Podle aktuálního výzkumu Drogerie 2010 firmy Incoma GfK převažují mezi českými zákazníky nakupujícími drogerii a kosmetiku zákazníci konzervativní, věrní osvědčeným značkám a výrobkům, a lidé cenově citliví, podrobně sledující ceny a nakupující především cenově výhodné zboží. Většina Čechů se také při koupi drogerie a kosmetiky orientuje spíše na běžné zboží, ne luxusní, lidé v kategoriích produktů péče o zdraví a vzhled nakupují většinou jen nezbytně nutné výrobky.
Dlouhodobě a aktuálně nejvýznamnějšími specializovanými drogistickými řetězci na českém trhu jsou Teta, Dm drogerie markt, Rossmann a Schlecker. V současné době mají podle výzkumu čtyři zmíněné drogistické řetězce dohromady 1166 prodejen. Počet prodejen u řetězce Teta (vlastních prodejen včetně nezávislých drogistů sítě Teta) dosáhl již 680, Schlecker navýšil počet prodejen na 183, Dm na 194 prodejen a jediný Rossmann se 109 prodejnami stagnoval v porovnání s předchozím obdobím. Odhadovaný obrat za rok 2009 se u řetězce Teta dostal na 5,6 mld., Dm 4,9 mld., Rossmann 2,6 mld. a Schlecker 2,1 mld. Kč. Dynamický nárůst obratu zaznamenává v posledních letech především Dm drogerie markt, která chce navíc v příštím roce otevřít dalších 25 prodejen.
Dominantními formáty pro nákup drogistického zboží a kosmetiky jsou samoobslužné drogerie preferované 37 % respondentů a hypermarkety (34 %). S odstupem za nimi následují diskonty (10 %), malé samoobsluhy (8 %) a supermarkety (5 %). V hypermarketech české domácnosti nakupují především např. dětské papírové plenky, úklidové prostředky, čisticí prostředky na nádobí nebo prací prostředky. Specializované samoobslužné drogerie jsou zase oblíbené pro nákup např. kosmetiky, ústní hygieny, sprchových gelů a mýdel, parfémů a deodorantů.
Pokud jde o konkrétní řetězce, české domácnosti utratí nejvíce v drogeriích Teta (16 % domácností) a v hypermarketech Kaufland (15 %). S odstupem (a s podílem 7 % až 5 %) následují prodejny Rossmann, Tesco hypermarket, Dm, Lidl a Globus. Při jedné návštěvě specializované samoobslužné drogerie utratí zákazníci za drogerii a kosmetiku průměrně 352 Kč, v případě hypermarketů se jedná o 390 Kč.
Zákazníci vnímají specializované samoobslužné drogerie často jako dražší. Pokud jde ale o hodnocení personálu a rychlosti nákupu, mají specializované samoobslužné drogerie nad hypermarkety jednoznačně navrch.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



