Studie "E-commerce 2009: Trendy a názory - výzkum mezi českými uživateli internetu" detailně analyzuje oblast nakupování přes internet. Podle studie má více než polovina českých uživatelů internetu ráda nakupování prostřednictvím sítě. Naopak negativní vztah k nakupování vyjádřil jen každý pátý respondent.
PROČ ZDE NAKUPUJÍ?
Klíčovým benefitem pro internetové nakupování jsou především úspory peněz (34 %) a času (24 %). Řada lidí (17 %) na internetu vyhledává produkty nejlepší kvality a dalším nezanedbatelným důvodem je příjemné strávení volného času (14 %).
KAM PRO INFORMACE?
Internet se stává stále častěji používaným zdrojem informací o plánovaném nákupu zboží. Ke klíčovým kategoriím, o nichž lidé rozhodnutí o nákupu shánějí na internetu i dostatek informací, patří dlouhodobě spotřební elektronika a domácí spotřebiče, cestování a telefony včetně příslušenství. Pro každou z těchto kategorií vyhledává informace více než polovina dotázaných.
Mnoho respondentů získává informace o produktech kromě internetu také osobně přímo od prodavače. Získávání informací o rychloobrátkovém zboží, jako je kosmetika nebo potraviny obvykle nezahrnuje vyhledávání na internetu. Pokud jde o tyto produkty, pak jsou stále hlavním zdrojem informací přátelé a rodina, následují prodavači v obchodech a reklamy. Ve srovnání s rokem 2008 ale v těchto případech internet slouží jako zdroj informací mnohem častěji.
VZTAH K NAKUPOVÁNÍ
Od roku 2008 nebyla v názorech na nakupování přes internet zaznamenána žádná větší změna. Dva ze tří respondentů (kteří vědí o možnosti nakupování přes internet, což je 99 %) jsou toho názoru, že tento způsob nákupu je levnější. Nadpoloviční většina (57 %) si také myslí, že zabere méně času než nákup v tradičních obchodech. Je tu však i třetina respondentů, kteří nakupování přes internet považují za riskantní. Naopak jen minimum lidí (5 %) považuje nakupování za složité.
Podíl těch, kteří už někdy na internetu nakupovali, dlouhodobě stoupá a nyní dosahuje 81 %.
Velkého nástupu obliby se dočkaly cenové srovnávače, které nyní používá skoro polovina nakupujících přes internet, přičemž k nejoblíbenějším srovnávačům patří Heureka.cz a Nejlepsiceny.cz.
ODKUD ZAČÍT?
Nejoblíbenějším způsobem vyhledávání produktů nebo služeb, které chtějí uživatelé zakoupit na internetu, je použití vyhledávačů a prohlížení nabídek internetových obchodů (ačkoliv popularita této metody meziročně klesla). Za pozornost stojí fakt, že roste význam cenových srovnávačů jako výchozího bodu pro vyhledávání produktů. I když je v roce 2009 na prvním místě uvedlo jen 6 %, jedná se proti roku 2008 o dvojnásobek.
FREKVENCE
Ve srovnání s rokem 2008 vzrostl loni počet zákazníků nakupujících na internetu i několikrát za měsíc. Přibližně 2 z 5 českých internetových uživatelů, kteří si něco koupili přes internet během měsíce předcházejícího výzkumu, uvedli, že tímto způsobem neutratili více než 2000 Kč. Zhruba každý šestý respondent utratil více než 6000.
JAK SE BUDE NAKUPOVAT?
Většina zákazníků internetových obchodů je spokojena s tím, jak často nakupuje přes internet. Na dotaz, jak často plánují nákupy přes internet v budoucnu, odpověděli 3 z 5 uživatelů (60 %), že hodlají zachovat svou dosavadní frekvenci nákupů. Zájem o častější nakupování uvedla čtvrtina respondentů (24 %) a jen jedno procento tvořili ti, kteří chtějí své nakupování omezit (14 % nedokáže posoudit).
CENA STŘEDEM ZÁJMU
Hlavním faktorem, který by mohl ovlivnit nárůst frekvence nakupování přes internet, jsou nízké ceny. Na otázku Co by vás přimělo k častějšímu nákupu přes internet? zmínilo 39 % dotázaných právě nižší cenu, nicméně ve srovnání s rokem 2008 došlo k poklesu takto uvažujících lidí. Frekvenci nákupů mohou dále ovlivnit zejména širší sortiment (15 %), speciální nabídky a slevy (12 %), lepší prezentace sortimentu (7 %) a rychlejší doručení (5 %).
Mezi těmi, kteří dosud na internetu nenakupují (19 %), je přibližně čtvrtina takových, kteří do budoucna vyjádřili možný zájem o internetové nakupování.
V OBCHODĚ, NEBO V AUKCI?
I když většina uživatelů internetu má zkušenost s nákupem v internetových obchodech, výrazně roste i počet lidí nakupujících v internetových aukcích. Nákup zde si již vyzkoušely dvě pětiny uživatelů internetu. Jestliže hlavním důvodem k nákupu v internetovém obchodu stejně jako v aukci jsou nižší ceny, liší se oba prodejní kanály typickou formou platby (obchod - na dobírku vs. bankovní převod - aukce) a nejpopulárnějšími výrobky (elektro vs. oblečení a šperky).
Zdroj: Gemius, Seznam.cz, Centrum Holdings, N=1500, sběr formou CAWI, 6/2009
Kolik lidí je on-line?
Podle loňského zjištění agentury Factum Invenio používá v domácnosti internet více než polovina Čechů (52 %). Ve srovnání s námi např. v Německu používají doma počítač celé tři čtvrtiny obyvatel, na Ukrajině zase pouze jedna čtvrtina občanů. Česká republika se od ostatních zemí (výzkum sledoval 8 zemí střední a východní Evropy) liší věkovou strukturou lidí s internetovým připojením v domácnosti. Spolu s Německem je u nás výrazně vyšší zastoupení lidí z vyšších věkových skupin.
Návštěvnost českého internetu
Podle zprávy Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) došlo v loňském roce k výraznému nárůstu počtu reálných uživatelů internetu doprovázenému poklesem průměrně stráveného času na webu. Počet reálných uživatelů (RU) v loňském roce rostl nepřetržitě až do května. V červnu se již projevil pravidelný sezonní pokles (na 4,9 milionu RU) spojený s hezkým počasím a dovolenými, avšak v dalších letních měsících návštěvnost opět mírně stoupala. Největší meziroční nárůst počtu reálných uživatelů (18 %) nastal již v srpnu. V následujících měsících se sice tempo růstu návštěvnosti zpomalovalo, ale i přesto dosáhla návštěvnost v prosinci 2009 svého historického maxima 5,51 milionu reálných uživatelů (na nárůstu počtu uživatelů v posledním čtvrtletí se podepsal i přechod na novou metodiku měření). Ve vztahu k internetovým nákupům může být zajímavý také víkendový údaj RU. Ten podle prosincové zprávy dosáhl 2,2 milionu uživatelů.
Průměrně strávený čas na internetu (ATS) se v průběhu loňského roku spíše zkracoval. V prvním čtvrtletí roku 2009 strávili uživatelé na internetu nejvíce času a celoroční maximum v březnu čítalo 32 hodin a 19 minut. Nejméně času prosurfovali uživatelé na internetu v září, a to necelých 25,5 hodiny. Na zkrácení průměrné doby strávené uživateli na internetu může mít vliv rozšíření cílové skupiny o nejmladší a nejstarší uživatele.
Zdroj: NetMonitor - SPIR - Mediaresearch & Gemius, 2008/2009
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



