Klíčovým závěrem summitu je, že obchodníci a jejich dodavatelé budou hrát důležitou roli v ozdravném procesu české ekonomiky. Potřebují však při tom podporu politiků, kteří si uvědomí společenský a ekonomický význam obchodu. To bude tou nejlepší zárukou, že spotřebitel dostane nejlepší výběr, cenu a kvalitu. Z diskuse na Retail Summitu 2010 vyplynuly požadavky a náměty vůči vládě a politickým stranám (viz níže).

Náměty a požadavky

Obchod, pokud jde o objem prodejů, neutrpěl v roce 2009 krizí tolik jako výroba. Masivní podpora prodeje v závěru roku povzbudila spotřebitelskou poptávku, avšak na úkor výnosů. To, čím prošly výrobní podniky v roce 2009, zřejmě obchodní firmy teprve čeká.

Účastníci summitu si uvědomují, že snižování deficitu státního rozpočtu a veřejných financí je absolutní nezbytností, doporučují však, aby vláda a politické strany braly v úvahu dopady na kupní sílu spotřebitele, která byla v minulosti tahounem české ekonomiky, a nerezignovaly na prorůstové faktory.

Účastníci summitu považují za velmi kritickou situaci v oblasti financování obchodu. Ačkoliv stabilita našeho bankovního systému je dnes daleko vyšší než na počátku krize, dostupnost úvěrů a dalších finančních produktů je podstatně horší. To je kritické zejména pro menší a střední domácí firmy. Vláda by proto měla trvat na zcela transparentním jednání bank a podporovat všestranně další zvýšení konkurence na finančním trhu. Řešení je i v dalším rozvoji garančních mechanismů, jejichž prostřednictvím by vláda umožnila financování vybraných obchodních aktivit.

I nadále platí, že by vláda i parlament měly zlepšovat, nikoli zvyšovat stávající míru regulace obchodního trhu. Nedávná anabáze související s projednáváním zákona o významné tržní síle ukázala, že významná část politické scény nemá realistickou představu o fungování globální tržní ekonomiky a nechápe roli obchodu při jejím rozvoji. Je nezbytné, aby všechny zainteresované orgány a instituce postupovaly na základě faktů a hodnověrných analýz a vyvarovaly se populistických přístupů a vlivu nátlakových lobbistických skupin. Diskuse potvrdila zásadní význam institucionálního rámce, který nastaví účastníkům trhu rovné podmínky a šance a bude garancí předvídatelného prostředí pro podnikání.

Svaz obchodu

Úlohou Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je více spolupracovat s vládou, médii v tripartitě a prosadit se v procesu formování podnikatelského prostředí a přijetí obchodu jako rovnocenného odvětví, pokud jde o jeho podporu ze strany vlády a evropských strukturálních fondů.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR se hlásí k úkolu zlepšit obraz obchodu v očích veřejnosti, hrát aktivní roli v prosazování podnikatelské etiky svých členů, která je základem dlouhodobých partnerských obchodních vztahů.

Šance na růst

Diskuse na Retail Summitu 2010 shromáždila řadu cenných nápadů, jak se vypořádat s krizí. Potvrdila, že zásadní opatření musí být přijata ve firmách. Je pozitivní, že majitelé a manažeři obchodních společností vidí krizi do značné míry jako výzvu a příležitost k zefektivnění obchodu. Klíč k úspěchu je v rukou nás - majitelů, manažerů a našich zaměstnanců. I když se léta relativně snadného růstu nevrátí, i v současném stagnujícím tržním prostředí existuje šance na další nárůst tržeb a zlepšování nabídkové strany trhu za předpokladu, že nebude špatnou regulací zvyšována nedůvěra mezi obchodními partnery. Jsme rádi, že mnozí řečníci vyjádřili názor, že spolupráce maloobchodníka a dodavatele je základem k odražení se ode dna.


Info

Základní údaje o Retail Summitu 2010

> Retail Summit 2010, připravený Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, VŠE Praha a společností Blue Events, navázal na předchozích 15 ročníků tradiční konference o rozvoji obchodu. Zachoval si své zacílení na český trh, udržel si však současně svůj mezinárodní charakter. Stalo se tak jak díky vysoce reprezentativnímu mezinárodnímu panelu řečníků, tak s ohledem na strukturu účastníků, kteří reprezentovali 24 zemí.

> Letošní 16. ročník summitu zaznamenal největší účast v historii. Na všech setkáních organizovaných v průběhu dvou dní se tak dohromady zúčastnilo více než 850 lidí, reprezentujících zejména obchod (30 % účastníků) a výrobu spotřebního zboží (28 %). Další účastníci byli z řad dodavatelů informačních a komunikačních technologií, orgánů státní správy, médií, bank, škol a expertních institucí.

>Summit se konal díky podpoře několika desítek firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří odbornému garantu - firmě SAP, exkluzivnímu dodavateli mobility, společnosti Hyundai, a hlavnímu komunikačnímu partneru, společnosti Telefónica O2.

 

Richard Hindls, rektor VŠE v Praze

Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR