Karlovarský filmový festival se neodvratně chýlí ke svému závěru. Už zítra večer bude jasné, zda si hlavní cenu odnese lolitovská Anais Demoustier z francouzského psychologického dramatu Sladké zlo, taxikář Ali Mosafa z íránského filmu Jsou věci, které nevíš, polská kriminálka Matka Tereza od koček, anebo zda se bude radovat někdo z Čechů: Kryštof Hádek by mohl aspirovat na hereckou cenu za roli Heinze-Bondyho v Mašínových 3 sezónách v pekle, a Jan Svěrák by nemusel přijít zkrátka se svým Kukym, z něhož se na letošním festivalu stala ikona, jíž se ani Jude Law nevyrovná.

Místní Festivalový deník totiž rozjel vtipnou bojovku "Hledejte Kukyho" - každé ráno vyjde v jejich novinách nápověda, kam si Kuky "vyrazil tentokrát", a baťůžkáři vyrazí na zteč. Ten, kdo Kukyho objeví na utajeném místě jako první, řítí se s ním následně do redakce Festivalového deníku v hotelu Thermal a vyhrává. A každý nový den hra začíná nanovo. Mezitím se s Kukym kdekdo fotí, Jiří Bartoška mu připaluje cigarety a omladina výská víc, než když na kolonádě potkají někoho z filmových herců.

Ještě předtím, než se Kuky vypraví na zítřejší slavnostní ceremoniál, nabízí festivalový program k zhlédnutí několik posledních filmových lahůdek. Jednou z nich je třeba výborný snímek Company Men, který se tu promítá pod českým názvem Manažeři v hlavním programu - ale mimo soutěž.

Příběh ohromné loďařské koroporace se sídlem v Bostonu, která v důsledku globální ekonomické krize musí začít masivně propouštět i manažery na nejvyšších postech, je bezvadnou sondou do denodenní rutiny nadnárodních konglomerátů. Příběh Bobbyho Walkera, Geneho McClaryho a Phila Woodwarda (režisér vsadil na hvězdné obsazení Ben Affleck, Tommy Lee Jones a Chris Cooper, které ještě doplňuje Kevin Costner v jedné z vedlejších rolí) je civilně rozehraným dramatem začínajícím v den, kdy první z trojice dostane padáka ze svého přeplaceného postu. A nejenže na Bobbyho doma čeká manželka, dospívající děti, hypotéka na dům, a před ní dva luxusní sporťáky na leasing.

Bobby je navíc workholik, který si bez dvanácti hodin v kanceláři nedokáže svůj život vůbec představit - natožpak zorganizovat. Nečekaný vyhazov a pobyt na pracovním úřadě znamená nejen změnu životního standardu a zpřeházení žebříčku životních hodnot, ale také zkušenost, kterou dosud nezažil - všeobecně uznávaný topmanažer musí v řadových firmách najednou žebrat i o mizerně zaplacený job. A co když zjistí, že ztráta skvělé práce znamená i rozklad rodinných svazků, které dosud fungovaly v přímé závislosti na ekonomickém statusu živitele rodiny? A jak se s vyhazovem vyrovnají ostatní, ještě o generaci starší kolegové?

Autorka těchto řádků film Manažeři viděla dnes ráno na novinářské projekci; a s podivem konstatuje, že brilantní korporátní drama debutujícího režiséra Johna Wellse, dosud uznávaného televizního a filmového producenta podepsaného například pod seriál ER - Pohotovost, West Wing, ale také pod altmanovským tanečním opusem The Company nebo pod loňskou biografickou férií Bob Dylan: I'm Not There, stále ještě nemá českého distributora. Třeba film tady ve Varech někoho z ničeho nic osloví. Byla by totiž škoda, aby čeští diváci o tenhle Wellsův film v kinech přišli. Dobrých dramat ve stylu Firmy není nikdy dost.