Pokud oheň symbolizuje nadšení, radost, energii, motivaci, zájem a aktivitu, pak vyhoření můžeme chápat jako nezájem, podráždění, vztek, únavu, demotivaci a vyčerpání.
Vyhoření se rozvíjí pozvolna a nenápadně. Z dříve milých a kreativních lidí se pomalu stávají konfliktní, nepříjemní mrzouti, kteří kritizují všechny a všechno. Přitom platí, že zpravidla vyhořívají ti nejlepší pracovníci.
• Nejdříve jsme nadšení pro věc a necháme se delší dobu přetěžovat,
• postupně se začnou objevovat první projevy psychického a fyzického vyčerpání – jsme unaveni, předráždění, špatně spíme, bolí nás hlava či břicho, nic nestíháme,
• pak se začneme jinak dívat na naše spolupracovníky či klienty – jdou nám na nervy, připadají nám hloupí, štvou nás a máme chuť se práci vyhýbat, přestává nás bavit,
• a nakonec jsme velmi vyčerpaní, nic nás nebaví, únava je nepřekonatelná, máme špatnou náladu, jsme cyničtí a nepřátelští vůči klientům a kolegům, dokonce nám můžou být až lhostejní.
Reakcí na tento pozvolný proces je snaha pracovat ještě více, čímž se ale symptomy „burnout“ stupňují. Máme pocit, že naše velké osobní nasazení v práci je bezpodmínečně nutné.
Naše vlastní potřeby jdou stranou, protože práce musí být udělána.
Zjišťujeme, že zanedbáváme rodinu a přátele. Naše kontakty se koncentrují na zákazníky či kolegy z práce.
Přidávají se i zdravotní potíže, například časté nachlazení, infekce, bušení srdce, nechutenství, bolesti zad a hlavy a řada dalších.
I přesto, že spíme dost, můžeme se cítit pořád nevyspalý.
Postupně se nám snižuje i objektivní výkonnost.
V pozdním a chronickém stadiu se může „burnout“ rozvinout až do úzkosti, deprese či jiných psychických poruch.
Syndrom vyhoření vzniká, sejdou li se určité osobnostní charakteristiky a vzorce chovaní jedince s konkrétními podmínkami ve firmě, které vznik „burnout“ umožňují. V té chvíli dochází k přetížení organizmu. K vyhoření tedy nedochází díky obyčejnému stresu či přetížení. Hodně a tvrdě pracovat, žít ve stresujících podmínkách (nemít finanční či časové zdroje atp.), nemusí nutně vést k „burnout“. Vyhoříváme v takovém prostředí, které v nás vyvolává pocity bezmoci, vyřazenosti či neschopnosti a méněcennosti.
Obecně můžeme říct, že vyhoření nahrává, když:
1. množství práce kladené na zaměstnance neodpovídá jeho schopnostem a dovednostem,
2. pracovník nemá možnost ovlivňovat svou práci a její výsledky,
3. odměna není relevantní, schází zpětná vazba, pravidelné hodnocení, pochvala, uznání a zaměstnanec neví přesně, jaká je jeho role ve společnosti,
4. firma nezná potřeby zaměstnance a nevychází mu vstříc.
To, co naopak pracuje proti vyhořívání je, když:
1. zaměstnanec vnímá svoji firmu jako společnost váženou, v ideálním případě jsou hodnoty, které uznává pracovník, totožné s hodnotami firmy, pro kterou pracuje,
2. jsou vztahy zaměstnanců férové a vzájemně respektující.
Kulturu, ve které k vyhoření dochází, najdeme nejčastěji například v mladých a rozvíjejících se firmách, kde se stírá rozdíl mezi soukromím a prací. Je to výborná živná půda pro závislost na práci a neschopnost oddělit soukromí a zaměstnání.
Uvedu příklad: Michal – výborný specialista - se s kamarády pustí do budování firmy a věnuje této činnosti většinu své energie a času. Po nějaké době, i díky jeho přičinění, se z malého podniku stává solidní společnost. Přicházejí noví zaměstnanci a s nimi i jiná firemní kultura. Nic nejde jako dřív. Cizáci mu mluví do jeho specializace a co je ještě horší, ředitel jim naslouchá. Mezitím si Michal uvědomí, že ho opustila manželka, stále ho něco bolí a je tak unavený, že nemá chuť ani zajít si na fotbal. Cítí se opravdu mizerně – bezmocný, vyřazený a neschopný.
Ale i staré společnosti, ve kterých převažuje byrokratické řízení a na všechno jsou předem daná pravidla, podporují „burnout“. Představte si, že v takovéto firmě pracujete jako obchodní zástupce, který je hodnocený za velikost prodeje. Jste ve svém oboru výborný a i proto vidíte, co by prodej určitě zvedlo (například konkrétní marketingová akce, či vznik specifického produktu, který vaši zákazníci potřebují). Podáváte návrh managementu a máte jasný pocit, že jste právě hodil kámen do hlubokého rybníku. I když všechno půjde dobře a vedení zareaguje, bude to o půl roku později, než bylo potřeba.
V prostředích, kde je nutné trvalé emoční nasazení a navíc jde o zaměstnání, která nejsou společensky dostatečně uznávaná, je spíše vzácností narazit na pracovníka, který nevyhořel. Namátkou vzpomeňme zdravotnictví a školství.
Nakonec chci zdůraznit, že podmínky k „burnout“ se mohou vytvořit v každém prostředí.
I proto by se monitorování projevů vyhoření mělo stát součástí vedení a plánování kvalitních společností.
MUDr. Jana Králová, se věnuje koučování a individuálnímu vzdělávání manažerů. Pracovala jako psychiatrička, lektorka, projektová manažerka a ředitelka personální divize přední maloobchodní společnosti.19.5. od 11 hodin odpovídá na Karieraweb.cz v online rozhovoru na téma vyhoření.
Management Coaching nabízí koučování a individuální vzdělávání výkonných manažerů a ojedinělý přístup k prevenci a ošetření syndromu vyhoření. Ve spolupráci s německou společností Transferinstitut v této oblasti poskytuje komplexní služby, které zahrnují konsultace, poradenství, diagnostiku i realizaci konkrétních řešení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist