Tuzemské hotely se zatím těší mírně vyššímu zájmu turistů než loni, celkově úspěšnější by měl být i celý letošní rok. Vyplývá to z informací Asociace hotelů a restaurací. Jak ale upozornil tajemník asociace Václav Stárek, přílišný optimismus není na místě. Nabídka prý stále výrazně převyšuje poptávku.
"Nárůst je dán především zvýšeným zájmem turistů, hlavně domácích. Ceny ubytování většinou zůstávají na loňské úrovni a jsou poměrně nízké, zvyšuje se tedy obsazenost," uvedl Stárek. Podle něj úspěšnost hotelů záleží na počasí a také na umístění, například hoteliéři v kraji Vysočina předpokládají i pro letošek propad tržeb.
Specifická je situace v Praze, kde hotely žijí hlavně ze zahraničních turistů. "Přestože budou v Praze čísla o trochu pozitivnější než loni, situace je stále kritická, hlavně z důvodů velké ubytovací kapacity. Takže lze předpokládat, že některé hotely a restaurace budou nuceny dále silně redukovat své náklady a zcela zastavit investice do dalšího rozvoje," sdělil tajemník.
"Obsazenost nám stoupla z loňských 55 procent na letošních téměř 70 procent," potvrdil zlepšení ředitel čtyřhvězdičkového hotelu Perla v centru Prahy Tomáš Startl. Oproti jarní sezoně jsou prý ceny nižší zhruba o čtvrtinu, meziročně se nezměnily. Průměrná cena pokoje v Perle je 85 eur (cca 2160 Kč).
Podle Startla ceny pokojů v centru klesly na úroveň hotelů mimo centrum, které ale už nemají prostor pro další zlevnění. Hotely na periferii tak prý přestaly být pro hosty atraktivní a dostaly se do velkých problémů.
Hoteliéři rovněž poukazují na pokračující trend zkracování pobytů, zároveň se shodují na návratu Američanů. "Zaznamenali jsme oproti minulým rokům méně turistů ze Španělska a Ruska, naopak přibylo opět těch z USA a Velké Británie," řekla Petra Kazdová z pražského InterContinentalu. Češi se naopak podle hoteliérů centra Prahy stále bojí.
Pražští hoteliéři se ve spolupráci se státní agenturou CzechTourism a Letištěm Praha zapojili do letní online kampaně "All you need is Prague" na velkých rezervačních portálech jako je například Expedia.com. Právě přes rezervační portály si rezervuje pokoj stále více lidí, rostoucí počet potenciálních hostů si přitom zamlouvá pokoj na poslední chvíli.
"Magistrát města Prahy bohužel na této akci vůbec neparticipuje, což dokazuje současný vztah vedení města k cestovnímu ruchu," uvedl Stárek. Loni si podobnou internetovou kampaň hoteliéři pochvalovali.