Vyspělost národa se pozná podle toho, jak se stará o své postižené, staré a nemocné, jak uctívá své padlé a také jak se loučí se svými mrtvými. Poslední dobou slýchám, že u nás se stalo pohřebnictví dost výnosným byznysem. Občas pronikne na veřejnost i nějaký skandál, záměna mrtvých je "běžná" věc.

Pohřebnictví je vlastně jeden z mála oborů podnikání, kde se do budoucna očekává trvalý růst poptávky. Nejinak je tomu i v Japonsku. Podle tamního národního institutu pro výzkum populace IPSS v loni zemřelo 1,14 milionů Japonců a toto číslo se bude do budoucna zvyšovat. Ročně pohřební služby v Japonsku inkasují v přepočtu cca 18 miliard amerických dolarů. A poptávka neustále stoupá, i když ochota Japonců platit nemalé sumy za tyto služby v době krize klesá. 

Poslední rozloučení, zdroj San Holdings Inc. 2009Podle asociace spotřebitelů v roce 2008 byla průměrná cena pohřbu v Japonsku 2,3 milionů jenů (cca 460000 kč). První zahraniční (americká) společnost v Japonsku poskytující pohřební služby tzv. "All Nations Society Funeral Directors" je vlastněná panem Kamm. Ten potvrzuje, že jde o velký byznys a proto se na zisku chce podílet stále více společností. "Pokud máte tělo, můžete si účtovat co chcete" říká pan Kamm v rozhovoru pro agenturu Bloomberg z října 2009. Není totiž zvykem vyžadovat podrobné vyúčtování po pohřební společnosti. Tento byznys kvete a je „normální", že se platí nemocnicím, chrámům, domům pro seniory atd. aby byla nová zakázka. Zkrátka jak jde o peníze, je to všude stejné.

V knize "Sekai no Soso"(2009) o pohřbech ve světě, píše autor, mnich Kodo Matsunami, že první zaznamenaná kremace v Japonsku byla v roce 700 n.l. Předtím byli zpopelňováni pouze mniši a vysoce postavení lidé, protože dřevo bylo velmi drahé. Dnes je podle údajů japonského ministerstva zdravotnictví (z roku 2007) 99,8% pohřbů kremací. I křesťané a muslimové jsou zpopelňováni. V důsledku nedostatku půdy a z hygienických důvodů, převážně ve velkých městech (Tokio, Osaka atd.) je kremace nařízena. Venkov a více odlehlé oblasti již tak striktně toto nedodržují. Kromě kremace a uložení urny na hřbitově či místním chrámu, lze také rozprášit popel zesnulého do vesmíru, do oceánu či do vzduchu. Právě vlivem extrémně drahé půdy ve velkých městech vznikly u chrámů hrobky, kde po předložení karty Vám automaticky dodají urnu s ostatky rodinného příslušníka. Více zde od agentury Reuters v angličtině.

Nahrdelník z krystalů Swarovski a černých korálků, 41 cm, cena 68250 jenů (13650 kč), zdroj L-Bone  Nedávno vzniklá společnost L-Born (odkaz v japonštině) založila svůj byznys na uchování památky po mrtvých domácích mazlíčcích. Majitelka, paní Akemi Imai vyrábí různé šperky z příměsí popela z oblíbených zvířat. A odbyt má značný. Její nezvyklý nápad se dobře ujal.

Pokud chcete vědět více o zvycích provázející poslední rozloučení s mrtvým doporučuji filmovou komedii režiséra Juzo Itami z roku 1984 „Osošiki" (Pohřeb). V poslední době i česká televize vysílala dva japonské filmy, kde jste si mohli všimnout některých zvyků spojených se smrtí. Například ve filmu režiséra A. Kurosawy „Žít" (1952) jste mohli vidět scény s pozůstalými  před domácím oltářem. Ve filmu „Soumrak" (2002) režiséra Jódži Jamady byla scéna s pojídáním zpopelněných lidských ostatků. Převážná většina obřadů spojená s úmrtím je podle buddhistických tradic, v menší míře podle tradice šintó a křesťanských. Jsou ale i pohřby bez náboženských obřadů.

Naše „Dušičky" jsou v Japonsku v polovině srpna a svátek se nazývá „Obon".

Rituál kocuage, zdroj WikipediaJednotlivé zvyky a rituály spojené se smrtí se velmi liší v různých oblastech Japonska a popisovat je tu všechny není mým cílem. Po diskuzi se svými japonskými přáteli jsem si nakonec vybrala pouze jeden z nich tzv. kocuage (sběr ostatků). Po kremaci má nejbližší rodina ještě jeden důležitý úkol, a to ze spálených ostatků vybrat kosterní pozůstatky do urny. Tento rituál provádí za přítomnosti zaměstnance krematoria vždy dva lidé, kteří současně uchopí speciálními hůlkami (jedna dřevěná, druhá bambusová) jednu kost a dají ji společně do urny. Odtud pochází dvě pravidla: že si nelze podávat navzájem jídelními hůlkami třeba kousky jídla (malé děti jsou obvykle dost rázně poučeny, že tohle nemají dělat) a že je při jídle třeba vždy používat stejné hůlky. Krční obratel nazývaný „nodobotoke" se ukládá až na závěr do urny. Svým tvarem nodobotoke připomíná meditujícího Budhu. 

Latinské "memento mori" zde přetrvává v hmatatelné skutečnosti. Z naší společnosti se však tento intimní a osobní akt spojení se smrtí již vytratil.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist