Výrobci automobilů se na letošním Frankfurtském veletrhu předháněli, který předvede ekologičtější, tišší a déle-bez-nabití jedoucí elektromobil. Automobilky slibují plně elektrická, sériově vyráběná auta. Celkově lze říci, že stran elektromobility je očekávání veřejnosti na nejvyšším možném stupni, v komunikaci bod zlomu nastal. Co bude následovat?

Celý vznik konceptu elektromobility je velice živý, dalo by se říci až živoucí nebo dokonce živelný. V  mozaice  elektromobilismu je tolik kamínků, že je poměrně složité se v ní orientovat, zvláště pokud jsou některé kousky zatím zcela chybí. Informace, které byly před půl rokem přelomové, koncepty které byly minulý rok vymyšlené – to vše je možná dnes již překonáno, zapomenuto a znovu objeveno. Každý den přinese několik zpráv o nových konceptech či technologiích, znatelné však je, že spousta subjektů vyčkává na nějaký kamínek v mozaice.

Jedním takovým kamenem jsou dobíjecí stanice, lidově zvané elektropumpy. A tady se dostáváme k jádru vyčkávání – automobilky čekají (kromě jiného) na to, až začne vznikat síť, kde by mohl klient, který si koupí elektroauto, dobíjet.  Naopak potenciální investoři do vytvoření takové sítě elektrpump je nezačnou stavět, dokud nebude jasné, že nějaká ta elektroauta jsou takříkajíc téměř na cestě a potřebují si dobít baterie.

 

A jak dál?

Obecně by se hráči na poli elektromobility dali vyspecifikovat takto:

1)       Automobilky a výrobci bateriíí

2)       Výrobci a distributoři elektrické energie

3)       Výrobci dobíjecích stanic

4)       Regulátoři – automobilismus, elektrická energie

5)       Státy, města, obce

Několik příkladů, kde se výše jmenované subjekty podařilo seskládat do smysluplného obrazu již existuje. Například španělské Ministerstvo průmyslu ve spolupráci s Úřadem pro diverzifikaci a úsporu energií spustilo ambiciózní projekt Movele s rozpočtem 10 milionů eur na podporu čistých automobilů.

Přibližně 8 milionů eur je určeno na příspěvky kupujícím, kteří se rozhodnou investovat do elektromobilu nebo hybridního vozu, zbytek se využije na výstavbu tolik potřebné infrastruktury. Jako pilotní město byla vybrána města Madrid, Barcelona a Sevilla, celkem by mělo do roku 2012 vzniknout přes 500 dobíjecích míst. V Madridu přistoupili k výstavbě originálně: některé dobíjecí stanice nainstalují do asi 30 telefonních budek, které chtělo město z důvodu nízké využitelnosti původně z ulic odstranit. Madrid také plánuje výstavbu bezplatných veřejných parkovišť pro elektromobily.

Americká nevládní organizace Cascade Sierra Solutions získala od Ministerstva pro energetiku (DOE) přes 22 milionů dolarů na projekt výstavby 50 dobíjecích stanic pro řidiče kamionů. Dálkové kamiony sice zatím stále ještě jezdí na naftu, novější typy jsou ale vybaveny bateriemi, které po nabití mohou převzít funkci puštěného motoru na odpočívadlech. Řidiči si budou moci v autě zatopit či pustit klimatizaci i s vypnutým motorem, čímž ušetří naftu. Na vybavení starších kamionů příslušnou technologií bude možné čerpat vládní příspěvek.

Podobný projekt by slušel i České republice. Poté nelze jen doufat, že elektromobilita napodobí například mobilní telefony: ze začátku nepříliš použitelný velký stroj s vysokou cenou a hmotností se postupně miniaturizoval, cena se stával dostupnější, přibývala místa, kde síť vysílačů umožňovala využití, až se nakonec mobil stal velice užitečnou samozřejmostí.  Stejně tak existuje reálná šance, že byť se nástup elektromobility zatím odehrává jen pozvolně, může se jeho tempo  se začátkem sériové výroby podstatně zrychlit.

V České republice o výstavbě sítě dobíjecích stanic uvažuje společnost ČEZ v rámci projektu Futuremotion. Výstavbu této sítě vnímá jako ekologické řešení a zároveň i obchodní příležitost vytvářející do budoucna jedno z nových směřování celého energetického sektoru.

 

http://www.futuremotion.cz/emobility

www.facebook.com/fandime.elektromobilum

Martin Pavlíček, manažer komunikace ČEZ