Švýcarské referendum odmítající minarety postavilo modlitebny muslimů do situace, kterou z evropských dějin už známe. Když se na podzim roku 1781 rozhodl císař potvrdit tzv. Toleranční patent, tedy soubor zákonů a prováděcích vyhlášek, znamenalo to, že helvétští (švýcarští) evangelíci, lutherští (němečtí) evangelíci a pravoslavní křesťané mohou mít mimo jiné svoje kostely. Musely být mimo hlavní cesty v obcích a městech, nesměly vypadat jako sakrální stavby a nesměly mít věž. Tedy žádné zvony.

Římskokatolická církev tehdy stála za mocnářem a evangelíci, kteří si chtěli dovolit tento luxus svobodného vyznávání své víry, museli nejdřív na šestitýdenní přesvědčovací kurz ke katolickému panu faráři a pak si mohli prosadit svou. Nicméně platit museli nejen na své školy, fary, kněze a ještě k tomu i na katolického, aby mu tolerancí nevznikla škoda.

Z toho pohledu je hezké, že se dnes římskokatolická církev dostala tak daleko, že se muslimů ve Švýcarsku vlastně zastala. A to i přesto, že křesťanské církve se v muslimském světě svobodně šířit nemohou. A na mnoha místech se konvertité ke křesťanství stále přeškolují šavlí. Nicméně katolickým křesťanům dochází, že je nerozumné podporovat muslimský extrémismus a protesty mnoha Švýcarů, kteří mají k islámu velice nezřetelné sympatie, nicméně za utlačovaného se postaví i s transparentem. I v onom Tolerančním patentu seznal císařpán, že je třeba vzít v potaz: „škodlivosti všeho přinucení svědomí a z druhej strany toho povážlivého užitku, jenž pro náboženství a pro země z opravdivej křesťanské tolerance povstává...“

Že se bude záležitostí zabývat OSN je milé, ale doufám, že bude světová organizace tak objektivní, že se začne zabývat i povážlivou netolerancí islámu vůči křesťanům v muslimských zemích se stejnou intenzitou. Jinak by bylo dobře, kdyby se do toho OSN přestala plést.

Jistě jsou i uvážliví muslimové a skutečnost, že nebude minaret, ale může být modlitebna, jim jistě bude milá. Nemusela být ani ona. Pokud mají co dát hornaté zemi helvétské a katolické víry, pak tam prostě minarety časem budou a je třeba se naučit je tolerovat a spolupracovat s občany, kteří do nich budou chodit. A bratři a sestry křesťané: Cosi to říká o pevnosti naší evropské křesťanské víry, bylo by potřebí si to připustit! A zákazy tomu našemu stavu nepomohou.

A ještě jedna souvislost: Referendum v té nejreferendovatější zemi ukázalo, jak se těžko rozhoduje o věcech, které nesouvisí jen s vyznáním. Komplex odpovědí nad otázkou povolit a nebo nepovolit minarety není jen o víře, ale o spolunažívání. Extrémistická nálepka patřící muslimům děsí obyčejné lidi a je pro obyčejného člověka velice těžko se rozumně postavit k tomu, co v Koránu je a není, co s muslimy je a není možno. O tom jindy a komplexněji. Nicméně tady je třeba říct, že výsledek půl na půl ukazuje, že o některých věcech se v referendu rozhodovat nedá a naši čarodějové přímé demokracie by měli být v pozoru, protože takto se všechny věci řídit nemohou. Zvláště pak náboženské.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist