Bohuslav Bohuněk
foto Radovan Miča

Panasonic v tomto roce naplno vsadil na internetové připojení televizí. Co je inovatního na tom, že dostanu internet do televize?

Jedná se nikoliv o klasický internet tak, jak znáte z počítače, ale o internetovou zábavu, která doplňuje tradiční televizní program, zábavu. Cílem naší služby Viera Cast, jak se oficiálně nazývá, je přivést na obrazovky kvalitní video a interaktivní obsah, tedy nikoliv udělat z televize další internetový prohlížeč. Člověk, když přijde večer utahaný domů, tak si chce sednout a chce se u televize bavit.

Čím konkrétně se může bavit, pokud zavrhne sledování aktuálního televizního vysílání?

Do Viera Castu jsme postupně implementovali několik služeb a obsah neustále rozšiřujeme. Na jaře tohoto roku jsme připravili kompletní videoarchiv YouTube. Prohlížení fotografií na serveru Picasa, nebo sportovní události přes Eurosport pak doplňuje aktuální předpověď počasí a aktuální burzovní informace. Od začátku jsme usilovali o naplnění také lokálním obsahem, a to takovým, který na trhu dosud neexistoval. Ve spolupráci s TV Nova se nám tak podařilo začlenit kompletní televizní archiv TV Nova, což se dosud nikomu na českém trhu, ale ani v zahraničí, nepodařilo. Česká republika je v tomto směru vyzdvihována i v Japonsku, které video obsah nabízí divákům už tři roky a kde tato služba je nesmírně úspěšná.

Jaký bude další rozvoj českého obsahu?

Chceme nabídku rozšířit o další služby a rádi bychom nabídli divákům aktuální video zpravodajství na vyžádání TN.cz, tj. dívat se budete jenom na zprávy, které vás zajímají. Další takovou novinkou bude sportovní kanál Nova Sport.

Proč se domníváte, že přednastavený obsah je zákaznicky zajímavější než přístup k plnohodnotnému internetu?

Asi před sedmi lety jsme byli první, kdo uvedl v Německu na trh televizi s internetovým připojením. Byl to televizor, s jehož pomocí jste mohli dělat cokoliv, na co jste byli zvyklí u počítače, včetně ovládání prostřednictvím krásně navržené klávesnice. Přesto, že se jednalo o multimediální řešení, které nebylo nějak extrémně drahé, prodejně se jednalo o propadák. Proto jsme před uvedením Viera Castu dělali spotřebitelské výzkumy, které nám potvrdily, že lidé nechtějí mít k televizi připojenou myš nebo klávesnici, ale chtějí používat pouze dálkový ovladač a mít jednoduché ovládání. Jednoduše lidé nechtějí mít v televizi primárně internetový prohlížeč komplikovaně ovládaný psaním na klávesnici. V takový moment si raději sednou ke svému počítači. Nicméně to neznamená, že kvalitní interaktivní obsah nepřipravujeme, naopak příští rok přinese obrovskou škálu různorodých služeb.

To je velice zajímavé zjištění, neboť většina vizionářů zde maluje plné propojení nebo přímo splynutí obou médií - televize a internetu. Tito lidé se ve svých předpovědích opírají o novou - mladou - generaci uživatelů, kteří musí být permanentně "on-line".

Já si to nemyslím a je to přesně ten důvod, proč jsme zmíněný průzkum prováděli. Průzkum probíhal ve Spojených státech, kde byl Viera Cast uveden o rok dříve než v Evropě. Výzkum ukázal, že skupina lidí, která chce být on-line, zůstane raději u svého počítače. Tahle skupina nepředstavuje masu, na kterou by se nám vyplatilo cílit. Ve Spojených státech je dnes velmi úspěšná služba nabízená Amazon.com, nazvaná Video On Demand. Jejím prostřednictvím si můžete za pár dolarů koupit rovnou ze svého křesla na jeden večer film.

Jinými slovy, předpovídáte, že vedle sebe budou paralelně existovat tyto dva světy - jeden televizní a jeden internetový? Žádná "mrtvá" televize?

Televize rozhodně není mrtvá. Počítače také ne. Rozhodně budou ještě nějakou dobu vedle sebe existovat. Samozřejmě, jsou velké regionální odlišnosti, kdy např. ve východní Evropě je televizor opravdovým centrem domácnosti. I když se ale budou technologie dál vyvíjet a budou se objevovat nové služby, i tak lidé budou podle svých priorit buď sedět u počítače, nebo před televizí.

Uvažují o internetu a jeho obsahu podobně i vaši konkurenti?

Ano, i když si troufám tvrdit, že nikdo nenabízí tak zajímavý obsah, jako my. Pro srovnání japonský trh, kde jsme se službou Viera Cast přišli před třemi lety a později tuto službu zpřístupnili i našim konkurentům, zažívá boom. Služba je tak jednotná, stalo se z ní nové médium a je konkurencí pozemním službám.

Můžeme nějak popsat typického českého uživatele služeb typu Viera Cast?

To se musíme bavit o zákaznících, kteří kupují televizory s přidanou hodnotou, vzhledem k tomu, že žádný jiný průzkum ještě nemáme. Obecně jsou to lidé s vyšší průměrnou mzdou a ve věku třicet, třicet pět let a výš. Nicméně, když slyším, kdo konkrétně využívá tuto službu, tak jsou to hlavně milovníci seriálů díky Nově, např. manželky nebo přítelkyně kupujících mužů nebo mladí lidé prohlížející si hudební videonahrávky na YouTube.

Co přináší spolupráce Nově? Reklamu ve stahovaných pořadech, pokud vím, nenajdu.

Reklama tam zatím skutečně není. Myslím si, že Nova chytře vycítila okamžik, kdy by obrazně řečeno měla naskočit do vlaku. Video obsah, nabídka služeb přes internet nebo IP televize jsou nyní v počátcích a Nova si tak připravuje náskok, až se do toho vrhnou ostatní.

Jaký je tedy pro ni komerční potenciál?

Určitě se časem objeví interaktivní reklama, podobně jako je to dnes na YouTube, nebo reklama klasická.

Osobně jako zásadní překážku rychlejšího rozšíření video obsahu, vnímám přístup k vysokorychlostnímu internetu. Je to tak?

Minimální rychlostní tok, který s ohledem na nabídku programů TV Nova v plném rozlišení je potřeba, činí 1,5 Mb, což by s ohledem na aktuální nabídku tuzemských providerů neměl být problém, i když pochopitelně zdaleka ne každá domácnost je takovým připojením vybavena. Samozřejmě, že vše funguje i s nižším připojením, ale během stahování budete muset čekat.

Když opustíme video obsah, tak hodně bylo slyšet o full HD vysílání nebo možnostech, které nabídne zadavatelům reklamy celý proces digitalizace, ale realita je, mírně řečeno, poněkud za očekáváním. Člověk tak k novinkám může být snadno skeptický.

Jediné HD vysílání, kde jej povinně zavedli, je ve Francii. Dostatečně daleko je i Anglie, ale u nás jsme bohužel rádi, že běží alespoň digitální vysílání. Dá se říct, že s pomalým prosazováním digitalizace jsme trochu zaspali dobu a digitalizace nyní bude mít problémy se službami založenými na vysokorychlostním internetu. Nové služby totiž nabízejí provozovatelům daleko levnější přístup ke koncovým uživatelům.

Rýsuje se v televizní zábavě nějaká další výrazná inovace?

Další službou, která může rozhýbat trh je 3D vysílání. Panasonic představil první 3D televizor v plném vysokém rozlišení. Důležité ale je, že připravujeme kompletní řetězec, tedy nikoliv jen zmíněný televizor, ale i 3D blueray přehrávače a navázali jsme úzkou spolupráci s hollywoodskými studii, která přislíbila, že v průběhu příštího roku, se objeví ne desítky ale přímo stovky 3D titulů.

Měl jsem za to, že vyrobit 3D film je technicky poměrně náročná záležitost, alespoň tak o tom mluví zástupci sítě 3D kin IMAX.

Vedle toho, že existuje technologie, která umožní převést 2D film do 3D, tak nově vznikající hollywoodské filmy se již běžně točí stereokamerami. První 3D vysílání v Evropě spustí britská televize Sky. Příští rok budou poprvé částečně snímány ve 3D Full HD i olympijské hry, protože Panasonic je již více než 20 let dodavatelem televizní techniky pro účely vysílání olympijských her.

A kdy se v běžném prodeji objeví 3D televizory?

Panasonic je uvede celosvětově ve stejnou dobu, a to včetně Japonska, na jaře příštího roku.

Dnešním internetem hýbou komunity a sociální média. Může do tohoto trendu vstoupit i klasický televizor za pomoci nějaké nadstavbové služby?

Ano, právě jedna z našich nových služeb, které se objeví v průběhu příštího roku směřuje ke komunitám.

Co si pod tím mám představit? Budu sledovat nějaký program a pošlu echo kamarádům?

Již v průběhu příštího roku se na Viera Castu objeví skutečně interaktivní služby i komunity. Nechte se překvapit, zatím nemohu prozradit víc.


Károly Attila Juhász

nastoupil do společnosti Panasonic v roce 1996 jako produktový manažer a v současnosti je marketingovým ředitelem pro Českou republiku a Slovensko. Předtím působil v oddělení strategického marketingu ČSOB.