Politika lidských zdrojů, též personální politika, soubor pravidel a přístupů k řízení lidí v organizaci, stanovící očekávané jednání manažerů při rozhodování o lidech a řešení personálních záležitostí. Cílem politiky lidských zdrojů je prosadit jednotný přístup v jednání se zaměstnanci, odpovídající hodnotám firmy a zásadám spravedlnosti. K hlavním oblastem politiky lidských zdrojů patří politika zaměstnávání a povyšování, odměňování a zaměstnaneckých výhod, rozvoje a participace zaměstnanců, pracovních a kolektivních vztahů, zdraví a bezpečnosti při práci, ale např. i politika v oblasti stížností zaměstnanců, kouření, sexuálního obtěžování apod. Jasné zásady personální politiky napomáhají dobrým zaměstnaneckým vztahům i decentralizaci a delegování pravomocí v organizaci.
Politika pracovních vztahů, též politika zaměstnaneckých vztahů, postoj organizace ke vztahům mezi vedením podniku a zaměstnanci a jejich zástupci (zejména odbory), především pak k uplatňování zájmů zaměstnanců vůči organizaci prostřednictvím odborů či jiných zástupců. Je tvořena soustavou předpisů vztahujících se především k určení odměny za práci a dalších pracovních podmínek, k ochraně zájmů zaměstnavatele i zaměstnanců, způsobům chování zaměstnanců při práci, způsobům jednání se zaměstnanci (při řešení sporů a stížností), postupům při kolektivním vyjednávání, politice zapojování zaměstnanců do rozhodování a komunikaci s nimi apod. Projevem politiky pracovních vztahů jsou především cíle organizace při jednání s odbory (strategie pracovních vztahů) a způsob kolektivního vyjednání.
Popis pracovního místa, formalizované zachycení základních charakteristik pracovního místa, jeho cílů, hlavních povinností (odpovědností) a odpovídajících pravomocí. Popisy pracovních míst zpravidla není účelné vytvářet pro všechna pracovní místa v organizaci; vytvářeny by měly být především pro místa řídící a odborně specializovaná. K dalším důležitým částem popisu pracovního místa může patřit stanovení jeho výkonových (hodnotících) kritérií, hlavních (horizontálních) vztahů k jiným pozicím v organizaci, určení pracovních podmínek a zejména osobních předpokladů, tvořících tzv. specifikaci pracovního místa. Ta by měla udávat minimální (nezbytnou) úroveň vzdělání, znalostí, schopností a zkušeností požadovaných pro výkon pracovního místa a charakterizuje případné další žádoucí osobní předpoklady.
Pracovní potenciál, soubor osobních předpokladů k výkonu určité náročnější činnosti, k rozvoji a povýšení.
Plány osobního rozvoje, plány rozvoje schopností sestavované zpravidla v souvislosti s pravidelným (ročním) hodnocením pracovníků. Plán osobního rozvoje zaměstnance by měl obsahovat hlavní cíle rozvoje zaměstnance, vycházejí z odborných a manažerských požadavků jeho pozice, jeho očekávaného osobního (kariérového) postupu, případně z osobních překážek ve výkonu, nástroje vedoucí k jejich dosažení, například zařazení zaměstnance do vzdělávacích či tréninkových programů, do projektových týmů řešících určitý problém, přiřazení ke zkušenému zaměstnanci,zadání širších pracovních úkolů apod., termíny dosažení rozvojových cílů a kritéria, na jejichž základě bude dosažení rozvojových cílů dosaženo (zvýšení výkonu, zvládnutí specifických činností apod.).
Podíl na zisku, forma celopodnikového výkonového odměňování sloužící především ke zvýšení identifikace pracovníků s podnikem. Rozdělování určené části zisku vychází zpravidla z výše základní mzdy zaměstnance, například v podobě pevného procenta základního platu, nebo diferencovaného procenta odvozeného z postavení v organizaci. Nevýhodou odměňování na základě podílu na zisku je, že je zpravidla nelze používat jako přímou pobídku k vyššímu výkonu, protože vztah mezi individuálním výkonem průměrného zaměstnance je zpravidla značně zprostředkovaný faktory, které zaměstnanec nemá pod kontrolou.
Pohovory se zaměstnanci, jeden ze základních nástrojů řízení lidí v organizaci. Podle cíle lze rozlišovat výběrové pohovory, hodnotící a motivační pohovory, pohovory jako nástroj koučinku zaměstnanců, případně pohovory představující nástroj řešení disciplinárních problémů zaměstnanců. Pohovory se zaměstnanci by měly být předem připraveny a měly by mít strukturovaný charakter. K důležitým schopnostem pro vedení pohovorů patří schopnosti klást otázky vztahující ke způsobilostem, chování a motivaci zaměstnanců, schopnost naslouchat, vytvářet dobré vztahy, řídit průběh rozhovoru a činit na jeho základě závěry.
Pověření úkolem, forma tréninku zaměstnanců na pracovišti, používaná především u vedoucích a specializovaných funkcí. Spočívá v zadání náročnějšího či nového úkolu, k němuž je pracovník vybaven i pravomocemi. Smyslem metody je umožnit pracovníkovi vyzkoušet a ověřit si své schopnosti při samostatném řešení úkolu, a to pod nepřímým dohledem vedoucího či jiného zkušeného pracovníka.
ju
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



