Než začneme házet nevyhnutelnými čísly a argumenty, pojďme se podívat na malou scénku s názvem
Rozchod mezi inzerentem a spotřebitelem1:
Představme si oběd v restauraci, na kterém sedí inzerent a spotřebitel. Inzerent je tak trošku do sebe zahleděný chlápek, který se umí dobře oblékat, vtipně vyprávět a má poměrně dost peněz. Naopak spotřebitel je žena s pocitem, že jí inzerent říká, že jí miluje, ale vůbec se tak nechová.
Spotřebitelka: Chci se s tebou rozejít! Už si spolu vůbec nepovídáme!
Inzerent: Ale no tak! Teď jsem dal milión na televizní reklamu, jen abych si s tebou promluvil…
Spotřebitelka: Právě! Vždycky mluvíš jen ty! A já se na televizi až tak moc nekoukám.
Inzerent: Tak mi řekni něco na internetu, mám webovou stránku a email, ne?
Spotřebitelka: Jasně, to ale jde jen když ti chci říct– objednej mi tenhle produkt…
Inzerent: Tak vidíš!
Spotřebitelka: To není zrovna moc dialog, nemyslíš?
Inzerent: Už vím – co moje nová printová kampaň? Nevšimla sis toho obrovského billboardu na Pankráci? Tomu já říkám deset krát deset metrů velký vyznání lásky!
Spotřebitelka: To jo, říkáš že mě miluješ, ale nechováš se tak - není to opravdové!
Inzerent: Ale moje reklamní agentura mi říká, že jsem opravdový, opravdu vtipný. ŘÍKAJÍ MI, ŽE JSEM OKOUZLUJÍCÍ, ŽE BUDEŠ MILOVAT VŠE CO UDĚLÁM A CO ŘEKNU!!!
Spotřebitelka: Prosím tě nekřič tady, neděláš reklamu do rádia… Podívej – ať už jsi vtipný nebo ne…já se prostě změnila a ty ne…
Inzerent: hm..
Spotřebitelka: Už spolu ani nechodíme na stejná místa jako dřív!
Inzerent: Hm.. hm…hm…
Spotřebitelka: Ty mě vůbec neposloucháš, viď?
Inzerent: Já vím co ty chceš! Chceš kupóny na slevy! Chceš si vystřihnout kupón a dostat slevu?
Spotřebitelka: Kdybys mě znal, věděl bys, že o tohle nestojím!
Inzerent: Kdybych tě znal? Já o tobě vím všechno! Je ti 28 – 34 let, tvoje online zájmy zahrnují hudbu, filmy a… laserovou epilaci, máš malý, ale použitelný příjem…
Spotřebitelka: Oukej, já mizím (zvedá se od stolu, odchází).
Inzerent: No tak, nebuď taková! Víš co? Když se sem zítra vrátíš, dám ti šanci vyhrát dovolenou v Řecku! Šance je dost mizivá, ale technicky tam ta šance je!! Bude to jako za starých časů!?
Jak získat zpátky lásku?
A teď slíbená čísla: komunitní Facebook je momentálně druhou nejnavštěvovanější webovou adresou na světě hned po titánsko-gigantickém Gogole prohlížeči. Z dvou set ! milionů uživatelů se jich denně sto milionů připojí, aby si přečetli zprávy od přátel, prohlédli video z výletu, domluvili si rande nebo potvrdili účast na nějakém koncertu, konferenci nebo koalici. Na celém světě lidé denně: stráví 4 miliardy minut času na FB, vytvoří 2.5 milionu plánovaných událostí a akcí, zaregistrují se na 6 milionů zájmových stránek, přidají 30 milonů fotek a půl milionu videí.
Svět facebooku je stejně pestrý jako každodenní offline život a stává se tak jeho zrcadlem – i na síti se bavíme, komunikujeme, flirtujeme, utváříme si názory, prožíváme city, studujeme, a …pracujeme. Facebook vytváří příležitost sloučit mnoho činností do prostoru, kde potkáme většinu svých přátel. Facebook je úspěšný, protože propojuje a integruje různé nástroje i platformy pomocí linkování, lehko se ovládá a buduje se asi stejně snadno jako stavebnice Lego. Nestaví hranice a chce integrovat všechny prvky online komunikace do jedné – může fungovat jako organizér - plánovač, (video, photo) blog, chat, email, kalendář, seznamka a reklamní médium zároveň. FB má ambici nacházet spojení dlouho ztracená, otevírat nové možnosti a při tom, jaksi mimochodem, pomáhá nastavovat a udržovat vzájemně prospěšné vztahy mezi jednotlivci, skupinami a organizacemi.
Česká republika nezůstává stranou – je jasné, že k pokoření hranice 1 milionu českých uživatelů již došlo – oproti listopadu 2008 se jedná o masivní 10násobný růst připojených. Nejmladší uživatelé už v moři facebooku plavou jako ryby, nejrychleji rostoucí věkovou skupinou jsou dnes uživatelé staří 35 let a více. Počkejte až sem dorazí senioři, to teprve bude růst…
S takovými čísly se o tento nástroj komunikace začínají logicky zajímat i společnosti a ptají se, jak by mohly svým zákazníkům díky Facebooku poskytnout něco navíc – vztah, akci, dialog, zážitek a hlavně pocit, že někam patří. To vše v době, kdy se klasická komunikace s funkcemi reklamy, marketingu a PR dostávají do lehké tvůrčí krize – to všechno už tu tak nějak bylo a uživatel se změnil – má dost jednosměrného toku informací.
Facebook poskytuje možnost vytvářet komunitu a konečně začít reálný dialog s přesně vymezenou cílovou skupinou – s lidmi, kteří o naši zprávu skutečně stojí. Ať už pro malé firmy nebo ty největší leadery – toto je nová kapitola komunikace, vědomí, že sice jsme součástí velkého a někdy složitě komplexního světa, se kterým díky technologii opět dokážeme navázat kontakt, se kterým dokážeme držet krok, v kterém se stíháme orientovat – světa, ve kterém existuje Facebook.
Martin Pavlíček, manažer komunikace ČEZ
ČEZ fandí elektromobilům http://www.facebook.com/fandime.elektromobilum
1Rozchod mezi inzerentem a spotřebitelem:
http://www.youtube.com/watch?v=D3qltEtl7H8
Co je Facebook?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook
Sociální média – jak to funguje a v čem je výhoda pro spotřebitele