V našem případě jsme si již na začátku vybrali pro vybavení klasickou malou prodejnu potravin s univerzální nabídkou. Při rozhodování jak tuto prodejnu vybavit je důležité vědět, zda se jedná o nově zřizovanou prodejnu, nebo o prodejnu stávající, kterou chceme "pouze" modernizovat. Zatímco při modernizaci stávající prodejny se majitel bude bezesporu snažit z hlediska výše pořizovacích nákladů využít některá její zařízení, u nového obchodu toto omezení neexistuje. V obou případech majitel musí rozhodně zvážit způsob prodeje zboží a od toho odvíjet organizačně-technické vybavení prodejny.

Musí se rozhodnout, zda prodej zboží bude realizovat tradičním finančním způsobem, tj. např. přes jednu klasickou pokladnu, nebo položkovým způsobem, který umožní využívat pokladní systémy. Za předpokladu využití čárových kódů, kterými v rozhodující míře je v dnešní době zboží označeno, tento systém poskytne komplexní přehled o stavu zboží, struktuře prodaného sortimentu, prodeji atd., s dokonalou kontrolou činností prodejny.

Spolupráce s firmou

V každém případě návrh vybavení malé prodejny by neměl majitel odvozovat jen na základě svých zkušeností s prodejem, ale měl by využít služeb firem, které dodávají vybavení interiérů prodejen. Vzájemná spolupráce provozovatele prodejny s dodavatelem vede ke spolehlivé funkčnosti zařízení, k respektování individuálních požadavků při prodeji, optimalizaci konečných cen vybavení a nakonec vytvoření harmonického a příjemného prostředí pro zákazníky, které u nich podporuje rozhodování o opakovaných nákupech.

V ČR existuje řada podniků, které dodávají jednotlivé komponenty zařízení pro obchod, nebo zajistí kompletní dodávku "na klíč". Podle firemních informací to jsou např. společnosti Novum, MBG, H EuroRegály, Realex International, VMAT, EXPO-COM trading, VIPOL, Intaz a další. Tyto firmy nabízejí návrhy interiérů, často i vizualizaci návrhu řešení v 3D modelech, špičková zařízení, rychlou dodávku, kvalitní montáž, záruční a pozáruční servis.

Konkrétní vybavení

Vybavení nové nebo modernizované malé prodejny potravin by mělo obsahovat provozní prvky na úrovni současné techniky, identifikaci zboží pomocí čárových kódů, informační systém pro maloobchod a tomu odpovídající hardware a software. Rozměry a rozmístění regálů, pultového prodeje, chladicích boxů a dalších zařízení, musí vycházet z předpokládaného sortimentu prodávaného zboží, jeho obratu a prostorových možností obchodu.

> Univerzální regály - vhodné pro malé obchodní jednotky v provedeních jako regály přístěnné, oboustranné, regály rohové, nebo umístěné v prostoru, dodává řada výše zmíněných firem. Na obrázku jsou regály pro univerzální sortiment potravin, ovoce a zeleninu a nápoje dodávané firmou MBG.

> Chladicí vitríny - přístěnné i obslužné je rovněž možné pořídit v libovolných rozměrech. Např. chladicí vitrína Heaven má nerezovou pracovní plochu 770 mm, oblé sklo, hloubku vitríny 1165 mm, výšku 1165 mm a pracovní teplotu +2/180 °C. Dodává podnik H Euro-Regály.

> Zařízení pro pultový prodej - pultový prodej masa, masných výrobků, salátů, sýrů apod., vybavené obchodní vahou s tiskem účtenek nebo etiket s čárovým kódem. Na obrázku od firmy H Euro-Regály.

Váhy, Vážicí systémy, pokladny, pokladní boxy a obchodní software

Významným dodavatelem těchto zařízení je společnost Novum, která má výhradní zastoupení vah a vážicích systémů DIGI, pokladen CHD, ADS Anker, pokladních boxů S.C.S., skenerů a mobilních terminálů Honeywell, pokladních tiskáren Epson apod. Společnost Novum prodává a provádí servis těchto zařízení na základě dlouhodobé spolupráce malým obchodům s potravinami, jako jsou: Žabka, Pramen, Partner, ale i marketům a supermarketům Ahold (Albert, Hypernova) a Tesco. Pro vybavení malé prodejny potravin doporučil Jan Bureš, marketingový manažer společnosti, následující zařízení z portfolia firmy:

1. Pro pultový prodej je vhodná váha s tiskem čárových kódů Honeywell DIGI SM 500 MK4. Váživost 15 kg e=2/5 g, termotiskárna o rychlosti tisku etikety 105 mm/sec., šíře etikety 80 mm/sec., interface RS 232 Ethernet, tisk položek na etikety - jednotková cena, celková cena, hmotnost, datum, název obchodu, název zboží, čárový kód apod. Možnost reklamního panelu ze strany zákazníka.

Pro samoobslužné vážení ovoce a zeleniny je vhodná obchodní váha s tiskem; Honeywell DIGI SM 300 BS.

2. NOVUM PC POS pokladna představuje moderní a variabilní sestavu POS. Technické parametry: tiskárna jehličková, nebo termotiskárna, monitor monochrom 9" nebo LCD 15", zákaznický displej alfanumerický, plně programovatelná klávesnice (68-74 kláves), možnost připojení snímače čárového kódu, PC dle dané konfigurace, aplikační software.

3. Jako varianta podle přání uživatele registrační pokladna s fiskální pamětí CHD 3010 T. Technické parametry: 1000 PLU (rozšiřitelné na 15 000), 20 skupin, 5 způsobů platby (hotovost, karta, šeky apod.), PC dle dané konfigurace, aplikační software, možnost připojení snímače čárového kódu, termotiskárna 20 znaků na řádek, displej operátorský a zákaznický.

4. Obchodní aplikační software GS 5 představuje moderní vývojové prostředí, operační systém Windows, bezpečné datové úložiště, pokladní systém je řízen pokladním serverem, evidence historie a podpora plánování.

5. Pokladní box THERA, který je zařízením nové generace s moderním designem s posuvným pasem a odkládací plochou pro zákazníka s možností umístění několika reklam.

6. Do pokladního boxu vestavěný snímač čárového kódu MS 2421 Stratos Honeywell s integrovanou váhou DIGI DS 866. Umožňuje horizontální i vertikální snímání a praktické vážení na pokladním místě.

7. Pro doplňkové snímání čárového kódu na pokladním boxu ruční laserový snímač MS 9590 Voyager GS s polohovatelným stojánkem s plně automatizovaným snímáním téměř všech čárových kódů GS1 a UPC, příp. ruční laserový snímač čárových kódů MS 5145 Eclipse.

Malá obchodní jednotka vybavená moderním zařízením pro svůj provoz musí mít k dispozici také spotřební materiál. Zejména to jsou: termo etikety, termo transfer etikety, pokladní pásky, značkovací etikety do kleští, etiketovací kleště apod.

Zákazníkova spokojenost

V současné době lze vybavení malé prodejny potravin řešit mnoha způsoby. Pro každého provozovatele prodejny dodavatelé mohou interiér vybavit "na míru" - podle jeho přání. Jan Bureš poznamenává: "I pro malé obchody existují moderní technologie prodeje. Důležitá je samozřejmě výše investic, které chce majitel prodejny do řešení vložit. Od toho se odvíjí spolehlivost a rychlost obsluhy zákazníka, vzhled prodejny, zároveň další služby, které může svým zákazníkům poskytnout, např. formou věrnostních karet apod. A o spokojenost zákazníka jde v první řadě."


Info

Rozhodující zařízení pro vybavení prodejny:

>univerzální prodejní regály a police určené pro vystavení libovolného sortimentu potravin

>chladicí vitríny, boxy, příp. lednice k prodeji chlazeného a mraženého zboží

>zařízení pro pultový prodej

>váhy a vážicí systémy

>pokladny a obchodní aplikační software

>pokladní boxy, nákupní košíky

>vybavení pohotovostního skladu prodejny a spotřební materiál

>příp. automat na vracení lahví a přepravek


Vladimír Ježek

Podle firemních informací

Univerzální regály

Chladicí vitríny

Pultový prodej

Registrační pokladna CHD 3010T

Ruční laserový snímač MS 9590 Voyager GS

Obchodní váha s tiskem Honeywell DIGI SM 300 BS

Pokladna NOVUM PC POS


Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist