Jaké jsou příklady současných opatření ve firmách? Například vypínání elektřiny v době oběda, v létě vypínání klimatizace, kromě nezbytně vody zákaz občerstvení na poradách, rušení cestování nejen pro manažery, ale pro všchny. Rušení vzdělávání s výjimkou toho povinného, které nařizují výrobní předpisy. Zaměstnancům se doporučuje spaní na cestách u známých místo v hotelích a podobně. A samozřejmě dochází i na propouštění zaměstnanců.
Jde to ale i jinak. Základní hodnotou společností aplikujících cost cutting je nabídnout nejnižší cenu za přiměřenou (snesitelnou) kvalitu. Základní hodnotou zvané lean (kaizen) společností je nabídnout maximální kvalitu za přiměřenou cenu, která pokrývá náklady všech činností, a kterou je zákazník ochoten zaplatit.
Podívejme se, čím se tyto dva přístupy liší:
Cost cutting je typické krizové opatření, Rychlé krácení nákladů, zejména propouštění přebytečných zaměstnanců, tvrdé jednání s dodavateli o snížení cen a prodloužení lhůt splatnosti, outsourcing a centralizování nákupů, omezení komfortu manažerů a zaměstnanců, snižování platů a bonusů. Neřeší příčinu, ale následek.
Bohužel mnoho manažerů zejména v době recese se snaží snižovat náklady jen těmito povrchními opatřeními. Takové snižování nákladů narušuje proces kvality a končí jejím snižováním. Reakce na požadavek nižší ceny pro zákazníky tímto způsobem znamená snížení kvality a rychlosti dodávky.
Lean považuji za výsledek cost managementu, tedy dlouhodobého (kaizen), měsíce a roky trvajícího vytěsňování z procesu činností, které nepřinášejí přidanou hodnotu, se zapojením mozků všech zaměstnanců, jehož cílem nejsou jen nejnižší náklady, ale na základě pochopení očekávání a potřeb zákazníka snaha poskytnout maximální kvalitu za přiměřenou cenu a dodat pokud možno ihned, a tak si s ním vytvořit dlouhodobý vztah. Lean v mém pojetí je tedy filosofie, kde na prvním místě je spokojený zákazník a zaměstnanec. Je to prevence proti krizovému cost cuttingu a „vyhoření“ (burn out) manažerů a zaměstnanců.
Cost management:
Znamená řízené snížení nákladů při udržení kvality a nákladů na cílové úrovni. Zvyšování kvality vlastně iniciuje snižování nákladů. Pod kvalitou rozumím kvalitu procesu manažerské a zaměstnanecké práce.
Na závěr bych doporučil pro manažery a vlastníky, kteří přežijí současnou recesi, aplikovat praxi trvalých změn, tedy cost management, nástroj kaizen jako prevenci a přípravu nejen pro příští recesi, ale zejména pro trvalé posilování konkurenceschopnosti každé firmy.
Miroslav Bauer, výkonný ředitel Kaizen Institute
Ukázka metodiky Kaizen Institute:



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



