Čtyři a půl metru vysoká kamenná socha Buddhy střeží první buddhistický chrám v Karlovarském kraji, který otevřeli minulý týden v asijské tržnici ve Svatém Kříži u Chebu. Vietnamci tvoří v Chebu silnou komunitu, neboť jich tu žije přibližně čtyři a půl tisíce. Téměř všichni Vietnamci (asi devadesát procent) jsou buddhisté; na oslavu proto přijel i nejvyšší vietnamský představitel buddhistické církve a také vietnamský velvyslanec v Česku.

Co vše Svatý Buddha na Svatém Kříži symbolizuje? Než se pokusím o netradiční pohled na buddhismus pod zorným úhlem podnikání vietnamců u nás, rád bych uvedl na pravou míru některé skutečnosti. Jako občana Chebu mě samozřejmě znepokojuje situace opakovaně odhalovaných vietnamských padělatelských dílen (jde především o cigarety, CD a DVD, loga na značkové oblečení). Jakožto učitel chebského gymnázia naopak velmi oceňuji snaživost, slušnost a inteligenci většiny vietnamských studentů; silná motivace k tomu, aby neskončili jako jejich rodiče u stánku, jim pomáhá k úspěšnému přijetí na vysoké školy (často i zahraniční).

Tolerance a pomíjivost

Buddhismus je velmi tolerantní náboženství, respektující i jiná pojetí víry. Velmi tolerantní jsou bohužel také české úřady, umožňující - přesněji řečeno nedůsledně zabraňující -vietnamským trhovcům podnikání bez příslušných dokladů. Situace se naštěstí mírně zlepšuje přesouváním vietnamských podnikatelů do kamenných obchodů.

Základem Buddhova učení o člověku je deegoizace, zbavení se jáství. Buddha používal pojem anátman, což znamená opak já", „ne-já". Je zajímavé, že na otázky České obchodní inspekce typu „Komu patří tento neoznačený stánek?" nebo „Kdo je majitelem tohoto zboží?" odpovídají vietnamští prodavači často „To ne já", popř. „Já nebýt".

Dharma. Klíčový pojem buddhistické filosofie, popisující chvilkovost a pomíjivost všeho. Vše pomíjí, nic netrvá dlouho, natož napořád. Tato zásada podivuhodně dokonale platí i o zboží, prodávaném na vietnamských tržištích. O to překvapivější je fakt, že si jej stále znovu kupují především němečtí zákazníci, jinak známí svou hospodárností.

K dosažení spásy vede podle Buddhy ušlechtilá osmidílná stezka (pravá víra, pravé myšlení, pravé mluvení, pravé jednání, pravý život, pravé snažení, pravá bdělost a pravé soustředění). Škoda, že ji Buddha nerozšířil ještě o devátý díl - pravé zboží. Ve vietnamských stáncích by se tím pádem nevyskytovaly falzifikáty světových značek obuvi, oblečení, kabelek, atd. a v příjmech českého státního rozpočtu by tak nechyběla obrovská suma peněz z příslušných daní ... 

Vyrovnanost a (p)osvícení

Buddha není jméno. Princ Siddhárta Gótama byl poté, co po vyčerpávajícím fyzickém i duševním strádání uzřel základní pravdu o životě a smrti, označován svými žáky jako Buddha, což znamená osvícený (obdobně jako Kristus). Doufejme, že pomůže nejenom modlícím se věřícím uzdravovat jejich příbuzné a chránit duše zemřelých, ale také kompetentním českým úřadům konečně si pořádně posvítit na nekalé praktiky mnoha vietnamských obchodníků.

V jistém smyslu by tak cíl tohoto úsilí, tedy úplné vyrovnání podmínek pro české i vietnamské podnikatele, mohl být chápán obdobně jako cíl úsilí pravověrného buddhisty: Nirvana, úplná vyrovnanost, mír, naplnění. Sám Buddha však zdůrazňoval, že tento stav je za běžných okolností nepředstavitelný ...