Karlovarský filmový festival se neodvratně chýlí ke svému závěru. Už zítra večer bude jasné, zda si hlavní cenu odnese lolitovská Anais Demoustier z francouzského psychologického dramatu Sladké zlo, taxikář Ali Mosafa z íránského filmu Jsou věci, které nevíš, polská kriminálka Matka Tereza od koček, anebo zda se bude radovat někdo z Čechů: Kryštof Hádek by mohl aspirovat na hereckou cenu za roli Heinze-Bondyho v Mašínových 3 sezónách v pekle, a Jan Svěrák by nemusel přijít zkrátka se svým Kukym, z něhož se na letošním festivalu stala ikona, jíž se ani Jude Law nevyrovná.

Místní Festivalový deník totiž rozjel vtipnou bojovku "Hledejte Kukyho" - každé ráno vyjde v jejich novinách nápověda, kam si Kuky "vyrazil tentokrát", a baťůžkáři vyrazí na zteč. Ten, kdo Kukyho objeví na utajeném místě jako první, řítí se s ním následně do redakce Festivalového deníku v hotelu Thermal a vyhrává. A každý nový den hra začíná nanovo. Mezitím se s Kukym kdekdo fotí, Jiří Bartoška mu připaluje cigarety a omladina výská víc, než když na kolonádě potkají někoho z filmových herců.

Ještě předtím, než se Kuky vypraví na zítřejší slavnostní ceremoniál, nabízí festivalový program k zhlédnutí několik posledních filmových lahůdek. Jednou z nich je třeba výborný snímek Company Men, který se tu promítá pod českým názvem Manažeři v hlavním programu - ale mimo soutěž.

Příběh ohromné loďařské koroporace se sídlem v Bostonu, která v důsledku globální ekonomické krize musí začít masivně propouštět i manažery na nejvyšších postech, je bezvadnou sondou do denodenní rutiny nadnárodních konglomerátů. Příběh Bobbyho Walkera, Geneho McClaryho a Phila Woodwarda (režisér vsadil na hvězdné obsazení Ben Affleck, Tommy Lee Jones a Chris Cooper, které ještě doplňuje Kevin Costner v jedné z vedlejších rolí) je civilně rozehraným dramatem začínajícím v den, kdy první z trojice dostane padáka ze svého přeplaceného postu. A nejenže na Bobbyho doma čeká manželka, dospívající děti, hypotéka na dům, a před ní dva luxusní sporťáky na leasing.

Bobby je navíc workholik, který si bez dvanácti hodin v kanceláři nedokáže svůj život vůbec představit - natožpak zorganizovat. Nečekaný vyhazov a pobyt na pracovním úřadě znamená nejen změnu životního standardu a zpřeházení žebříčku životních hodnot, ale také zkušenost, kterou dosud nezažil - všeobecně uznávaný topmanažer musí v řadových firmách najednou žebrat i o mizerně zaplacený job. A co když zjistí, že ztráta skvělé práce znamená i rozklad rodinných svazků, které dosud fungovaly v přímé závislosti na ekonomickém statusu živitele rodiny? A jak se s vyhazovem vyrovnají ostatní, ještě o generaci starší kolegové?

Autorka těchto řádků film Manažeři viděla dnes ráno na novinářské projekci; a s podivem konstatuje, že brilantní korporátní drama debutujícího režiséra Johna Wellse, dosud uznávaného televizního a filmového producenta podepsaného například pod seriál ER - Pohotovost, West Wing, ale také pod altmanovským tanečním opusem The Company nebo pod loňskou biografickou férií Bob Dylan: I'm Not There, stále ještě nemá českého distributora. Třeba film tady ve Varech někoho z ničeho nic osloví. Byla by totiž škoda, aby čeští diváci o tenhle Wellsův film v kinech přišli. Dobrých dramat ve stylu Firmy není nikdy dost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist