Čeští spotřebitelé se zkrátka naučili grilovat a grilování jako takové se stalo pevnou součástí tuzemské kuchyně. I proto se v grilovací sezoně v obchodech prodá např. přes 50 % objemu koření. Průzkumy také potvrzují, že kromě špekáčků lidé nejčastěji grilují kuřecí maso, párky a klobásy. "Klasiku" ale stále častěji zpestřují novinkami, a to i v rámci příloh.

Nelze opomenout, že trh s těmito produkty je značně sezonní. Největší nárůsty prodejů jsou patrné v období vrcholu grilovací sezony (léto až podzim), kdy jsou v plném proudu letní setkání u plných stolů a spotřebitelé si rádi dopřávají pikantní kulinářské zážitky. Tato sezonnost je navíc přímo ovlivňována i aktuálním počasím. Někdy se začíná grilovat již o Velikonocích, v jiných letech až v květnu.

Rostoucí obliba přinese širší nabídku

Grilovat se dá široká škála potravin, takže i pro spotřebitele s různými dietami či dbající o zdravou výživu je při zachování pravidel zdravého grilování tato úprava potravin vhodná. I proto se dá podle Petry Dénes-Tomanové, junior brand manager Hellmann's, Unilever CE, také letos předpokládat rostoucí zájem o grilování. "Celkově se spotřebitelé v krizi častěji stravují doma než v restauracích, což by mohlo ,nahrát' i grilování," tvrdí.

Michal Feitl, výkonný ředitel, F.W. Tandoori, doplňuje: "Aktuálně vidíme jistou stabilizaci trhu, z našeho pohledu překvapivě nepoznamenanou finanční krizí. Vzhledem ke skutečnosti, že obliba grilování je velmi vysoká a zřejmě ještě poroste, předpokládáme další rozšiřování nabídky produktů, jak tuzemských výrobců, tak importérů, o často luxusnější a exotické výrobky."

To potvrzuje i Miloslav Mathauser, jednatel společnosti Johann Kotányi. Trh s grilovacími přípravky a kořením pro grilování se podle něho bude vyvíjet spolu s růstem obliby mezinárodní kuchyně, nových chutí a obecně chuti při této oblíbené činnosti dále experimentovat. Poptávka po grilovacích produktech přitom meziročně stále stoupá. "Pozorujeme to nejen na vlastních prodejích, ale tento trend je patrný i na stoupajícím počtu sezonních akcí obchodních řetězců, obecném mediálním zájmu o tuto problematiku a celkově ochotou téměř všech věkových skupin k těmto společensko-kulinářským aktivitám," říká Dana Vašková, brand manager, Pěkný-Unimex.

Objevování a ochutnávání nových příchutí

Růst tohoto trhu očekává i Šárka Fialová, brand manažerka značky Podravka, Podravka - Lagris, s tím, že současná nabídka kořenicích směsí na grilování je poměrně široká, ale poptávka stále roste. Markantním trendem podle ní je, že na trhu univerzálních kořenicích směsí dochází k diverzifikaci. "Kromě klasického grilovacího koření na trhu čím dále častěji nacházíme i další varianty, například česnek, chilli a další, reagující na různé chutě spotřebitelů, kteří chtějí objevovat a ochutnávat stále nové příchutě," uvádí.

V uplynulých letech zaznamenal stoupající tendenci a trvalý růst trh s hotovými omáčkami. Podle Petra Abušinova, manažera nákupu potravin společnosti Singa, to bylo dáno "módností" grilování, stále se rozšiřující nabídkou potravin a surovin vhodných pro grilování, širokou nabídkou mobilních i stacionárních grilů a příslušenství, stejně tak i změnou životního stylu. Mnoho spotřebitelů si pořídilo bydlení ve vlastním domě a grilování se stalo formou setkávání s přáteli, sousedy. Postupně se také projevila ochota spotřebitelů zkoušet nové výrobky a výrobky etnické či mezinárodní kuchyně. Zároveň s tím se více projevuje jejich snaha vyrábět některé omáčky a marinády z čerstvých surovin. "A tyto dva trendy se budou projevovat i v roce letošním. Spolu s tím podle našeho názoru ubývá skupina spotřebitelů, která se spokojí s levnými výrobky nevalné chuti, ukrývajícími se pod univerzálním názvem Omáčka na maso," uzavírá.

I zástupci dodavatelů masných výrobků potvrzují trend stále rostoucí obliby grilování a vyhledávání specialit. "Věříme, že v letošním roce tomu nebude jinak a zákazníci budou tyto speciality opět vyhledávat," odhaduje Petra Bejvlová, manažerka marketingu, Masokombinát Plzeň.

Český spotřebitel se i v tomto segmentu stal náročnějším, požaduje širokou nabídku výrobků v různých příchutích. Na rozdíl od jiných segmentů právě v rámci grilovacích výrobků velice rád experimentuje a zde se otevírají široké možnosti pro výrobce různých specialit. Samozřejmě i do tohoto segmentu se promítají moderní trendy. "Proto je například celý grilovací sortiment Kosteleckých uzenin a Maso Planá kompletně bezlepkový," informuje Vojtěch Halamíček, ředitel marketingu, Kostelecké uzeniny.

Z přípravy jídla se stal životní styl

Také na prodeji potřeb ke grilování je znát, že tuzemský zákazník roste, učí se a povyšuje grilování z pouhé přípravy jídla na součást životního stylu. "Dlouhodobě roste prodej kvalitnějších plynových grilů a grilů na dřevěné uhlí, stejně jako prodej prémiového uhlí a briket, které jsou sice proti levnému topivu až několikanásobně dražší, ale mají mnohem větší výhřevnost a delší dobu hoření," vysvětluje Daniel Brychta ze společnosti Globus ČR, který má na starosti grilovací sortiment v oddělení zahrady. "Zatímco u nás se stále prodávají hlavně menší grily a grily na dřevěné uhlí, v západní Evropě jdou spíše na odbyt velké plynové multifunkční grily. Multifunkční zařízení jsou však k dostání i u nás," srovnává.

Kategorii mycí a čisticí prostředky charakterizuje podle Terezy Svobodové, marketing manažerky Druchemy, silná konkurence a množství nabízených produktů. Pro českého výrobce je to trh plný nadnárodní konkurence a převahy investovaných finančních prostředků do tohoto segmentu. "Za posledních 12 měsíců žádný velký posun nenastal, vše se děje pomalu a nenásilně. Lidé začínají pomalu tíhnout k ekologičtějším prostředkům, kvůli krizi a krachu některých českých firem začínají preferovat tuzemské výrobce. Stále se všichni drží osvědčených metod," dodává. Druchema se snaží konkurovat specializací přípravků na konkrétní znečištění, např. čisticí prostředek přímo na čištění grilů.

Prodejní evergreeny doplní zajímavé inovace

Pokud jde o tipy na letošní sezonu, Michal Feitl upozorňuje na již řadu let nejprodávanější produkty ze sortimentu jeho firmy pro grilování. Je to thajská řada omáček a marinád prémiové značky Exotic Food, především bestseller této značky Exotic Food sladká chilli omáčka na kuře, ústřicová omáčka a thajská grilovací omáčka a také řada čínských sójových omáček značky Pearl River Bridge ve variantách světlá, tmavá, houbová a japonského typu. Důvody dlouhodobé úspěšnosti těchto produktů jsou podle něho zřejmé: "Je to spotřebitelské povědomí o značce, vysoká kvalita obsahu i designu obalu, omezená konkurence na trhu, příznivé ceny a v neposlední řadě kontinuální marketingová podpora v časopisech a promočních letácích velkých obchodních řetězců."

Z Hellmann's výrobků patří k nejoblíbenějším ke grilovanému jídlu tatarská omáčka, kečup a omáčky k masu. "Ke čtyřem variantám Hellmann's omáček k masu - česneková, bylinková, tomatová a hořčicová - plánujeme letos další zajímavé novinky s velmi chutnými příchutěmi," prozrazuje Petra Dénes-Tomanová. Unilever si pro letošní grilovací kampaň zvolil zajímavou a v českém prostředí zatím netradiční formu komunikace značky Hellmann's. "Navazuje na naši jarní kampaň, kdy jejími tvářemi jsou naši skuteční spotřebitelé a jejich vášeň pro vaření. Podobně jako pro jarní kampaň i pro tu grilovací hledáme formou castingu zajímavé osobnosti, ne herce, kteří mají zájem stát se tvářemi reklamní kampaně. S vybranými tvářemi pak natočíme krátké dokumentární spoty, které budou použity v televizi," specifikuje.

Roli hraje úspora času, praktičnost a snadná příprava

I pro grilovací produkty je z pohledu spotřebitele rozhodující stálost kvality surovin a produktu v čase, čerstvost, intenzita chuti, šířka a hloubka sortimentu, poměr výkon-cena. Z těchto důvodů jsou podle Miloslava Mathausera v období grilování úspěšné směsi, jako např. Gril Argentina, Gril Mexiko, Grilovací klasik, Pečená žebírka s medem, Grilované kuře, Steak či Pepřové koření. Jako ideální pro grilování z portfolia firmy Podravka - Lagris vidí Šárka Fialová Podravku Pikant. Velmi oblíbená je i kořenicí směs Podravka Klasik, stejně jako Podravka Light nebo Podravka s bylinkami. "Očekáváme, že u spotřebitelů bude mimořádně úspěšná novinka, kterou právě uvádíme na jarní trh, Podravka Natura. Jedná se o vysoce prémiový produkt bez glutamanu sodného, přidaných barviv, aromat, konzervantů a ,éček'. Na jeden 150g sáček je při výrobě použito celých 450 g devíti druhů čerstvé zeleniny," dodává.

Z pohledu Dany Vaškové jsou dominantní sypké kořenicí směsi v sáčcích nebo v tubusech o vyšší gramáži. "Nejprodávanějším výrobkem zůstává směs Grilovací a Kuře gril v klasické receptuře i v dalších chuťových variantách: s bylinkami a pikantní. Novinkou letošní sezony jsou tři kořenicí směsi pro přípravu grilovaných specialit. Pro milovníky zeleniny směs Grilovaná zelenina, dále Pikantní křidýlka a Grilovací s příchutí slaniny," vyjmenovává.

Stále rostoucí kategorií jsou tekuté marinády, které splňují požadavky spotřebitelů na úsporu času, praktičnost a snadnou přípravu pokrmů. Značka Avokádo je nabízí v lahvičce (230 g) a v sáčcích (80-90 g). V lahvičkách je sortiment nabízen v šesti chuťových variantách, z nichž nejvíce oblíbená je Marináda pikantní a Kuře. V sáčcích (pět druhů) je hitem Marináda medová pikantní a Tomatová s česnekem.

Z výrobků dovážených firmou Singa je stále velmi populární sladká chili omáčka. Z dalších omáček mezinárodní kuchyně, které si postupně našly své spotřebitele, lze jmenovat chilli omáčku s ananasem a mangovou omáčku.

Společnost Spak Foods dlouhodobě zaznamenává rostoucí oblibu dressingů na jogurtovém základu, tedy trend zdravé výživy. Petr Hučka, obchodní ředitel, dodává: "Zvyšuje se zájem o bioprodukty, proto jsme uvedli loni na trh čtyři varianty biodressingů a Bio Ketchup."

Nezvyklé příchutě doplní i nový design

U masných produktů jsou stále nejoblíbenější ty s tradiční chutí. Například Masokombinát Plzeň sází na grilovací tyčinky, klobásy, mini bernery a marinovaná masa. Letos ale připravil několik novinek, jako je švestková klobása, klobása s brusinkami, s perníkovým kořením, s černým pepřem atd. "Mimo jiné budou všechny grilovací speciality značky Schneider uvedeny v tomto roce na trh v úplně novém designu a jsou připravené různé promoakce," uvádí Petra Bejvlová.

V loňském roce se v rámci portfolia společnosti Procházka těšila velké oblibě nejznámější Krůtí klobása se sýrem a Ústecká klobása (oceněné národní značkou kvality KLASA), dále Bavorské bílé klobásky, Pikant špekáčky a klobása Tokaj. "Oblíbené výrobky zůstanou v nabídce i pro letošní rok a základní řadu obohatíme novinkami pro grilovací sezonu 2010. Všechny výrobky jsou vyráběny bez použití ,lepku', tudíž si je mohou dopřát i lidé s bezlepkovou dietou," upozorňuje Jitka Jampílková, referentka marketingu.

Společnost Kostelecké uzeniny řadí mezi nejzajímavější loňské novinky Grilovací klobásu s hruškou, Maďarskou klobásu a Chalupářskou klobásu se sýrem. Letos má firma připravenu řadu inovací mezi grilovacími klobásami i marinovanými a mletými masy. Pracuje také na inovaci obalů a marketingových aktivitách. "Budeme aktivní v místě prodeje, na webu a také připravujeme spotřebitelskou soutěž. Více neprozradím, nechte se překvapit," uzavírá Vojtěch Halamíček.

Pro Spar ČOS je v současné době jedničkou pro grilování marinovaná krkovice s kostí a bez kosti. Podle Václava Tringely, manažera prodeje - čerstvé potraviny, nyní stále více zákazníků přichází na chuť hovězímu masu na gril, a to nejen v podobě steaků, ale i mletého masa, tzv. hamburgerů. "V oblasti drůbežího masa je největší zájem o kuřecí steaky v nejrůznějších chuťových variacích, které jsou velmi oblíbené zejména u dětí. Co se týče ryb, velmi módním trendem je Pangasius, avšak ani klasická marinovaná makrela u našich zákazníků neztrácí na oblibě," prozrazuje.

Z nabídky Druchemy jsou tento rok hvězdami přípravky značky Mefisto. Největší úspěch zaznamenává Mefisto na krby a grily. Jsou to přípravky v červené a zelené barvě, nestékající, tj. gelové konzistence. "Důvodem úspěchu a zvýšení prodeje je podle našeho vyhodnocení loňské strategie propagační podpora - marketingový mix a jeho kvalita, která zákazníky k výrobku vrátí. Jeho prodeje stoupají podle období - nejvíce koncem podzimu a v zimě, kdy začíná topná sezona, a pak koncem jara a přes léto, kdy se griluje," informuje Tereza Svobodová.

Petr Hříbal