Často slýcháme o temné budoucnosti tištěných médií, které stále bojují o své místo s volně dostupnými informacemi na internetu. Setkáváme se s nepotřebností tisku, vzhledem k existenci nejrůznějších způsobů, jak být neustále „online“, mít k dispozici jakékoliv informace kdykoliv a kdekoliv nám to právě vyhovuj. Nakonec se zdá, že vše co je tištěné, kromě obchodních a předmanželských smluv je již zastaralé – informace, obrázky a hudba jsou k dispozici v digitální podobě. Konec tištěných médií se zdá být za dveřmi, zatímco digitální společnost vzkvétá. Ráda bych nadnesla některé myšlenky, které dokládají nutnost zachování tištěných novin.

 Je skvělé, že máme přístup k informacím a že nám internet dovoluje se dostat kdykoliv a k čemukoliv a překonává původní limity tradičních médií. Když máte připojení, můžete studovat, vyhledávat a publikovat. Možnost volně shromažďovat informace je jednoznačně pozitivní. Velkou výhodou internetu je rychlost, se kterou se v rámci něj rozšiřují informace. Vytvoření masové kultury a tzv.infotainmentu, tedy zábavy v podobě práce s informacemi, však může vyústit v rozšiřování nepodstatných a nesprávných informací, na úkor dobře prověřených a zpracovaných témat. Je to přesný opak toho, co by novinařina měla dělat – informace shromažďovat, ověřovat, analyzovat a srovnávat je s dalšími fakty.

Vydavatelství by mely najímat profesionální vyškolené novináře, kteří vědí, jak získávat informace se stoprocentním soustředěním na dané téma. To jednoznačně vyžaduje vyšší náklady, ale je to právě intelektuální komodita, za kterou se platí. Informace, či alespoň opravdu hodnotné a užitečné informace, nejsou zdarma a nikdy nebyly, navzdory tomu, že internet tuto hodnotu oslabuje a staví vydavatelství do situace, kdy musí pečlivě vážit mezi informacemi, které mají a nemají být zdarma na internetu. Ať už vydáváte na internetu či v tisku, potřebujete ke svojí práci lidi, kteří umí sbírat informace a kteří pracují s čistým cílem předkládat podstatné informace širokému publiku.

Pokud nechcete nabízet stejný obsah online a v tištěné podobě, je logické, že je potřeba obohatit webové stránky o nový a jiný obsah. Blogy jsou tím nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout. I já jeden takový právě teď píši a musím říct, že vzpomenu-li si na svou práci novinářky, je to v mnohém snazší, než pracovat na obsáhlé zprávě či ekonomickém příspěvku.

Zatímco blogy si užívají velkou pozornost, lehce ochromují kvalitu informací dostupných na internetu a zahlcují ho nejrůznějšími názory, jako je například ten můj, který právě čtete (za předpokladu že pro Vás byl natolik zajímavý, že jste v jeho četbě dospěli až k tomuto bodu). Blogování není novinařina. Pokud máte zájem o informace v kvalitě zpráv, navštivte hlavní stránku webu www.ihned.cz. Blogy způsobily rozostření hranice mezi zprávou a pouhým názorem. Tato tenká hranice je dnes ještě více nejasná, protože svoje blogy mají téměř všichni novináři i noviny a zdá se, že lidi to zajímá víc, než fakta. Noviny mají ze své podstaty čtenáře informovat – blogy o něco takového neusilují.

Na konec je třeba říci, že narozdíl od webu se čtenář novin může setkat s jejich obsahem náhodně – zaujme-li ho na úvodní straně článek, který jej odkazuje na pokračování  na straně 3, může ho během listování zaujmout jiný titulek. To se při čtení zpráv online stát nemůže. Internet je navržený tak, aby vaši pozornost strhl požadovaným směrem – k souvisejícím článkům, nejnavštěvovanějším zprávám, blogům, podobným webovým stránkám, či produktům. To slouží k posílení Vašeho již existujícího názoru na straně jedné, či  zájmům o vyšší návštěvnost a popularitu webu na straně druhé.

Novinařina může vytvářet společné témata a předkládat taková, které jsou ve všeobecném zájmu. Nelze říci, že existuje jen jedna pravda, nebo jen jeden soubor informací, ale lze říci, že se dá dostat k pravdě prostřednictvím kvalitní práce kvalitních novinářů. Jistě existuje více než jedna představa “pravdy”, ale stále je potřeba mít určitý smysl pro společnost a její témata. Tím, že se napomůže v obrysech předat tato témata veřejnosti, lze dosáhnout jejímu většímu zapojení do všeobecné a společné diskuse. Zde může posloužit také internet - aby si ale mohl osvojit některé prvky novinářské profese, bylo zapotřebí vytvořit standarty kvality “webové novinařiny”.

 Publikováním tohoto blogu jsem se chtěla dotknout témat, která shledávám v novinařině jako zásadní. Každý z odstavců tohoto textu by zasloužil rozepsat do samostatné eseje. Bude li-k tomu prostor, ráda bych alespoň některá z výše zmíněných témat rozšířila.

 

Bibiana Duhárová

Prague Post, general manager

 

 

English version:

 

 

Old but Good

 

In university media studies, which I finished not all that long ago, we dealt with the Internet as the “unknown” when compared with print, television and radio. A few years ago we learned how to be good journalists and what is important for informing society and strengthening of the public sphere. Today -- and it is coming at me from every direction -- the value of gathering and providing information has left the discussion scene for the “hot” topic of “how to handle Facebook, iPhone, iPad, etc.”, how revolutionary, useful it is and how many drawbacks we need to overcome when dealing with these “new media.”

Often we hear about the dark future of print journalism, which is battling for survival with “free” information on the Internet and the disappearing necessity of print as there are all these tools that allow us to be “connected” to information whenever and wherever it suits us best. In the end, the story goes, anything on paper besides business contracts and pre-nuptial agreements are all outdated – information, images and music all come in digital form. The end of print journalism is widely predicted, while digital society is flourishing. I will take a few lines to highlight, why newspapers need to stay around.

It is good we have access to information and that Internet allows us to find information even in places and on subjects where traditional media can be censored. If you can connect you can learn, research and publish. The ability to freely gather information is positive. The Internet is fast and information spreads quickly. The creation of mass culture and infotainment, however, can result in the spread of mostly irrelevant information, to the detriment of well-researched topics based on evidence. That is the exact opposite of what journalism should do - gather, research, analyze and prove findings with actual facts.

Media houses hire professional journalists, people that are trained in collecting of information with their 100 percent focus on the topic. This obviously requires larger financing, this is an intellectual commodity you are dealing with. Information, or at least truly useful information, is not free and really never has been, despite that the Internet seems to have weakened this notion and put large publishing houses through struggles over free or paid-for online content. Whether you publish online or in print, there have to people trained in and collecting information who work on these tasks full time to bring the essential information to the general public. 

Since you do not want to offer same content online as you do in paper, it is logical to enrich your website by adding new and different content. Blogs are the easiest way of all. Even I am writing one right now and I must say it is so much easier than putting together a quality news or business story, when compared to what I remember when I used to work as a journalist. 

However, while blogs enjoy great attention they slightly cripple the quality of information on Internet, making it overloaded with opinions, just like my own you are reading right now (assuming it is interesting enough and you have actually made this far). This blog post is not reporting. If you are looking for material of news value on this web site, you should visit the front page of www.ihned.cz website. Blogs created a blur between what is news and what is somebody’s opinion. This line is further blurred now because all journalists and all newspapers have blogs, and often these seem to interest people more than facts. Newspapers are ideally designed to inform, blogs do not aspire to this.

As a final point, unlike on websites, when reading newspapers one can encounter content accidentally. If you a read a front page article that continues on page 3 as you turn the pages other headlines may catch your attention. When reading news online, the reader does not experience the same thing. The Internet is designed to funnel you toward certain information – related articles, most visited articles, blogs, similar web sites, similar consumer products. This either serves to reinforce your already existing opinion or simply to take you where others have also been looking based on numbers of viewers, or the popularity of a web site.

Newspaper journalism can create a common narrative and present issues that are in the common interest. It is not to say there is only one truth or one set of facts, but that good research by trained people can help lead to fact or the truth. There may be more than one idea of “the truth” but there is still the need for a sense of community and common issues. By helping to outline specific common issues the public can engage in common discussion together. It is possible for the Internet to do this too, but it would require web journalism to acquire the features of the journalistic profession.

I just wanted to touch on what I see as a few major issues in journalism within this blog posting. Any one of the above paragraphs is deserving of at least an essay on its own. I look forward to the chance for expanding on some of these ideas in future postings. 

 

Bibiana Duhárová

Prague Post, general manager