Česká veřejná státní správa byla bezesporu jedním z předvolebních témat. Lidé ji vnímají jako zbytečně rozbujelou, nákladnou a nevýkonnou. To konečně ukázala i dubnová konference v Senátu o elektronizaci veřejné správy. Asi si většina z nás si přeje veřejnou správu efektivní, výkonnou, nestrannou, s kompetentními úředníky a hlavně transparentní. Jenže – jak toho docílit?
Pokud se podíváme na státy, které podobnou reformou již prošly, dostaneme čtyři stěžejní body:
-
je nutné maximálně využít moderní informační a komunikační technologie
-
je nutné stanovit jasná pravidla pro státní úředníky
-
je nutné zjednodušit a zmapovat všechny procesy veřejné správy
-
veřejnou správu nelze reformovat bez silné politické podpory
Podle mého názoru jsou pro úspěch reformy veřejné správy důležité všechny čtyři body. A jak si ČR vlastně "stojí"?
ICT a veřejná správa
Osobně jsem přesvědčen, že se jedná o nejjednodušší bod. Česká republika může využít zkušenosti zemí, které mají svoji reformu z větší části za sebou a které se o své zkušenosti ochotně dělí (např. Rakousko, pobaltské státy či Korejská republika). Důležitější ale je, že ČR má již hotovou svoji univerzální Komunikační infrastrukturu veřejné správy, pracuje se na základních registrech a konečně nelze opominout princip kontaktních míst CzechPOINT. Ne, že bychom neměli co zlepšovat, ale ČR má poměrně jasnou a propracovanou představu, co dál.
Pravidla pro státní úředníky
Stručně řečeno, ČR potřebuje jasný Služební zákon, který by stanovoval nejen práva, povinnosti a kariérní řád státních úředníků, ale hlavně by stanovil, co všechno by státní úředník měl umět. Jak EU, tak i Korea přiznává status úředníka tomu, kdo uspěje u poměrně náročných zkoušek . Osobně bych byl rád, aby základem těchto zkoušek byl český jazyk, základy práva a ekonomie, logické myšlení, test schopnosti porozumět psanému textu, uživatelská znalost ICT a konečně test aktivní znalosti některé z pracovních jazyků EU. Stávající úředníci, kteří by na složení této zkoušky měli určitou lhůtu; po jejím uplynutí by museli veřejnou správu opustit. Je pochopitelné, že stát musí nabídnout takové podmínky, aby práce ve veřejné správě byla pro kvalitní pracovníky atraktivní. Ale podobnými zkouškami procházejí zájemci o práci v EU nebo v Korejské republice, kde se na jedno místo úřednické místo hlásí i několik desítek uchazečů.
Ani tento bod nevidím jako příliš obtížný – i zde je dost zahraničních zkušeností, které můžeme rychle použít. Na druhou stranu, mnoho lidí ve veřejné správě jakoukoliv reformu vnímá jako noční můru a bude klíčové rychle najít ty, kteří takovou reformu podporují i dnes.
Zjednodušení státní správy
Toto vnímám jako úkol zcela nejpracnější, srovnatelný s vyčištěním bájného Augiášova chléva. V prvním kroku považuji za nutné zmapovat to, jaké činnosti stát musí (zejména na základě mezinárodních smluv a zákonů) vykonávat. V druhém kroku se tyto činnosti optimalizují tak, aby nejen mohly být zahrnuty do eGovernmentu. Tato optimalizace zahrnuje nejen maximální zjednodušení a sjednocení činností, ale zároveň „dokumentovatelnost“ a průhlednost celého procesu, aby v případě potřeby bylo možné sledovat činnost a zodpovědnost jednoho každého úředníka v jedné každé věci. V neposlední řadě to je také šance, jak tyto činnosti udělat (z pohledu občanů) co nejpohodlnější. Zkušenosti z jiných zemí přitom ukazují, že činnosti veřejné správy nelze nejdříve „překlopit“ do elektronické podoby a až poté je optimalizovat. Informační systémy totiž mají jednu nepříjemnou vlastnost – dělají přesně to, co jim řekneme, ne to, co po nich chceme. A protože mnohé procesy ve veřejné správě si totiž žijí svým životem, který není nikde popsán, pouhá „elektronizace“ činností veřejné správy vede k velmi překvapivým výsledkům. (Podobné situace ostatně nastávají i v podnicích, které se rozhodnou zavést nebo změnit podnikový informační systém.)
Silná politická podpora
Je myslím jasné, že reforma veřejné správy vyžaduje silnou a dlouhodobou politickou podporu. Letošní volby naštěstí neskončily patem nebo situací, která by se patu velmi blížila. Není teď důležité, jaká vláda a s jakou podporou nakonec z voleb vzejde. Parlamentní matematika nám dává slušnou šanci na vytvoření vlády se solidní podporou ve Sněmovně (aktuální "číslo dne" je 118), takže nás v tomto volebním období pravděpodobně nečekají boje o jeden každý hlas. To (optimisticky doufám) povede k daleko věcnějším diskusím nejen na téma reformy veřejné správy. Z mého pohledu, politická reprezentace by měla tuto příležitost využít – voliči to od ní očekávají.
Jsem tedy přesvědčen, že odpověď na úvodní otázku zní "ANO". Navíc, je nejvyšší čas a zároveň se rýsuje vláda s (na ČR neobvyklou) velmi stabilní podporou ve Sněmovně. Reforma veřejné správy však (podle mě) nepatří mezi politicky populární kroky. Mnozí lidé ve veřejné správě změny zrovna nemilují (a nečekejme noblesu sira Huphrey Applebyho) a jedno volební období je velmi krátká doba na to, aby reforma přinesla své ovoce. Na druhou stranu, bez efektivní a transparentní veřejné správy zůstane boj s korupcí stále jen bojem s větrnými mlýny.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist