Jako student informatiky na VŠE jsem se doslova nemohl nesetkat se sociálními sítěmi, jako jsou Facebook, Twitter, LinkedIn, MySpace atd. Tyto služby jsou dnes běžnou součástí každodenního života většiny z nás. Během své stáže v IBM jsem však poznal i jinou tvář social computingu - jeho přínos pro firmu. Byl jsem překvapen, jak mi tyto technologie usnadnily fungování během stáže, práci na projektech, navázání kontaktu s odborníky a seznámení s dalšími talentovanými stážisty a kolegy.

Social computing  - „nová realita" ve firmách

Social computing proniká do podnikové sféry, kde umožňuje získat nové zkušenosti od kolegů z oboru a sdílet myšlenkové proudy. Social computing má ambice zachytit tacitní znalosti (tj. to, co zaměstnanci nosí v hlavě a není dokumentováno). Tím je možné stimulovat inovace a být o krok před konkurencí.

Dělba práce nás dovedla k vysoké specializaci, v důsledku čehož se člověku zužuje množství potenciálních lidí, se kterými by o své práci mohl diskutovat, a navazovat tak nové kontakty. V souvislosti s genderovou nevyvážeností v oboru IT v ČR tento nesporný fakt nabývá dalšího rozměru tím, že toto množství má převážně maskulinní charakter. Social computing se snaží překlenout pomyslné bariéry v organizaci a vytvořit nové možnosti komunikace, spolupráce, akcelerovat vývoj podniku a vytvořit příjemnější atmosféru, která může zvýšit podnikovou kulturu.

Social computing má celostní dopad v organizaci. I když se to na první pohled nemusí zdát, nepřímo může ovlivnit téměř vše. Mezi jeho přínosy, mimo již zmíněné, patří zvýšení efektivnosti a produktivity, snížení nákladů, vytvoření možností pro tvořivost zaměstnanců, pomoc zaměstnancům lépe a rychleji pochopit souvislosti, sladění pracovních postojů, urychlení rozhodování, větší adaptabilita na ekonomické prostředí a flexibilita nabídek. Jednoduchý přístup k těmto technologiím, možnost spolupráce a komunikace v reálném čase podporuje pracovní výkonnost i mimo organizaci. Tím vytváří větší svobodu pro zaměstnance.

Nutno dodat, že zavedení samotné technologie pro úspěch nestačí. Je potřeba také iniciativa zaměstnanců a podpora od vedení organizace.

Zkušenost ze stáže

Během své stáže jsem měl možnost poznat podnikovou sociální síť. Naučil jsem se pracovat například s podnikovým sociálním softwarem, který mi umožnil dát o sobě vědět prostřednictvím profilu, ve kterém jsem zveřejnil svoji kvalifikaci (schopnosti, zkušenosti, zájmy, projekty, které mám za sebou). Sdružování do skupin mi umožnilo komunikovat s kolegy ze stejné oblasti, jednodušeji koordinovat naše aktivity, sdílet společná data a diskutovat zajímavá specifická témata a zájmy. Pomocí  wiki a blogů s možností vyhledávání podle klíčových slov pak bylo snadné zjistit spoustu informací, které mě zajímaly, a získat přehled o tom, čím se zabývají ostatní. Pomocí tagů jsem anotoval text mých příspěvků, aby ostatní mohli přesněji dohledat informaci v mém textu.

Blogy jsou prostorem, kde zaměstnanci mohou vyjádřit své myšlenky, nápady, podělit se o své názory a know-how, inspirovat se od ostatních, získat tacitní znalosti, vytvářet podněty pro nové projekty, realizovat brainstorming, stimulovat invenci. Když se vám líbí nějaký blog, můžete ho doporučit. Podle množství doporučení lze sledovat kvalitu blogů, což napomáhá uživateli oddělit balast od potřebných informací. Navíc je možné blogy komentovat.

 Můžeme zde též jednoduše plánovat projekty, přidělovat úkoly jednotlivcům i týmům, odebírat news feeds, nastavit rozesílání upozornění o změnách obsahu, přidělit práva pro sdílení obsahu a verzovat soubory. Při práci na společných dokumentech se evidují změny provedené různými uživateli, takže úpravy je snadné vrátit zpět.

Kreativita, seberealizace a zlepšení spolupráce

Veřejné sociální sítě používá téměř každý, avšak sociální sítě ve firmách nejsou běžným jevem, přestože je v nich velký potenciál.

Dnešní, někdy nazývaná „nová" realita ve firmách je charakterizována vysokou závislostí na IT technologiích, které vytvářejí striktní pravidla fungování a umožňují efektivní řízení. Velké firmy jsou svázány procesy a automatizovány pomocí workflow. Tato skutečnost se stala nutností v důsledku narůstající komplexnosti a spontaneity vztahů na pracovišti. Nevýhodou této skutečnosti může být rigidita těchto vztahů, kterou však lze odstranit právě systémy na bázi social computingu.

Social computing spojením lidí nejenomže vytváří vysoce kreativní prostředí a prostor pro seberealizaci, ale také zlepšuje spolupráci, komunikaci, vytváří informační zázemí a podněty pro inovace, což patří k nejpodstatnějším faktorům udržení konkurenceschopnosti v současnosti.

 

Martin Folprecht, student VŠE, stážista v softwarové divizi IBM Česká republika