Apríl! Není to sice zcela vyloučené, ale pravděpodobnost je malá.

Budu asi jedním z mála, mimo Magistrát hlavního města Prahy, který vystoupí před volbami na obhajobu projektu Opencard. A možná i další zpochybněné projekty v Praze si zaslouží politický odstup a pozitivní strategické hodnocení.

Vždyť o co tu jde, je konkurenceschopnost. Všichni chceme žít v konkurenceschopném městě, kam se sjíždějí turisté, konají se vrcholné mezinárodní akce, prostě to žije a hotely mají tržby. Protože za peníze vybrané od daňových subjektů se potom rekonstruují památky a infrastruktura. A kdo nám šlape na paty: Mnichov, Vídeň a Bratislava! Musíme investovat.

Takže tunel Blanka je sice nepříjemnost, ale nárůst aut na hlavních radiálních komunikacích nic jiného nezastaví! Opencard je chybně řízený projekt, ale koncepčně jde o investici, která směřuje správným směrem.

Mikropeněženka, platby za dopravu, platby za parkovné (do Městské knihovny bohužel nemám čas chodit)! Koho by neotravovalo pořád hledat nějaké mince nebo mít v peněžence několik kartiček! A ideální bylo, jak si vzpomínám, když jsem si kdysi v Londýně na Victoria Station jako turista zakoupil Oyster a měl jsem pokoj.

Hlavní rozhodnutí pro Mifare Desfire - bezpečnou technologii, nemá chybu. A to je dražší. Starší Mifare Standard byl již totiž prolomen. Líbí se mi i citlivá grafika karty. Líbí se mi také, že vůběc technicky funguje, což není případ všech projektů tohoto typu v Evropě.

Magistrát (ODS) by ale měl pečlivě vysvětlit svým voličům, jak to bylo na začátku projektu. V době, kdy se o kartě jednalo, jsem byl v kontaktu s několika společnostmi s prokazatelnou zkušeností s podobnými projekty. Jenže nikdo do toho nešel, náklady na sestavení nabídky byly vzhledem k riziku příliš vysoké. Asi věděli, pro koho je to napsané. Pokud tam byl jen jeden uchazeč bez zkušeností, již nikdy se nedozvíme, jestli je to doopravdy tak drahé, jak to vypadá v mediích.

S kartou typu Opencard může hlavní město značně zvýšit komfort Pražanů a návštěvníků Prahy. Například se na bázi datové základny dá řídit efektivita přerozdělování části daní a výběr různých poplatků (doprava, městské služby, knihovny, ZOO, památky, parkovné, mýtné). Stačilo by to opravdu projektově a uceleně řídit s důrazem na strategický přesah projektu.

Domnívám se, že Opencard doplácí na mediálně negativní kampaň způsobenou zbytečnými chybami v projektu. V konečném důsledku jde o dobrý projekt, ze kterého vytěží politicky až další garnitury na magistrátu. Škoda pro tu současnou.

 

Tomáš Hamr

Managing Director at Conceptica s.r.o.

(profil blogera zde)