Takové otázky řeší personalisté. Podniky zažívají hospodářský útlum, který nemá v novodobé české historii obdobu.
„Z výzkumů vyplynulo, že zaměstnanci v době krize pociťují silnější tlak na svůj výkon, což se nám potvrzuje i na schůzkách s našimi klienty. Ti se snaží překonat krizi zvýšeným pracovním úsilím a hledáním úspor,“ řekl Tomáš Kopřiva, marketingový ředitel společnosti Sodexo. „Vysoké nasazení v podmínkách negativního informačního šumu, články plné krize, případné propouštění zaměstnanců, jen malá vidina odměny na konci roku…To vše klade extrémní nároky na motivaci zaměstnanců,“ doplňuje Kopřiva.
Jak na motivaci v době krize (i po ní)?
Jak docílit, aby zaměstnanci pociťovali uznání i v době, kdy zvýšení mezd o „zaznamenatelé“ procento prostě není možné? Jak uspořit náklady a zároveň neztratit motivaci svých zaměstnanců?
„Pořád platí, že nejlepší zdroje motivace jsou v podstatě zadarmo. Nezbytnou podmínkou je kvalitní komunikace, hledání dobrých příkladů, pochvala nebo jen tisíckrát opakované a zapomínané ´děkuji´,“ říká Tomáš Kopřiva.
Neméně důležitá je však i motivace materiální. Ta je ale drahá, každá koruna, kterou má zaměstnanec ve výplatě, stojí zaměstnavatele v podstatě koruny dvě.
Využití státem podporovaných benefitů je v tuto chvíli jedna z mála variant, na které se ve firmě shodne finanční i HR oddělení. Takové řešení udrží motivaci a loajalitu zaměstnanců a zároveň pomůže udržet náklady pod kontrolou.
„Obzvlášť krize a s ní spojený tlak na minimalizaci a efektivitu výdajů přinesla nový impuls ve vnímání daňově zvýhodněných motivačních nástrojů. Velmi chytrým řešením pro motivaci zaměstnanců je navýšení příjmu zaměstnanců formou daňově zvýhodněných zaměstnaneckých benefitů,“ říká Tomáš Kopřiva a dodává: „A nemusí to být pouze stravenky, i když také zde lze při navýšení nominální hodnoty dosáhnout motivačního efektu při minimálních nákladech. Velmi dobře v takových situacích fungují volnočasové benefity v podobě poukázek na dovolenou, sport, kulturu či zdraví. Loajalitu klíčových zaměstnanců pomáhají účinně zvyšovat dlouhodobé finanční benefity, jakými jsou příspěvky na penzijní připojištění a životní pojištění, tedy benefity, které se těší mezi zaměstnanci stále větší oblibě.“
Jak systém daňově zvýhodněných poukázek funguje?
Personalista při poskytnutí daňově uznatelných zaměstnaneckých výhod ušetří na nákladech a zaměstnanec dostává v poukázkách větší hodnotu, než kdyby mu byla vyplacena finanční odměna, která by mu byla zdaněna.
Pojďme si to ukázat na příkladu známé stravenky. Maximální daňově uznatelná částka stravenek je v současné době 50,40 Kč, optimální hodnota stravenky z pohledu zaměstnavatele je tedy 91,- Kč. Ze stravenek neodvádí zaměstnavatel ani zaměstnanec sociální ani zdravotní pojištění, nespadají ani do základu pro výpočet daně z příjmu u zaměstnanců. Stravenky zároveň představují pro zaměstnavatele jednodušší administrativu. Stačí jen upravit vnitřní směrnici a nemusí se upravovat dodatky pracovních smluv či platové výměry. Zaměstnavatel v případě zvýšení nominální hodnoty stravenek ušetří 48 % nákladů a v peněžence zaměstnance pak končí o 45 % více než v případě finanční odměny.
„Pokud plánuje firma vyplácet alespoň nějaké motivační odměny nebo například 13. plat, je vhodné zvážit poukázku Flexi Pass. Zaměstnavatel jejím poskytnutím ušetří 35 % oproti stejné částce poskytnuté formou mzdy. Stejně jako u stravenek se použití poukázky neprojeví v průměru pro výpočet dovolené a nemocenské a odpadá administrativa spojená s novými smlouvami či přehodnocováním mzdy. Zaměstnanec neodvádí z poukázek Flexi Pass daně ani odvody na zdravotní a sociální pojištění, a to až do celkové výše 20 000 Kč za rok,“ přibližuje výhody poukázek Tomáš Kopřiva.
Budou mít zaměstnanci o poukázky zájem?
Odpovězme si nejprve na otázku, jaké výdaje zaměstnanci realizují. Z analýz Českého stratistického úřadu plyne, že každý zaměstnanec utratí měsíčně průměrně 2528,- Kč za jídlo a potraviny. Takové nákupy mohou být realizovány právě pomocí stravenek, namísto „drahých“, tedy zdaněných, peněz.
Podobné je to u nákupů služeb spojených s volným časem, osobním rozvojem a zdravým životním stylem. Za tyto služby utratí každý zaměstnanec měsíčně 640,- Kč.
Tím, že poukázky nepodléhají ani dani z příjmu, ani odvodům na zdravotní a sociální pojištění, zaměstnanec za ně ve výsledku pořídí více než za finanční odměnu. A zaměstnanci si to začínají uvědomovat, proto o odměnu v podobě poukázek roste zájem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist