnější problém," uvedl v tiskové zprávě Prokop.

Už jistý letošní mistr světa takzvané juniorské kategorie se vrátil do čela na začátku druhé etapy. "Ve skutečnosti jsem nečekal, že budu hned bojovat o špičku.

Přece jen jsme v poslední době skákali z auta do auta, ale jak se ukázalo, to nakonec mluvilo pro nás. Byli jsme rozjetí, věřili jsme si.

To bylo na zdejší trati potřeba. Prostě jsme neřešili rozpis, věřil jsem, že to tak je správně a díky tomu nasazení přišly kvalitní časy," dodal český pilot.

Hirvonen: Je škoda, že o výsledku rozhodne u zeleného stolu

Hirvonen v Novém Jižním Walesu prodloužil svou vítěznou sérii už na čtyři rallye a dva díly před koncem seriálu má k premiérovému titulu blíž než Loeb, jenž vyhrál předchozích pět ročníků.

"Je škoda, že po tak úžasné třídenní bitvě se o výsledku rallye rozhodne u zeleného stolu. Ztratil jsem takhle body před dvěma lety v Portugalsku, takže vím, jak se Sébastien musí cítit," uvedl sportovně Hirvonen.

Po sobotě se tři nejrychlejší jezdci vešli do jediné desetiny sekundy, nevděčnou roli "čističe" trati dnes měl Hirvonen. Loeb toho dokonale využil a od první rychlostní zkoušky převzal vedení.

"Bylo to bez problémů," prohlásil v cíli. "Je to už dlouho, co jsem naposledy vyhrál. A vyhrát tady bylo pro šampionát nesmírně důležité," dodal Loeb ještě předtím, než komisaři začali prošetřovat jeho vůz.

Pokud by platily původní výsledky, snížil by Loeb Hirvonenův náskok na jeden bod.

Ekologičtí aktivisté házeli po autech kamením

Hirvonen chtěl původně na Austrálii co nejdříve zapomenout. Ocenil taktický výkon Loeba, který se v poslední sobotní zkoušce vzdal jedenáctisekundového vedení a zpomalil, aby ho Hirvonen předstihl a v nedělním programu jel před ním.

"Kdybych nejel první, mohl to být jiný příběh," podotkl Hirvonen, jenž ale nakonec mohl být spokojený.

Australskou rallye narušily páteční protesty ekologických aktivistů, kteří házeli po autech kamením. Kvůli ochráncům přírody, kteří pořadatelům vyčítali, že soutěž ohrožuje životní prostředí, musely být zrušeny dvě rychlostní zkoušky.

Do konce šampionátu zbývají ještě říjnové rallye v Katalánsku a ve Walesu.

Australská rallye - konečné pořadí:

1. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Focus) 2:53:06,5, 2. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4) -47,5, 3. Sordo, Martí (Šp./Citroën C4) -1:04,6, 4. Latvala, Anttila (Fin./Ford Focus) -1:52,0, 5. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C4) -2:23,3, 6. Wilson, Martin (Brit./Ford Focus) -5:26,3, 7. H. Solberg, Menkerud (Nor./Ford Focus) -7:17,8, 8. Villagra, Perez (Arg./Ford Focus) -7:39,4, ...10. Prokop, Tománek (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) -15:44,7.

Průběžné pořadí MS (po 10 z 12 soutěží):

1. Hirvonen 78, 2. Loeb 73, 3. Sordo 50, 4. Latvala 36, 5. H. Solberg 29, 6. P. Solberg (Nor./Citroën Xsara) 25.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist