Řízení velkých podniků a korporací není v dnešní době nic lehkého. Vlastně by se dalo říci, že i přes veškeré technické pokroky je to dnes těžší než kdy předtím. Mnohdy i střední a malé podniky čelí komplexním situacím a pravidelně se potýkají se složitými úkoly. Veškerý business na globální i lokální úrovni se spoléhá na informace, jejichž množství neustále roste a pro jejichž měření si lidstvo dokonce musí vymýšlet nové jednotky (posledním příkladem je Zettabyte). Každý den lidstvo vytvoří 15 Petabyte nových dat a orientovat se v nich, extrahovat z nich ty důležité, pro danou firmu relevantní informace a následně se podle nich rozhodovat, klade obrovské nároky nejenom na lidské zdroje a čas, ale hlavně na samotný proces práce s daty.

Co nám poví intuice

Každý den se potkáváme s řadou problémů, které je potřeba vyřešit. Někdy ovšem řešení není na první pohled viditelné a jsou i případy, které lze vyřešit jen důkladnou matematickou analýzou a většina z nás se tedy nemůže správného řešení dobrat pouhou úvahou. Jako příklad nám může posloužit televizní soutěž „Let´s Make A Deal“ vysílaná v USA. Soutěží se o automobil a pravidla hry jsou velmi jednoduchá. Stačí jen vybrat si z trojích dveří ty správné. Průběh hry může vypadat takto: Soutěžící zvolí dveře č. 1. Moderátor, aby situaci mírně zdramatizoval, otevře dveře č. 2 nebo 3. V tuto chvíli dostane soutěžící na výběr, zda chce zůstat u své původní volby (č.1), nebo by svůj výběr raději změnil.

Má smysl nad tímto vůbec uvažovat? Změní se něco, pokud svůj výběr upraví, nebo je šance na výhru pořád stejná? V tomto bodě se dostáváme ke smyslu a funkci BAO (Business analytics and optimization) v dnešním světě. Rozum nám v tomto případě velí, že je jedno, co soutěžící udělá, a to je samozřejmě špatně. Tento klam může soutěžícího stát nové auto, firmu na dnešním dravém trhu zakázku či projekt. Je to právě hloubková analýza, testy a matematické modely, které v dnešním světě významně přebírají roli „mozku“ a jsou schopny odhalit i to, co lidský mozek nedokáže. Řešení našeho příkladu je překvapivě jednoduché. Stačí si totiž spočítat pravděpodobnosti všech možností. Výsledkem je fakt, že při změně je 2/3 šance na výhru, a tudíž je změna výběru vždy správným rozhodnutím.

Rozhodnout se správně

Při rozhodování o důležitém kroku firmy je potřeba znát veškeré okolnosti, které se k danému kroku váží. Neschopnost analyzovat obrovská kvanta dat rychle a kvalitně způsobuje, že se dnes více než třetina manažerů častěji rozhoduje na základě svých zkušeností spíše, než na základě reálných faktických údajů. Není v lidských silách pročíst všechny materiály k aktuální problematice a udělat si správný názor.

Rozhodnutí často zahrnuje desítky i stovky parametrů, jejichž vzájemné vztahy, i když jsou známé, není možno v mysli udržet současně. Představte si, že řídíte dva tři projekty, ve kterých můžete využít 6 pracovníků, jejichž schopnosti se částečně překrývají. V tomto případě dokáže zkušený manažer navrhnout vhodné přirazení pracovníků na projekty, nadefinovat priority projektů, zohlednit dovolené i rychle zapracovat změny související s nemocností. Na druhé straně si představme úkol řízení desítek projektů a pracovníků, z nichž je každý schopen pracovat na několika typech úkolů. Dále si představte, že je potřebné vyhodnocovat možnosti urychlení a pozdržení některých projektů, při dodržení podmínek kolektivních smluv a podepsaných kontraktů a z nich vyplývajících penalizací a tak dále. Tady i zkušený manažer přivítá asistenci technologií, které navrhnou optimální řešení podle manažerem zvolených kritérií. Konečný výběr z „optimálních“ řešení, které má každé jinak nastavenou rovnováhu mezi přínosy a náklady, je na manažerovi, který vyhodnotí i další postoptimalizační kritéria, jako je například dobré jméno firmy, která je oddaná úspěchu každého zákazníka, ať to interně stojí, co to stojí.

BAO (Business Analytics and Optimization) představuje právě tento přístup k informačním technologiím, pomocí něhož mohou vznikat kvalitní a do detailu promyšlená rozhodnutí, která by jinak nebyla možná. Analytické nástroje zachytí veškeré relevantní informace a nestane se tak, že by se něco důležitého přehlédlo nebo vyhodnotilo mimo správný kontext. Není se však třeba bát, že by technika přebrala práci lidskému faktoru. Technika v procesu rozhodování působí pouze jako podpora lidí a přes veškerou dokonalost techniky bude konečné rozhodnutí vždy a pouze na člověku.

 

Richard Dobiš, konzultant Global Business Services v IBM Česká republika