Prvním z důležitých zjištění je skutečnost, že drtivá většina manažerů pracuje déle, než před začátkem ekonomické krize. 80% manažerů se nachází v intervalu 51 - 55 pracovních hodin týdně. Zároveň více než 40 % manažerů uvádí, že má mnohem více odpovědnosti. Obě tyto skutečnosti se však neprojevily ve výši odměňování ani v jiných benefitech manažerů. Jen velmi malá část respondentů zvládá toto vyšší zatížení dobře. Více než 70 % hodnotitelů uvedlo, že doposud nenalezlo recept na novou rovnováhu ve svém pracovním a soukromém životě. To má v konečném důsledku velký vliv na jejich loajalitu a reálnou výkonnost.

V průzkumu byla definována loajalita jako "osobní ochota a iniciativa manažerů dosahovat výsledků organizace". Jinými slovy se jedná o rozsah, v jakém jsou manažeři ochotni "přidat něco navíc" nad rámec své běžné práce. Rozsah loajality manažerů můžeme hodnotit ze tří hledisek:

a) Racionálního: nakolik manažeři plně rozumí (a chtějí rozumět) své roli a odpovědnostem.

b) Emočního: kolik pozitivní energie a proaktivity dávají do své práce.

c) Motivačního: nakolik jsou schopni a ochotni být v bodě a) a b) skutečným vzorem pro své podřízené.

Výsledky průzkumu ukázaly následující výsledky:

a) Plně loajální: jen 18 % manažerů je dnes ochotno v uvedených třech oblastech udělat skutečně něco navíc.

b) Částečně loajální: 39 % manažerů je ochotno udělat něco navíc, pokud to vyžadují jejich nadřízení.

c) Spíše neloajální: 34 % manažerů se dnes spíše brání udělat něco navíc.

d) Zcela neloajální: Devět procent manažerů je ke své firmě neloajální a jsou ochotni udělat něco navíc jen pod přímým tlakem a kontrolou.

Kromě toho 32 % manažerů uvedlo, že uvažuje o změně zaměstnavatele v následujících 2 letech.

Toto zjištění vyvolává dvě otázky: "Jak je tato nízká manažerská loajalita nakažlivá a přenáší se na podřízené?" a "Jaký má podnikatelský dopad?". Odpovědi nalezneme ve studii společnosti Towers Perin "Closing the Engagement Gap: A Road Map for Driving Superior Business Performance". Z této celosvětové studie pracovních sil z let 2007-2008, které se zúčastnilo více než 90 000 respondentů, například vyplývá, že průměrná délka roční absence spokojených zaměstnanců je 6,1 dnů. U nespokojených zaměstnanců roste až na 22,3 dnů. Tato studie hledala i možnou korelaci mezi loajalitou a podnikatelskými výsledky. Výsledek je uveden v grafu č. 1.

Na základě studie společnosti Krauthammer je při řešení loajality manažerů důležité vyvážené zaměření na dvě oblasti: dosahování cílů podniku a osobní seberealizace manažera. Na základě těchto faktorů můžeme manažery zařadit do čtyř kvadrantů (viz graf č. 2).

Jaká jsou rizika vyplývající z této tabulky:

a) "Neřízená střela" má špatnou výkonnost a dlouhodobě ohrožuje svoji kariéru i kariéru podřízených a narušuje týmového ducha.

b) "Dobrý voják" se příliš přizpůsobuje svému prostředí. Může získat návyk na systém odměn v organizaci (bonusy, zpětnou vazbu...) a být následně zranitelný například v případě reorganizace společnosti.

c) "Neužitečný manažer" je v nejhorší situaci - nejen že nepřispívá plně organizaci, ale současně se dostatečně nerozvíjí. Jeho profesní život ztrácí smysl.

Otázkou však také je, kam až má loajalita sahat a kde mají manažeři nabírat energii. Běhá maratónec 42 km každý den? Samozřejmě že "ne". Nikdo nemůže podávat v žádné oblasti 200 % výkon celý rok, ani měsíc a ani celý den. Je potřeba si své síly rozložit a hlavně pracovat na vytvoření životní rovnováhy umožňující neustálé doplňování a regeneraci sil manažerů. Jedná se o tak zvaný princip "strategické neloajality". Její nejčastější formou je například rozhodnutí vzít si dovolenou, abychom své síly obnovili a mohli opět pracovat na úrovni vysokého pracovního výkonu. To funguje jen za předpokladu, že se manažerovi opravdu podaří "odpojit" se od práce a permanentních informačních toků. Z průzkumu společnosti AOL z roku 2008 však vyplývá, že 46 % manažerů je i o dovolené neustále připojeno na e-mailovu poštu pomocí mobilního telefonu, 39 % kontroluje e-maily i na toaletě a 15 % dokonce i v kostele!

Občasná dovolená jistě pomáhá, ale bohužel nestačí. Podstatou úspěšné strategické neloajality manažerů jsou každodenní opatření jako například:

- Při obědě (nebo kdykoliv během dne) si vyhradit 20 minut na procházku venku.

- Vypnout mobil na jednu až dvě hodiny.

- Odpojit se od e-mailů na jednu až dvě hodiny.

- Přečíst si v kanceláři inspirativní odborný článek.

- Atd...

Dlouhodobá vysoká úroveň výkonu je však založena především na životní strategii, která musí zahrnovat rovnováhu více faktorů. Z mnohaleté koučinkové praxe vrcholových manažerů v České republice mohu každému doporučit například životní "balanced scorecard" zaměřenou na rovnováhu ve 4 oblastech důležitých pro dlouhodobý profesionální výkon. Jedná se o rovnováhu těchto faktorů: spokojenost nadřízených, spokojenost podřízených, spokojenost rodiny, fyzické a duševní zdraví. Výsledek si každý manažer může zanést do grafu č. 3.

Na škále od 0 do 10 si můžeme provést následující vlastní sebehodnocení:

a) Spokojenost nadřízených: hodnocení 8 - 10 reprezentuje skvělý výkon, nadřízení uvažují o našem povýšení a nových výzvách; proti tomu hodnocení 0 - 3 reprezentuje nedostatečný výkon, při kterém nadřízení uvažují o naší výměně.

b) Spokojenost podřízených: hodnocení 8 - 10 reprezentuje výkon, kdy nás podřízení považují za skvělého a inspirativního a motivujícího leadera; proti tomu hodnocení 0 - 3 reprezentuje situaci, kdy podřízení vidí v našem týmu někoho, kdo by nás měl brzy nahradit.

c) Spokojenost rodiny: hodnocení 8 - 10 reprezentuje výkon, kdy nás členové naší rodiny považují téměř vždy za vzor skvělého životního partnera nebo rodiče; proti tomu hodnocení 0 - 3 reprezentuje situaci, kdy náš životní partner již jako tento vzor vidí někoho jiného.

d) Fyzické a duševní zdraví: zde si můžeme představit, že nás hodnotí "naše tělo". Hodnocení 8 - 10 reprezentuje situaci, kdy se naše fyzická a psychická kondice za uplynulé období zvýšila; proti tomu hodnocení 0 - 3 reprezentuje situaci, kdy máme vážné nebo dlouhodobé problémy v oblasti fyzické nebo duševní (vysoký krevní tlak, cholesterol, nespavost, ztráta kreativity, atd.).

Pokud se na některé škále hodnocení dostáváme do oblasti 0 - 3 bodů, můžeme tuto životní fázi nazvat obdobím "úpadku" a je jisté, že tato škála v dalších měsících rychle ovlivní i hodnocení na dalších oblastech.

Dlouhodobý výkon manažerů vyžaduje strategickou rovnováhu ve všech vyjmenovaných škálách. Jedná se o stejnou rovnováhu, jakou představuje pro podnik například rovnováha mezi ukazateli: podíl na trhu, ziskovost, investice a vyplácení dividend. Dlouhodobé upřednostnění jednoho z nich na úkor druhých způsobí závažné problémy. Vzhledem k tomu, že hlavním hodnocení je vždy hodnocení roční, doporučuji všem manažerům v případě nízkého výsledku v některé z hodnocených oblastí rychlé zamyšlení a vytvoření osobního plán na zlepšení v druhém pololetí roku 2010!


Richard Dobeš
Autor je Managing Partner CEE

Pavel Novák
Autor je Senior Consultatnt ve společnosti Krauthammer International

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist