Klíčovým závěrem summitu je, že obchodníci a jejich dodavatelé budou hrát důležitou roli v ozdravném procesu české ekonomiky. Potřebují však při tom podporu politiků, kteří si uvědomí společenský a ekonomický význam obchodu. To bude tou nejlepší zárukou, že spotřebitel dostane nejlepší výběr, cenu a kvalitu. Z diskuse na Retail Summitu 2010 vyplynuly požadavky a náměty vůči vládě a politickým stranám (viz níže).

Náměty a požadavky

Obchod, pokud jde o objem prodejů, neutrpěl v roce 2009 krizí tolik jako výroba. Masivní podpora prodeje v závěru roku povzbudila spotřebitelskou poptávku, avšak na úkor výnosů. To, čím prošly výrobní podniky v roce 2009, zřejmě obchodní firmy teprve čeká.

Účastníci summitu si uvědomují, že snižování deficitu státního rozpočtu a veřejných financí je absolutní nezbytností, doporučují však, aby vláda a politické strany braly v úvahu dopady na kupní sílu spotřebitele, která byla v minulosti tahounem české ekonomiky, a nerezignovaly na prorůstové faktory.

Účastníci summitu považují za velmi kritickou situaci v oblasti financování obchodu. Ačkoliv stabilita našeho bankovního systému je dnes daleko vyšší než na počátku krize, dostupnost úvěrů a dalších finančních produktů je podstatně horší. To je kritické zejména pro menší a střední domácí firmy. Vláda by proto měla trvat na zcela transparentním jednání bank a podporovat všestranně další zvýšení konkurence na finančním trhu. Řešení je i v dalším rozvoji garančních mechanismů, jejichž prostřednictvím by vláda umožnila financování vybraných obchodních aktivit.

I nadále platí, že by vláda i parlament měly zlepšovat, nikoli zvyšovat stávající míru regulace obchodního trhu. Nedávná anabáze související s projednáváním zákona o významné tržní síle ukázala, že významná část politické scény nemá realistickou představu o fungování globální tržní ekonomiky a nechápe roli obchodu při jejím rozvoji. Je nezbytné, aby všechny zainteresované orgány a instituce postupovaly na základě faktů a hodnověrných analýz a vyvarovaly se populistických přístupů a vlivu nátlakových lobbistických skupin. Diskuse potvrdila zásadní význam institucionálního rámce, který nastaví účastníkům trhu rovné podmínky a šance a bude garancí předvídatelného prostředí pro podnikání.

Svaz obchodu

Úlohou Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je více spolupracovat s vládou, médii v tripartitě a prosadit se v procesu formování podnikatelského prostředí a přijetí obchodu jako rovnocenného odvětví, pokud jde o jeho podporu ze strany vlády a evropských strukturálních fondů.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR se hlásí k úkolu zlepšit obraz obchodu v očích veřejnosti, hrát aktivní roli v prosazování podnikatelské etiky svých členů, která je základem dlouhodobých partnerských obchodních vztahů.

Šance na růst

Diskuse na Retail Summitu 2010 shromáždila řadu cenných nápadů, jak se vypořádat s krizí. Potvrdila, že zásadní opatření musí být přijata ve firmách. Je pozitivní, že majitelé a manažeři obchodních společností vidí krizi do značné míry jako výzvu a příležitost k zefektivnění obchodu. Klíč k úspěchu je v rukou nás - majitelů, manažerů a našich zaměstnanců. I když se léta relativně snadného růstu nevrátí, i v současném stagnujícím tržním prostředí existuje šance na další nárůst tržeb a zlepšování nabídkové strany trhu za předpokladu, že nebude špatnou regulací zvyšována nedůvěra mezi obchodními partnery. Jsme rádi, že mnozí řečníci vyjádřili názor, že spolupráce maloobchodníka a dodavatele je základem k odražení se ode dna.


Info

Základní údaje o Retail Summitu 2010

> Retail Summit 2010, připravený Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, VŠE Praha a společností Blue Events, navázal na předchozích 15 ročníků tradiční konference o rozvoji obchodu. Zachoval si své zacílení na český trh, udržel si však současně svůj mezinárodní charakter. Stalo se tak jak díky vysoce reprezentativnímu mezinárodnímu panelu řečníků, tak s ohledem na strukturu účastníků, kteří reprezentovali 24 zemí.

> Letošní 16. ročník summitu zaznamenal největší účast v historii. Na všech setkáních organizovaných v průběhu dvou dní se tak dohromady zúčastnilo více než 850 lidí, reprezentujících zejména obchod (30 % účastníků) a výrobu spotřebního zboží (28 %). Další účastníci byli z řad dodavatelů informačních a komunikačních technologií, orgánů státní správy, médií, bank, škol a expertních institucí.

>Summit se konal díky podpoře několika desítek firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří odbornému garantu - firmě SAP, exkluzivnímu dodavateli mobility, společnosti Hyundai, a hlavnímu komunikačnímu partneru, společnosti Telefónica O2.

 

Richard Hindls, rektor VŠE v Praze

Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist