Veronika Bartošová

Český rozhlasový trh je velmi rozmanitý a stodvacetistránková prezentace Radio projektu je dostatečným důkazem, jak náročné může být vybrat si ty nejvhodnější rozhlasové stanice pro danou komunikační kampaň. Redakce Trend Marketingu se pokusila zjednodušit množství dostupných dat o tom, kdo poslouchá které stanice, a zde vám nabízí stručný a nutně zjednodušený přehled, na jakých vlnách byste neměli chybět, oslovujete-li tu kterou cílovou skupinu.

Celoplošné podle věku

Mezi stanicemi, které lze naladit v celé zemi, je u věkových skupin 12 až 39 let vhodné vsadit na Evropu 2, jejíž apel na jednotlivé věkové skupiny s rostoucím věkem klesá. Nejafinitnější je Evropa 2 pro teenagery (232/464, pozn. redakce: první hodnota určuje index afinity, druhá hodnota týdenní poslechovost podle Radio projektu 2. a 3. Q 2009), které dále můžete oslovit i přes ČRo Radio Wave, které má však nízkou poslechovost (318/5). Také pro dvacátníky je Evropa 2 nejlepší volbou (189/602), svou pozici pak lehce ztrácí u třicátníků, kde se žezla pomalu ujímá Rádio Impuls (133/543), jenž vhodnou volbou i pro věkovou skupinu 40-49 let (122/409). Čtyřicátníky a padesátníky dále nejlépe oslovíte přes Frekvenci 1 (118/321, resp. 139/396), přičemž ve skupině 50-59 let a výše se stanicemi s vysokou afinitou stávají stanice Českého rozhlasu (ČRo 1 - Radiožurnál u 50-59 let (126/276), u šedesátníků dominuje co do poměru afinity a poslechovosti ČRo 2 - Praha (245/179) a ČRo 1 - Radiožurnál (158/243) a u sedmdesátníků ČRo 6 (520/24) a ČRo 2 - Praha (393/161).

"Mužská", či "ženská" rádia

Indexy afinity v parametru pohlaví posluchačů rozhlasu jsou do značné míry vyrovnané, přesto je možné tvrdit, že "mužsky profilovaných" rozhlasových stanic je o něco více a jejich profil je zřetelnější než u stanic s vyšší afinitou u ženských posluchaček. Nejsilnějším rádiem pro muže je ČRo 1 - Radiožurnál (124/862), vysokých afinit, ale nižší poslechovosti dosahují ještě ČRo Leonardo (186/11) a programová síť BBC (146/28). Pro zasažení ženského publika může být na celostátní úrovni nejvhodnější ČRo 2 - Praha (113/324), nejvyšší afinitu mezi ženami má ČRo D-dur, avšak má velmi nízkou poslechovost (140/2).

Z rádií v regionech panuje větší výběr u mužské cílové skupiny, vybíráme ta s významným indexem afinity, která byste neměli opomenout. U stanic s vyšší poslechovostí se jedná o Rádio Beat (161/246) a Country Rádio (oboje Praha - střední Čechy, dále PaSČ, 125/239), Rádio Černá Hora (východní Čechy, dále VČ, 118/172) a Hitrádio Vysočina (jižní Morava, dále JM, 117/116). U stanic s nižší poslechovostí lze vybírat z těchto: pro PaSČ Radio 1 (172/69) a Rádio Oldies (154/36); pro jižní Čechy (dále JČ) Rock Rádio JČ (Prácheň + Gold) (151/45); pro západní Čechy (dále ZČ) Hitrádio Dragon (134/46) a Kiss Proton (127/50); pro VČ Hey! Profil (159/18), případně Fajn Rádio Life (120/46), na JM pak Rock Max (182/81) a Hey! (Brno) (178/75) a pro severní Moravu (dále SM) jsou zajímavá Rádio Haná (145/95) či Hey! (Ostrava) (156/67). V severních Čechách (dále SČ) dosahuje afinita rádií u mužské cílové skupiny nižších hodnot, nejvýše se umístilo Fajn Rádio Agara (126/38).

U žen je index afinity u regionálních rádií obecně nižší, nicméně nejsnáze je lze zasáhnout přes ČRo Brno (JM, 122/181), ČRo Plzeň (ZČ, 117/94), případně Hitrádio Faktor (JČ, 106/96).

Vesnice, městečko, město

Pro zásah obyvatel různých velikostí sídel je nejvhodnější volit mezi regionálními rozhlasovými stanicemi, které dosahují vysokých hodnot indexu afinity.

Na vesnicích do 999 obyvatel má poměrně slušnou pozici Rádio Jizera (PaSČ, 268/37), s větší poslechovostí počítejte u Radia OK (VČ, 165/100), Hitrádia Vysočina (JM, 182/60), případně ČRo České Budějovice (JČ, 191/48). Vysokou afinitu má také východočeské Fajn Rádio Life, byť s relativně nižší poslechovostí (233/23).

Obyvatele malých měst (1 až 5 tis.) lze nejsnáze zasáhnout na jižní Moravě, a to přes Rádio Jih (266/57) nebo ČRo Brno (165/86), nižší poslechovost, ale vyšší afinitu mají i další jihomoravské stanice Rádio Proglas (149/31), Rock Max (151/26), Rádio Dyje (253/24) a Hey! (Brno) (160/24). Mimo jižní Moravu lze slušného zásahu této cílové skupiny dosáhnout i v západních Čechách, u ČRo Plzeň (147/47).

Ve městech s počtem obyvatel 5 až 20 tis. lze uspět zejména ve východních Čechách, a to na vlnách Hitrádia Magic (192/43), Radia OK (165/91) nebo Rádia Černá Hora (156/75). Vysokou afinitou, avšak o něco nižší poslechovostí se pak vyznačují severočeské stanice Fajn Rádio Agara (245/30) a Hitrádio FM Crystal (229/18). Vysoké afinitě se těší také středočeská stanice ČRo Region (199/12).

Pro zásah lidí ze středně velkých měst (20-50 tis. obyvatel) jsou vhodné stanice hlavně na severní Moravě: Hitrádio Orion (181/58), Hitrádio Apollo (239/25), Rádio Rubi (204/24), zajímavé jsou i stanice v regionu PaSČ Rádio Jizera (214/25) a Kiss Delta (198/20), případně severočeské Fajn North Music (169/24), Hitrádio FM (Most/Labe) (244/14) či ČRo Sever (225/14).

Města s počtem obyvatel 50 až 100 tis. jsou nejsnáze zasažitelná severočeským rádiem Fajn North Music (359/52), severomoravským Kiss Morava (195/52), Rádiem Beat (PaSČ, 152/45) či celoplošným ČRo 3 - Vltava (180/36). Další zajímavé stanice z tohoto hlediska jsou pak ČRo Sever (SČ, 244/31), Rádio Relax (PaSČ, 199/28), přičemž nejafinitnější stanicí je východočeský Hey! Profil (546/15).

Stanice s vysokou afinitou pro cílovou skupinu velkoměst nad 100 tis. obyvatel jsou pro Prahu Kiss 95 FM (359/73), Rádio City (337/108) a Country Rádio (242/215), pro brněnský region je to Rádio Petrov (233/70) a na Ostravsku Rádio Helax (181/54).

Chuďas či, boháč?

Socioekonomickou skupinu A lze nejsnáze zasáhnout co do afinity v regionu Prahy a okolí, konkrétně ČRo 1 - Radiožurnál (186/330), Rádio Beat (175/73), Rádio City (168/31), programová síť BBC (525/28) a Radio 1 (222/29). Vysokou afinitu v této skupině projevují také zahraniční rozhlasové stanice (199/31).

U socioekonomické skupiny B hodnoty afinit nijak zásadně nevybočují z průměru s výjimkou dvou stanic, celoplošného ČRo 1 - Radiožurnálu (161/157) a Radia 1 (PaSČ, 317/18).

I v socioekonomické skupině C1 jsou hodnoty afinit stanic k cílové skupině poměrně vyrovnané, významně v ní dominují stanice Českého rozhlasu: ČRo 1 (115/229), ČRo 2 (116/106), ČRo Plzeň (127/34) a ČRo Hradec Králové (189/19). Mezi další zajímavé skupiny patří Rádio Černá Hora (VČ, 130/46), pražská a středočeská rádia Country (128/83) a Beat (125/56), dále brněnská rádia Kiss Hády (116/43) a Krokodýl (135/37), dobře se drží i jihočeské Rock Rádio Šumava (114/20).

Podobná situace panuje i v socioekonomické skupině C2, kterou nejvíce oslovíte přes celoplošnou Frekvenci 1 (116/387) a z regionálních si lze vybrat z Hitrádia Magic (VČ, 170/39), jihočeský ČRo České Budějovice (143/36) a Kiss Jižní Čechy (134/35). Další tipy jsou Rádio Haná (SM, 156/34), Rádio Jizera (PaSČ, 130/30) a Kiss Proton (ZČ, 176/23).

K socioekonomické skupině D mají vyšší afinitu v poměru k poslechovosti stanice Rádio Blaník (PaSČ, 114/249), Rádio Čas (SM, 124/112), ČRo Brno (126/76), Hitrádio Faktor (JČ 124/45) či Hitrádio FM Plus (ZČ, 138/53). Vysokou afinitu má také jihomoravské Kiss Publikum (189/30).

Pro cílové socioekonomické skupiny E jsou ve srovnání nejafinitnější stanice Českého rozhlasu, Rádia Čas (SM) a Radia OK (VČ). Konkrétně pro skupinu E1 lze volit ČRo Brno (JM, 144/50), ČRo Plzeň (ZČ, 144/31), příp. severomoravské ČRo Ostrava (SM, 168/20) a Rádio Čas (130/76) nebo východočeské Radio OK (127/50).

Ve skupině E2 mají stanice s vyšší afinitou relativně nižší poslechovost, volit lze mezi ČRo České Budějovice (JČ, 195/12) a východočeským Radiem OK(126/15) a Hitrádiem Magic (186/8). Zajímavé mohou být také ČRo 3 - Vltava (153/7) nebo středočeské rádio Relax (156/7).

V nejnižší socioekonomické skupině E3 je situace obdobná co do poslechovosti. Podle hodnot afinity lze tuto cílovku oslovit nejlépe přes Fajn North Music (SČ, 286/8), Kiss Hády (JM, 193/8) a severomoravské stanice Rádio Čas (152/13) a Rádio Rubi (211/7). Zajímavé mohou být i jihočeské Kiss Jižní Čechy (191/6) a Hitrádio Faktor (157/6).


Top 3 rádia podle poslechovosti v cílové skupině podle krajů

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist