Než začneme házet nevyhnutelnými čísly a argumenty, pojďme se podívat na malou scénku s názvem
Rozchod mezi inzerentem a spotřebitelem1:
Představme si oběd v restauraci, na kterém sedí inzerent a spotřebitel. Inzerent je tak trošku do sebe zahleděný chlápek, který se umí dobře oblékat, vtipně vyprávět a má poměrně dost peněz. Naopak spotřebitel je žena s pocitem, že jí inzerent říká, že jí miluje, ale vůbec se tak nechová.
Spotřebitelka: Chci se s tebou rozejít! Už si spolu vůbec nepovídáme!
Inzerent: Ale no tak! Teď jsem dal milión na televizní reklamu, jen abych si s tebou promluvil…
Spotřebitelka: Právě! Vždycky mluvíš jen ty! A já se na televizi až tak moc nekoukám.
Inzerent: Tak mi řekni něco na internetu, mám webovou stránku a email, ne?
Spotřebitelka: Jasně, to ale jde jen když ti chci říct– objednej mi tenhle produkt…
Inzerent: Tak vidíš!
Spotřebitelka: To není zrovna moc dialog, nemyslíš?
Inzerent: Už vím – co moje nová printová kampaň? Nevšimla sis toho obrovského billboardu na Pankráci? Tomu já říkám deset krát deset metrů velký vyznání lásky!
Spotřebitelka: To jo, říkáš že mě miluješ, ale nechováš se tak - není to opravdové!
Inzerent: Ale moje reklamní agentura mi říká, že jsem opravdový, opravdu vtipný. ŘÍKAJÍ MI, ŽE JSEM OKOUZLUJÍCÍ, ŽE BUDEŠ MILOVAT VŠE CO UDĚLÁM A CO ŘEKNU!!!
Spotřebitelka: Prosím tě nekřič tady, neděláš reklamu do rádia… Podívej – ať už jsi vtipný nebo ne…já se prostě změnila a ty ne…
Inzerent: hm..
Spotřebitelka: Už spolu ani nechodíme na stejná místa jako dřív!
Inzerent: Hm.. hm…hm…
Spotřebitelka: Ty mě vůbec neposloucháš, viď?
Inzerent: Já vím co ty chceš! Chceš kupóny na slevy! Chceš si vystřihnout kupón a dostat slevu?
Spotřebitelka: Kdybys mě znal, věděl bys, že o tohle nestojím!
Inzerent: Kdybych tě znal? Já o tobě vím všechno! Je ti 28 – 34 let, tvoje online zájmy zahrnují hudbu, filmy a… laserovou epilaci, máš malý, ale použitelný příjem…
Spotřebitelka: Oukej, já mizím (zvedá se od stolu, odchází).
Inzerent: No tak, nebuď taková! Víš co? Když se sem zítra vrátíš, dám ti šanci vyhrát dovolenou v Řecku! Šance je dost mizivá, ale technicky tam ta šance je!! Bude to jako za starých časů!?
Jak získat zpátky lásku?
A teď slíbená čísla: komunitní Facebook je momentálně druhou nejnavštěvovanější webovou adresou na světě hned po titánsko-gigantickém Gogole prohlížeči. Z dvou set ! milionů uživatelů se jich denně sto milionů připojí, aby si přečetli zprávy od přátel, prohlédli video z výletu, domluvili si rande nebo potvrdili účast na nějakém koncertu, konferenci nebo koalici. Na celém světě lidé denně: stráví 4 miliardy minut času na FB, vytvoří 2.5 milionu plánovaných událostí a akcí, zaregistrují se na 6 milionů zájmových stránek, přidají 30 milonů fotek a půl milionu videí.
Svět facebooku je stejně pestrý jako každodenní offline život a stává se tak jeho zrcadlem – i na síti se bavíme, komunikujeme, flirtujeme, utváříme si názory, prožíváme city, studujeme, a …pracujeme. Facebook vytváří příležitost sloučit mnoho činností do prostoru, kde potkáme většinu svých přátel. Facebook je úspěšný, protože propojuje a integruje různé nástroje i platformy pomocí linkování, lehko se ovládá a buduje se asi stejně snadno jako stavebnice Lego. Nestaví hranice a chce integrovat všechny prvky online komunikace do jedné – může fungovat jako organizér - plánovač, (video, photo) blog, chat, email, kalendář, seznamka a reklamní médium zároveň. FB má ambici nacházet spojení dlouho ztracená, otevírat nové možnosti a při tom, jaksi mimochodem, pomáhá nastavovat a udržovat vzájemně prospěšné vztahy mezi jednotlivci, skupinami a organizacemi.
Česká republika nezůstává stranou – je jasné, že k pokoření hranice 1 milionu českých uživatelů již došlo – oproti listopadu 2008 se jedná o masivní 10násobný růst připojených. Nejmladší uživatelé už v moři facebooku plavou jako ryby, nejrychleji rostoucí věkovou skupinou jsou dnes uživatelé staří 35 let a více. Počkejte až sem dorazí senioři, to teprve bude růst…
S takovými čísly se o tento nástroj komunikace začínají logicky zajímat i společnosti a ptají se, jak by mohly svým zákazníkům díky Facebooku poskytnout něco navíc – vztah, akci, dialog, zážitek a hlavně pocit, že někam patří. To vše v době, kdy se klasická komunikace s funkcemi reklamy, marketingu a PR dostávají do lehké tvůrčí krize – to všechno už tu tak nějak bylo a uživatel se změnil – má dost jednosměrného toku informací.
Facebook poskytuje možnost vytvářet komunitu a konečně začít reálný dialog s přesně vymezenou cílovou skupinou – s lidmi, kteří o naši zprávu skutečně stojí. Ať už pro malé firmy nebo ty největší leadery – toto je nová kapitola komunikace, vědomí, že sice jsme součástí velkého a někdy složitě komplexního světa, se kterým díky technologii opět dokážeme navázat kontakt, se kterým dokážeme držet krok, v kterém se stíháme orientovat – světa, ve kterém existuje Facebook.
Martin Pavlíček, manažer komunikace ČEZ
ČEZ fandí elektromobilům http://www.facebook.com/fandime.elektromobilum
1Rozchod mezi inzerentem a spotřebitelem:
http://www.youtube.com/watch?v=D3qltEtl7H8
Co je Facebook?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook
Sociální média – jak to funguje a v čem je výhoda pro spotřebitele
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist