Konec šetření
Sedm z deseti obyvatel České republiky prý letos utratí za vánoční dárky více než v loňském roce. Tato pozitivní zpráva přišla po dvou letech neustálého poklesu. Očekávaný nákupní trend se dotkl dokonce i skupiny lidí s nejnižšími příjmy, kteří se rovněž rozhodli přestat šetřit. K žádné změně dlouhodobě nedochází u potravin a jídla, Češi si na Vánoce dopřávají dostatek kvalitních pokrmů.
Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3106 Kč na 3233 Kč. V roce 2008 to byla částka 3667 Kč a v roce 2006 dokonce 5017 Kč. Největší rozdíl byl zaznamenán u skupiny obyvatel s nejnižším příjmem, u které se předpokládá, že letos utratí za domácnost průměrně 5322 korun namísto loňských 4764 korun. Tento trend dokazuje i fakt, že oproti předcházejícím Vánocům se chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy - v roce 2009 to bylo 12 592 Kč a letos je to 11 232 Kč.
Zdroj: Unilever / Opinion Window, n=500
Čtvrtina pro dárky na internetu
Každý třetí Čech ve věku 15 až 49 let už někdy nakupoval vánoční dárky v českém internetovém obchodu. Letos tak plánuje učinit 20 % mužů a 16 % žen v této věkové skupině. Vánoční dárky na internetu nakupují nejvíce lidé mezi 15 a 49 lety (36 %). Ti, kteří na internetu předvánoční nákupy pořizují, tak činí nejčastěji v českých internetových obchodech (25 % z celkové populace). V aukcích a zahraničních e-shopech je to jen minimum (5 %, resp. 2 % z celkové populace). V letošním roce plánuje před Vánocemi nakoupit na internetu 26 % obyvatel mezi 15 a 49 lety; z celkové populace je to 18 %, přičemž 12 % lidí zatím není rozhodnuto.
Podle výzkumu GfK nakupují na internetu lidé nejčastěji proto, že ušetří - nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Pohodlí nákupu je další vítaný benefit internetu, který oceňuje polovina zákazníků. Chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %). Nicméně 80 % lidí se alespoň někdy seznamuje s produktem v kamenné prodejně (9 % vždy), více tak činí ženy (85 %) než muži (75 %).
Nejméně nakupují před Vánocemi na internetu obyvatelé Zlínského kraje (93 % nenakupuje). Naopak nejvíce využívají internetu k předvánočním nákupům Pražané (36 % nakupuje), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.
Zdroj: GfK Czech, 9/2010, n15+=1000, CAPI
Knihy, hračky, oblečky
Lidé letos plánují nakupovat před Vánocemi knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), zkrášlovací výrobky (27 %) a CD/DVD/hry (26 %). Ženy budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, muži dárkové poukazy a vše, co souvisí s digitálním fotografováním, nebo televizory a DVD.
Knihy si standardně drží první příčku na předvánočních nákupních seznamech - k jejich plánovanému nákupu na internetu se hlásí přes třetinu obyvatel téměř všech věkových skupin, s výjimkou těch nejmladších (15-19 let), z nichž bude knihy kupovat jen 23 %.
O nákupu hraček přes internet uvažuje především populace mezi 30 a 39 lety, této možnosti hodlá využít 59 % z nich. Oblečení nebo doplňky se chystá na internetu nakupovat více žen (37 %) než mužů (21,5 %). Největší zájem o tyto produkty vyjadřují obyvatelé od 30 do 39 let (39 %) a také nejmladší zákazníci mezi 15 a 19 lety (33 %). Zkrášlovací výrobky zvažuje na internetu pořídit až 41 % chlapců a dívek z nejmladší věkové skupiny. CD nebo DVD či hry do herních konzolí plánuje nadělit o Vánocích svým nejbližším za pomoci internetu přes 32 % lidí z věkové kategorie 20-29 let. Druhou početnou skupinu zájemců tvoří nakupující mezi 30 a 39 lety (27 %).
"Jiná" elektronika (než výše a dále uvedené produkty) je cílem internetového nákupu zejména zákazníků mezi 40 a 49 lety (24,5 %). Podobně se hodlá zachovat i 22 % obyvatel mezi 50 a 59 lety. Šperky, bižuterie či hodinky jsou zbožím, které na internetu budou nejvíce vyhledávat lidé z věkové kategorie 40-49 let (23 %). Dárkové poukázky obstarají po internetu hlavně muži (13 %), a to především ti nejmladší mezi 15 a 19 lety. Předměty pro dům nebo zahradu budou stát v centru zájmu zvláště těch, jejichž věk se pohybuje mezi 40 a 49 lety (17 %), zatímco u ostatních skupin zájem nepřesahuje hranici 9 %. Vstupenky na různé události se stanou hlavním důvodem návštěvy internetových obchodů pro 11 % občanů od 15 do 19 let. Možností nákupu vstupenek přes internet nepohrdne ani 10 % lidí mezi 20 a 29 lety. Dárky v souvislosti s digitálními fotografiemi plánuje na internetu pořizovat plných 19 % obyvatel mezi 50 a 59 lety, čímž se výrazně oddělují od ostatních věkových skupin, jejichž vrchní hranice nepřesahuje 10 % zájemců.
Televizor / DVD přehrávač / Blue-Ray přehrávač mají v úmyslu na internetu zakoupit především zákazníci mezi 30 a 39 lety (14 %). Více se budou angažovat muži (9 %) než ženy (3 %). IPhone nebo jiný "chytrý" telefon bude před Vánocemi na internetu shánět 9 % obyvatel mezi 40 a 49 lety. Nulový zájem o internetový nákup těchto položek projevují lidé mezi 50 a 59 lety a také nejmladší generace. Předplatným nebo členstvím svou rodinu a přátele podarují obyvatelé od 30 let výš, nejvíce pak ti, kterým je mezi 50 a 59 lety (9 %) lidí. Největší počet zájemců o nákup herních konzolí přes internet spadá do věkové kategorie 40-49 let (4 %).
Potraviny nebo nápoje hodlají na internetu nakupovat zejména lidé mezi 30 a 39 lety (2 %) a také obyvatelé mezi 20 a 29 lety (1,7 %). Ostatní věkové skupiny nakupovat potraviny po internetu během vánočního shonu nebudou.
Zdroj: GfK Czech, 9/2010, n15+=1000, CAPI
Rodina za 30 tisíc
Skutečná výše útrat je však otázkou a liší se výzkum od výzkumu. Podle loňského průzkumu, který si objednala GE Money Bank, se chystali lidé za vánoční dárky utratit v průměru 12 541 Kč na domácnost. Další tisíce však spolykaly předpokládané výdaje na vánoční přípravy (6918 Kč) a na nákupy v povánočních slevách (9163 Kč). Celkový rodinný účet za Vánoce se tak blížil 29 tisícům.
Nejdražší dárek zpravidla směřuje k partnerovi. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale je to dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče. Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje 7 svých blízkých. Nejštědřejší jsou ženy, které kupují dárky 6 až 10 lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než 11 svých blízkých a přátel.
Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45-59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18-29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně.
Zdroj: GE Money Bank, 2009


"Po dvou letech poklesu letos sedm z deseti obyvatel České republiky prý utratí za vánoční dárky více než v loňském roce. "
Každý třetí Čech ve věku 15 až 49 let už někdy nakupoval vánoční dárky v českém internetovém obchodu. Letos tak plánuje učinit 20 % mužů a 16 % žen v této věkové skupině.

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



