Když jsem si poprvé kupoval silnější auto, tak mi v prodejně říkali: „A teď se z vás stane levoproudař...“ Chvíli jsem na prodejce nechápavě zíral, až pak mi bylo vysvětleno, že s tímto autem se zkrátka nedá jezdit úplně klidně a pomalu, a že za chvíli už budu jezdit jen v levém pruhu.
Sice měli pravdu, ale naplňovat tyto prognózy se daří jen částečně. Zejména v posledních letech se situace na našich rychlostních komunikacích začíná měnit. Ne snad, že bych nechtěl podlehnout pokušení a předjet pomalejší auta, ale nějak to nejde. V levém pruhu je zkrátka plno. Řidiči se na dálnicích plouží 120 km/h, protože předjíždí jiné auto, které jede 110 km/h, a nebo jim přijde zbytečné se zařadit, když asi tak kilometr před ním jede nákladní auto.
V poslední době jsem začal pozorovat provoz na silnici bedlivěji. Co taky jiného dělat, když vás někdo brzdí v rychlejší a plynulé jízdě. Pro sebe jsem si vyvodil pár pravidel, kterými se naši řidiči pravděpodobně řídí a jezdí podle nich:
- pravý pruh je pouze pro nákladní auta; i když jedu jen o pár kilometrů rychleji, tak je pro mne určený levý nebo prostřední pruh
- do zpětného zrcátka se raději nedívám a už vůbec nemusím uhnout rychleji jedoucímu autu, to je pod moji úroveň
- na zablikání - jemné upozornění, že někdo chce jet rychleji - reaguji nejlépe tím, že ještě zabrzdím
- na upozornění klaksonem - nevěřili byste, kolik řidičů nevnímá, co se děje za nimi - to už je vrchol, to zůstanu v levém pruhu už tuplem i když napravo ode mne je zcela volno
Nejzajímavější je situace na těch částech dálnice, kde jsou tři pruhy. Pravý pruh je zpravidla nejméně obsazen, často úplně prázdný a nebo jen občas s nějakým kamionem. V prostředním jedou ti řidiči, jejichž rychlost se pohybuje mezi 100 až 120 km/h, všichni ostatní - a věřte mi, těch je naprostá většina - jsou v levém pruhu. Má nedávná zkušenost z D1 je toho příkladem. Jedu z Prahy v neděli večer, dálnice úplně prázdná, široko daleko nikdo, v prostředním pruhu jede Škoda svých 110 km/h, v levém pruhu ji někdo předjíždí a pravý pruh je na kilometry daleko volný.
Docela bych rád věděl, jak je po právní stránce řešen problém, že se u nás jezdí tímto stylem. Pokud dodržuji předpisy a řidič přede mnou jede v prostředním nebo levém pruhu pomalu, tak se dopouštím přestupku, předjíždím-li ho zprava. Co má tedy řidič na mém místě dělat? Je to pomalé, neekonomické, neekologické, potenciálně nebezpečné zejména za hustého provozu a ještě si navzájem ničíme nervy.
Mám velký apel na naši policii. Prosím naučte jezdit naše řidiče vpravo. Kdyby se to podařilo, tak se výrazně zvýší propustnost našich silnic a také bezpečnost provozu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist