Oblastí, kde by se sociální sítě neměly podceňovat, je jejich využití jako prostředku, který umožňuje najít kvalitní zaměstnání, ale také zaměstnance. Společnosti, respektive jejich personální manažeři musejí ale vzít v úvahu jeden fakt, a to že profil na sítích si budou dělat většinou lidé s vyšším vzděláním anebo mladší generace. Najít tedy řemeslníka či pracovníky do výroby vyššího věku je na sociálních sítích problém.
Nejčastěji se v pracovním prostředí setkáme se sítí LinkedIn, která byla určena k profesnímu využití, na druhou stranu hrají svou roli i sítě původně "soukromé" - Facebook, Twitter apod. Jsou prostředkem ke komunikaci ve firmě, s klienty, i nástrojem k nabírání nových zaměstnanců a naopak k hledání vhodného zaměstnání.
Sociální sítě slouží k nejrychlejšímu způsobu předávání informací, spolupráce, veškeré potřebné komunikace, a to jak mezi přáteli, tak uvnitř podniku, pro interní komunikaci mezi zaměstnanci, zaměstnanci a vedením, ale i podnikem, zastoupeným konkrétními pracovníky, a klienty. Nejmladší generace fungují na sociálních sítích naprosto samozřejmě a částečně jim sítě nahrazují i normální sociální styky. V kontextu všech změn ve společnosti se zdá, že Facebook, Twitter a další sítě jsou nástroje komunikace, které mají mnoho výhod a stávají se ideálním pomocníkem.
JEDNOTLIVÉ SÍTĚ MAJÍ RŮZNOU TVÁŘ
Ignorování sociálních sítí jako nástroje či prostředku, který se dá využít v komplexním rámci fungování firmy či podniku, je krátkozrakým přístupem. V současné situaci, kdy se zaměstnavatelé potýkají s mnoha problémy, jako je doznívající krize, nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací apod., by měli začít využívat nové prostředky k tomu, aby získali kvalitní zaměstnance, snížili náklady na chod firmy, a tím co nejvíce ušetřili.
Nejpopulárnějšími sociálními sítěmi jsou LinkedIn, Twitter a Facebook. Existuje samozřejmě velké množství dalších, ale pro potřeby firem je nejefektivnější využívat tyto největší - jednak je zde nejvíce informací a za druhé i potenciální zaměstnanci, klienti atd. se na ně ze stejného důvodu také zaměří. Zároveň je zde největší pravděpodobnost, že stávající zaměstnanci se v tomto prostředí již umí pohybovat, a tedy odpadají náklady na rozsáhlá školení.
Facebook má sice osobnější charakter, ale není dobré jej úplně vyškrtnout ze seznamu komunikačních prostředků. Twitter stojí na pomezí osobní a profesionální sítě, nejvíce využívanou aplikací jsou tzv. tweety, neboli krátké textové zprávy, které mohou být použity k rozesílání novinek, tipů, rad či odkazů. Zaměřením nejvíce profesionální je LinkedIn, který se přímo soustředí na byznys. Na LinkedIn si můžete vytvořit přesně cílený profil se všemi informacemi, které váš potenciální zaměstnavatel, zaměstnanec, ale také klient potřebuje pro rychlou orientaci a ověření vašich referencí. Vytvoření profilu byste měli věnovat zvýšenou pozornost a zapojit všechny možné aplikace a prostředky, tato prezentace působí podobně jako webové stránky.
Pro kvalitní profil na LinkedIn, ať již jste firma, či potenciální zaměstnanec, je důležité si připravit kvalitní fotografii, srozumitelný popis svého oboru a zkušeností, zaměření vaší firmy, dále ověřitelné reference, "zajímavosti" - například charitativní činnost. Zvolte i dobře dohledatelnou URL adresu s plným názvem společnosti či s plným jménem. Využívejte i další nástroje LinkedIn, pomocí nichž můžete najít hodnocení, informace o firemní kultuře a další užitečné informace. K dispozici jsou vám i placená umístění, která jsou vhodná pro periferní obory. Druhým řešením, jestliže nejste v oborovém main streamu, je připojit se do tzv. Groups, tedy skupin společností či osob se stejným nebo podobným zaměřením.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ A PERSONALISTIKA
Oblastí, kde by se sociální sítě neměly podceňovat, je jejich využití jako prostředku, který umožňuje najít kvalitní zaměstnání, ale také zaměstnance. Společnosti, respektive jejich personální manažeři musejí ale vzít v úvahu jeden fakt, a to že profil na sítích si budou dělat většinou lidé s vyšším vzděláním anebo mladší generace. Najít tedy řemeslníka či pracovníky do výroby vyššího věku je na sociálních sítích problém. Na druhou stranu, jestliže takového objevíte, máte částečně zajištěny jeho určité schopnosti, jako je flexibilita v přístupu k novým technologiím a snaha udržet krok s nastupující generací. V opačném případě, tedy vyšší vzdělání a mladší generace, může docházet k úskalím v podobě neadekvátního upravování profilu. Tito lidé vědí, jak s vlastní prezentací pracovat a nemusí plně odpovídat jejich schopnostem.
Hledání nových talentů se zaměřením na oblast marketingu je na sociálních sítích více než vhodné. Předpokládá se, že skupina osob zajímající se o marketingové pozice, se bude na sítích umět pohybovat a ráda je využije. Personalista tímto vyloučí zájemce, kteří nejsou k sociálním sítím tolik vstřícní, nebo je alespoň nezařadili do svého postupu při hledání nového zaměstnání. Tento fakt je poměrně důležitý z hlediska návazné práce. V marketingu najdou sítě široké uplatnění v komunikaci s klienty i kolegy. Ve snaze uspokojit zákazníka by mělo marketingové oddělení používat co nejvíce různých komunikačních prostředků tak, aby svým zákazníkům vycházelo vstříc, zároveň bylo schopno rychle reagovat mezi sebou, tedy mezi jednotlivými členy týmu.
JAKÝ BUDOU MÍT VLIV SOCIÁLNÍ SÍTĚ NA VÝVOJ PRACOVIŠŤ?
V celé společnosti vlivem různých faktorů dochází ke změnám, často zásadním, dotýkajícím se procesu fungování a jdoucím až k jeho základům. Nejinak tomu je i v pracovním prostředí a způsobu vykonávání zaměstnání, zpracovávání úkolů a naplňování vizí. Mezi hlavní faktory, které ovlivňují vývoj, patří v první řadě technologie, ale také přístup zaměstnanců k jejich práci a nové zařazení do žebříčku hodnot.
Posun můžeme pozorovat již nyní s nástupem tzv. Generace Y. Co nastupující generace od zaměstnání očekává? Příslušníci tzv. Generace Y si nejvíce cení dlouhodobého vzdělávání s následným získáváním zkušeností z různých oblastí, v nichž jejich firma působí. Rovněž kladou důraz na smysluplnost vykonávané práce a na možnost poradit se se zkušenějšími kolegy. Usilují o vyváženost pracovního a soukromého života, o pracovní prostředí s moderním technickým vybavením a o prostředí umožňující otevřenou komunikaci. Zaměstnavatelé na požadavky reagují různými formami alternativních úvazků, využití komunikačních technologií apod. A právě do toho spadá i efektivní využití sociálních sítí.
V důsledku těchto faktů by samotná pracoviště vůbec nemusela existovat. K takovému extrému pravděpodobně v nejbližších letech nedojde, ale zjevné tendence k posunu tímto směrem jsou vidět již dnes. Díky komunikačním technologiím, které umožňují konat videokonference, i když jsou účastníci na jiných kontinentech, díky i různým firemním intranetům, a tím možnostem home office, se změní podoba pracoviště nejen lokálně, ale také časově. Budou nutná časová období, kdy jednotlivci budou k zastižení či komunikovat s ostatními, dále budou fungovat termíny odevzdání zpracovaného úkolu, ale zbytek času bude jen na zaměstnanci, jak si jej rozvrhne. Kdy se bude věnovat rodině, koníčkům, a kdy své práci.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ JSOU VELKÝM POMOCNÍKEM, ALE MOHOU TAKÉ UŠKODIT
S rozmachem nastupují ale i problémy se sítěmi spojené, zvláště při prolnutí osobní a pracovní sféry života. Ještě nikdy nedocházelo k takové ztrátě soukromí, jako při užívání sociálních sítí. I když svůj profil hlídáme a nedáváme na něj informace a fotografie, které by nás mohly poškodit, nastavujeme si filtry soukromí apod., může tam naši fotografii vložit někdo jiný. Mnohdy k zachování dobrých vztahů v pracovním kolektivu přidáváme své kolegy, ale i členy vedení do "přátel", kteří se pak k našim informacím snadno dostanou. Paradoxně tedy vzniká situace, během níž náš soukromý profil upravujeme pro veřejnost a potenciální zaměstnavatele.
Řešení, jak pracovat se sociálními sítěmi, přesně neexistuje. Začíná narůstat skupina lidí, kteří si své profily ruší a začínají se vracet k životu bez sociálních sítí, což jim na druhé straně znesnadňuje jak osobní, tak pracovní komunikaci. Někdo si vytváří profily dva dle zaměření a někdo si jen hlídá informace. Rozumný zaměstnavatel se zřejmě asi nebude řídit jen podle profilu na Facebooku, ale na druhé straně si mohou profily jednotlivých zaměstnanců vyhledat i klienti. Jak se bude situace a chování uživatelů sociálních sítí vyvíjet, ukáže čas, ale zde existuje stále velký prostor na to, aby se více pracovalo s různými filtry a větší pravomocí nad řízením svého profilu. Anebo Facebook časem ztratí na své popularitě, jak už se stalo například se sítí Myspace.
Profily na sociálních sítích nemohou plně nahradit osobní styk, ale mohou značně práci ulehčit. Zvyšuje se rychlost předávání informací, může je sdílet více uživatelů najednou, zkvalitňuje se přehlednost zpracovávaných úkolů. Sociální sítě nejsou samospasitelné, a mnohdy jsou i zavádějící a způsobují problémy, které by v osobním styku nevznikly, na druhou stranu ulehčují a zrychlují komunikaci, tím pádem i spolupráci mezi jednotlivými zaměstnanci, odděleními i komunikaci s vedením.
Jiří Halbrštát
Marketingový manažer personální společnosti Manpower
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist